ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تدوین وظایف و تکالیف شغلی متخصصان برنامة درسی آموزش عالی
هدف از این مطالعه تدوین وظایف و تکالیف شغلی متخصصان برنامة درسی است. این هدف در قالب دو سؤال پژوهشیمورد بررسی قرار گرفته است: وظایف اصلی متخصصان برنامة درسی کدامند؟، تکالیف و زیر تکالیف متخصصان برنامةدرسی کدامند؟ روش پژوهش از نوع کیفی مشارکتی و ابزار مورد استفاده دیکوم بوده است. در کارگاه دیکوم مقدماتیتعداد 7 نفر و در کارگاه تکمیلی 8 نفر از افراد صاح بنظر در حوزه برنامة درسی مشارکت داشت هاند. تحلیل داده ها باروش تحلیل محتوای موضوعی انجام شده است. فرایند اجرایی کار در قالب کارگاه یک و نیم روزه دیکوم طراحی و اجراشده است. نتایج پژوهش نشان داد متخصصان برنامة درسی برای عمل به نقش حرفه ای خود 11 تکلیف اصلی شامل«مدیریت تیم برنامه ریزی درسی، نقد و تحلیل برنامه های درسی، سیاستگذاری و تدوین راهبردها، نظریه پردازی، نظارتبر طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامة درسی، آموزش و ترویج برنامة درسی، پژوهش، همساز کردن عناصر برنامه با هم وبرنامة درسی با نظام آموزشی، مشارکت در بازنگری برنامه های درسی، ارزشیابی و اعتبارسنجی و خدمات مشاوره ای »را بر عهده دارند. این یازده وظیفه دارای 68 تکلیف اصلی و حدود 173 زیر تکلیف هستند که به نوعی چارچوب کارمتخصص برنامة درسی آموزش عالی را نشان م یدهند.
https://www.jiera.ir/article_50245_a4598070a2da0d0a955ae9d2c1708a2a.pdf
2014-11-22
7
45
متخصص برنامة درسی
وظیفه
تکلیف
دیکوم
آموزش عالی
برنامه ریزی درسی
شغل
غلامرضا
یادگار زاده
1
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
LEAD_AUTHOR
کوروش
فتحی
2
استاد دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمود
مهر محمدی
3
استاد دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محبوبه
عارفی
m_arefi@sbu.ac.ir
4
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
فتحی واجارگاه ،کورش (1390). طراحی و اعتبار بخشی الگوی اصلاح و بازنگری برنامه های درسی علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایران. پژوهشکده مطالعات فرهنگی (طرح پژوهشی).
1
فتحی واجارگاه ،کورش (1391). راهنمای تجزیه و تحلیل دیکوم. تهران: انتشارات سیمای دانش.
2
کرلینجر، فرد. ان (1986). مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمه شریفی، حسن پاشا و نجفی زند ،جعفر (1385)، تهران: انتشارات آوای نور.
3
فوت وایت، ویلیام (1378)، پژوهش عملی مشارکتی، رفیعی، محمدعلی تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
4
Anderson, R. (2007). Thematic content analysis (TCA). Descriptive presentation of qualitative data.[Online] Available from: www. wellknowingconsulting. org/ publications/pdfs/ThematicContentAnalysis. pdf (Accessed 8 December 2011).
5
Blease, Derek and Hugh Busher (1999). The role and management of school laboratory technicians. School Science Review, June 1999, 80(293).
6
Breslawski, Steven. T. (2012). Economic and Tactical Considerations for Aligning Curriculum and Resources. In: Organization and Administration in Higher Education, Edited by Patrick J. Schloss, Kristina M. Cragg, Published by Routledge.
7
Bergold, Jarg., & Thomas, S. (2012, January). Participatory research methods: A methodological approach in motion. In Forum Qualitative sozialforschung/ Forum: Qualitative Social Research (Vol. 13, No. 1).
8
Borden, L.M. and W. Harris (1998). An occupational analysis comparing 4-H youth development agents serving traditional and non-traditional clientele. Agriculture Education, 39(4):53–63.
9
Connelly, F.M & Connelly, D.J (2013), Curriculum Policy Guidelines: Context, Structure and Functions, In: Curriculum, Syllabus Design and Equity: A Primer and Model, edited by Allan Luke, Annette Woods, Katie Weir, Published by Routledge.
10
Cornwall A. & Jewkes, R. (1995). What is participatory research? Social Science & Medicine, 41(12), 667-1676.
11
Craig Cheryl J. (2009). Flights from the field and the plight of teacher education: a personal perspective. Journal of Curriculum Studies, Volume 41, Issue 5, 605-624.
12
Desai, Vandana & Potter, Robert B (2006). Doing Development Research. Published by SAGE.
13
Dunn, Dana S. McCarthy, Maureen A. Baker, Suzanne C. and Halonen, Jane S. (2011). Using Quality Benchmarks for Assessing and Developing Undergraduate Programs. Published by Jossey-Bass.
14
Eichhorn, Donald (1972). Successful Curriculum Change. Middle School Journal, Vol 3, no 3. 12. Frein, Mark (1998). Strange Bedfellows?: Critical Curriculum Theory and the Analysis of Concepts in Education. Philosophy of Education Yearbook 1998.
15
Grazier, Margaret Hayes (1979). The Curriculum Consultant Role of the School Library Media Specialist. Library Trends, v28 n2 p263-79.
16
Gershon, W. (2005), Is Curriculum Work? Questioning Work and Play in Classrooms, Proceedings of the 2005 Complexity Science and Educational Research Conference Nov 20–22 • Loranger, Louisiana • pp. 63–71 • www. complexityandeducation.ca
17
Glatthorn, Allan A; Boschee, Floyd; Whitehead, Bruce M (2005). Curriculum Leadership: Development and Implementation. Published by Sage.
18
Gopinathan, S. and Deng, Z. (2006). Fostering school-based curriculum development in the context of their educational initiatives in Singapore. Planning and Changing: an Educational Leadership and Policy Journal, 37, 1&2, pp.93-110.
19
Goodman, Jesse (2010). Curriculum discourse. In: Encyclopedia of Curriculum Studies, Kridel, Craig (Ed), SAGE Publications, Inc.
20
Handler, Beth (2010). Teacher as Curriculum Leader: A Consideration of the Appropriateness of that Role Assignment to Classroom-Based Practitioners. International Journal of Teacher Leadership, Volume 3, Number 3.
21
Hill, John C. (1990). The Principal as Curriculum Supervisor. Principal, v69 n3 p6-9 Jan. Hewitt, Thomas W. (2006). Understanding and Shaping Curriculum: What We Teach and Why. Published by SAGE.
22
Huebner, D. (1999). The Tasks of the Curricular Theorist. In: The Lure of the Transcendent. Mahwah, Vikki Hillis (Ed.),New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
23
Hsiao, T. C., & Chen, M. N. (2005). In Response to the Curriculum Changes: The Required Actions of Curriculum Managers in Vocational Senior High School. Curriculum & Instruction, 8(1), 31-48.
24
Jackson, Philip W. (1992). Conceptions of Curriculum and Curriculum Specialists.In: Handbook of Research on Curriculum: A Project of the American Educational Research Association, edited by Philip W. Jackson, 3-40. New York: Macmillan Pub.
25
Co. Killion, J. & Harrison, C. (2006). Curriculum specialist. Teachers, teaching and teachers (Vol. 1 No. 5).
26
Levine, Tamar (2002). Stability and Change in Curriculum Evaluation. Studies in Educational Evaluation, vol. 28, issue 1. p. 1-33.
27
Lee, Chan (2007). Competency based training and competency based assessment. Singapore workforce development agency.
28
McCutcheon, G. (1995). Developing the curriculum: Solo and group deliberation. Longman publishers USA.
29
Marsh, C. J., & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues. Englewood Cliffs, NJ: Merrill.
30
Morris, Robert. C. (2010). Professors of Curriculum. In: Encyclopedia of Curriculum Studies, Edited by Craig, Kridel, Published by SAGE.
31
Null, Wesley (2011). Curriculum: From Theory to Practice. Published by Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
32
O’Brien, T. P. (1989). Reliability and construct validity of a DACUM occupational profile. Journal of Vocational Education Research, 14 (3), 21-39.
33
Oliva, Peter (2008). Developing the Curriculum. Pearson Education: published by Allyn & Bacon; 7 edition.
34
Ornstein, Allen and Levin, Daniel (1997). Foundation of Education. Houghton Mifflin, 6 Edition. Oliva, Peter (1982). Developing the Curriculum. Boston: published by Little, Bropwn.
35
Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (2008). Understanding curriculum. New York: Peter Lang, 91, 25-41.
36
Pinar, W. (1975). Alternative organizational forms, cultural revolution, and education. Curriculum Theorizing, Part 4, Postcritical Reconceptualists, Chapter 20, 341-354, Berkeley, CA, US: McCutchan.
37
Pinar, William (2004). What Is Curriculum Theory? UK: Routledge.
38
Patton, M. Q. (1997). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
39
Roberts, D. A. (1982). Developing the Concept of “Curriculum Emphases” in Science Education. Science Education, 66(2): 243-260.
40
Short, E.C and Waks, L.J (2009). Leaders in curriculum studies: Intellectual self-portraits. Sense Publishers.
41
Srivastava, D.S (2005). Curriculum and Instruction. Isha Books India.
42
Sears, Thomas (2004). Curriculum Worker As A Public Moral intellectual. In: Curriculum Work. Edited by Rubén A. Gaztambide-Fernández, James James Thomas Sears Public Moral C. J. B. Macmillan Teachers College Record Volume 88 Number 3, 1987, p. 453-457.
43
Wood, E., Helfenbein, R. J., Scribner, S. P., Magee, P., & Keller, D. B. (2011). The im/possible ethos of curriculum work. Journal of Curriculum Theorizing, 7(3), 5-19.
44
Wiles, Jon (2008). Leading Curriculum Development. Corwin-volume discounts.
45
Walker, Decker F. (2003). Fundamentals of curriculum: passion and professionalism. published by Lawrence Erlbaum Associates,
46
White, J. P. (1971). the Concept of Curriculum Evaluation. Journal of Curriculum Studies, Volume 3, Issue 2.
47
Walsh, A. (2007). Researching in the workplace: A chance to avoid researchers, reality shock‟? Research in Post-Compulsory Education, 12 (3), pp. 319 - 330.
48
Willis, G., & Schubert, W. H. (Eds.). (1991). Reflections from the heart of educational inquiry: Understanding curriculum and teaching through the arts. SUNY Press.
49
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه یک الگوی طراحی تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی مشارکتی با توجه به نقش توانمندی زیبای یشناسی
امروزه یادگیری الکترونیکی بعنوان یک تکنولوژی تحول آفرین و ابزاری مهم در فرایند آموزش و فعالیت های آموزشی مطرح م یباشد. درحقیقت فرایند تعاملات یادگیری الکترونیکی دنیای ذهنی جدید و گسترده ای را داراست که یادگیری در آن کیفیت و شکل متفاوتی دارد. براساس جامع ترین تعبیری که تاکنون از آموزش الکترونیکی بیان شده است، آموزش الکترونیکی عبارتست از : رویکردی خلاقانه برای انتقالبینشها، مهارتها و اطلاعاتی که به منظور خاص طراحی شده، فراگیر محور، تعاملی، انعطاف پذیر و قابل گسترش و نوآورانه بوده و با استفاده ازدستاوردهای فناوری دیجیتالی تولید و از طریق زیر ساخت های شبکه و اینترنت انتقال می یابند. این اطلاعات برای هر کس، هر کجا و هر زمانقابل استفاده بوده و تمام جنب هها و الزامات آموختن و تدریس را در بر م یگیرند(خلیلی ماهانی، عادلی، زند رضوی، 1387 (. بطور کلی قابلیتمشارکت و تعامل یکی از ویژگیهای مهم ابزارهای اینترنتی و محیط های یادگیری الکترونیکی مشارکتی است که با استفاده از این قابلیت هامی توان محیط یادگیری غنی و با کیفیت را برای یادگیرنده تدارک دید.) سراجی، عطاران، 1390 ، ص 16 (زمینه مشارکتی سازنده، محوراساسی ساختار یادگیری الکترون کیی است. محیطهای یادگیری که مشارکت یادگیرندگان را افزایش می دهند، موجب بهبود عملکرد یادگیریالکترون کیی م یشود زیرا مشارکت موثر به یادگیرندگان امکان درگیری فعالانه در فرایند یادگیری را می دهد )فناخسرو، 1388 ،ص 201 (.طراحان، محیط های یادگیری الکترونیکی مشارکتی را بر اساس تفسیرهای سازنده گرای خود از چنین محی طهایی طراحی می نمایند ودر اختیار مربیان قرار م یدهند تا آنها را در موقعیت های گوناگون با رویکردهای آموزشی مختلف بکار برند .بنابراین به منظور دستیابی بهبهترین و کاراترین محتوای آموزشی، برای طراحی محتوای آموزش الکترونیکی باید از جهات گوناگونی به موضوع نگریست. در این میان ازعمده مباحث مطرح و مهم در آموزش الکترونیکی، توجه به ساختار و کیفیت محتوای آموزشی است. تیم گریزویک وضع توجه به جنبه ها وتجربه های شناختی در طراحی محتوای اطلاعات را توسط طراحان وخیم اعلام م یکند و معتقد است آنچه که در طراحی محتواهای اطلاعاتمبتنی بر وب فقدانش کاملاً احساس می شود، توجه به ویژگی های زیبایی شناختی و ترکیب بندی بصری است.) یزدانی، زندی، 1386 ،ص36 ( متاسفانه در طراحی آموزشی محیط های یادگیری الکترونیکی، به معیارهای زیبایی شناسی یاندازه کافی توجه نشده است. روشن استکه در چنین محی طهایی برای مشارکت تنها به پیش نیازهای تکنولوژیکی، آموزشی و اجتماعی توجه م یشود و نقش پیش نیازهای زیباییشناسی نادیده گرفته می شوند. در این مقاله، بر زیبایی شناسی در طراحی محیط های یادگیری الکترونیکی مشارکتی تمرکز می شود کهتحت عنوان محیط های یادگیری مشارکتی پشتیبانی شده توسط کامپیوتر ) CSCL ( بدان اشاره شده است . این مقاله پس از تشریح نقشانواع توانمندی ها در فعال نمودن و حفظ مشارکت و طراحی تعامل جهت طراحی محیط های یادگیری الکترونیکی مشارکتی، چارچوبی برایطراحی چنین محیط های مشارکتی ارائه می نماید که علاوه بر سه پیش نیاز، تکنولوژیکی، آموزشی و اجتماعی، مبتنی بر پیش نیاز زیباییشناسی است. سپس خلاصه ای از رهنمودهای زیباشناسانه نیز بعنوان رهنمودهایی جهت طراحی بیان شده است.در نهایت، نتیجه گیرینیز ارائه شده است.
https://www.jiera.ir/article_50246_65b1bea21c57163bd336798f3817cfd2.pdf
2014-11-22
47
69
زیبایی شناسی
توانمندی
طراحی تعامل
محمود
مهر محمدی
1
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
جواد
حاتمی
2
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محبوبه
فناخسرو
3
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
خلیلی ماهانی، نغمه.، عادلی، هایده.، زند رضوی، سیامک. (1387). اصول طراحی محتوای آموزش الکترونیکی. بررسی مقایسه ای 20 سامانه فارسی و انگلیسی زبان که به منظور آموزش اصول بهداشتی و سلامتی کودکان برای والدین طراحی شده اند. دومین همایش کشوری کاربرد یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی . دانشگاه علوم پزشکی تهران. معاونت آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه .
1
داندیس، دونیس، الف. (1376). مبادی سواد بصری. ترجمه مسعود سپهر. تهران: انتشارات سروش.
2
زنگنه،حسین. (1388). بررسی نظریه های آموزش از راه دور از منظر عوامل موثر بر طراحی محیطهای یادگیرنده محور. سومین همایش کشوری کاربرد یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی.دوفصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی. سال سوم. شماره پنجم.
3
سراجی، فرهاد و عطاران، محمد (1390). یادگیری الکترونیکی : مبانی، طراحی، اجرا و ارزشیابی.همدان:دانشگاه بوعلی سینا.
4
صالحی، وحید.، صفوی، سید محمد رضا. (1387). طراحی عنصر مشارکت در یادگیری الکترونیکی بر اساس طبقه بندی سطوح مشارکت سالمونز و ارائه الگویی برای استفاده مناسب از رسانه های همزمان و غیر همزمان در هر یک از این سطوح. دومین همایش کشوری کاربرد یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی . دانشگاه علوم پزشکی تهران. معاونت آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه .
5
فناخسرو، محبوبه (1388). ملاحظات زیبایی شناسانه در یادگیری الکترونیکی.سومین همایش کشوری کاربرد یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی.دوفصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی. سال سوم. شماره پنجم.
6
نامی، غلامحسین (1383). مبانی هنرهای تجسمی (ارتباطات بصری). تهران: انتشارات توس. چاپ چهارم.
7
یزدانی، فریدون.، زندی، بهمن. (1386). کاربرد ملاک های زیبایی شناختی و فنی در سازماندهی محتوای دوره های آموزش از راه دور . پیک نور. سال ششم. شماره سوم.
8
Alben, L. (1997). At the heart of interaction design.Design Management Journal, 8(3), 9–26.
9
Berdan,R.(2004). composition & the element of visual design, photoinf.com/General/Robert _ Berdan/Composition_ and_ the_Elements_ of_ Visual_ Design.htm.
10
Deterie,Thomas(2002).gestalt principles & dynamic symmetry, http://www. public.asu.edu/~deterie/msj.uc_daap/article.html;
11
Forlizzi, J., & Ford, S. (2000). The building blocks of experience: An early framework for interaction designers. In D. Boyarski & W. A. Kellogg (Eds.),Conference proceedings on designing interactive systems:Processes, practices, methods, and techniques (pp. 419–423). New York: ACM Press.
12
Gaver, W. W. (1991). Technology affordances. In S. P.Robertson, G. M. Olson & J. S. Olson (Eds.), Proceedings of the CHI ’91 conference on human factors in computing systems: Reaching through technology (pp.79–84). New Orleans, LA: ACM Press.
13
Gibson J. (1979).The Ecological Approach to Visual Perception, Boston: Houghton Mifflin Company.
14
Greez Weig Tim (2001).Aesthetic experience and the importance of visual composition information design, eserver.org/courses/w01/tc510/orange/composition.pdf;
15
Hsiao-chen You, Kuohsiang Chen( 2002 ) .A Comparison of Affordance Concepts and Product Semantics. www.idemployee.id.tue.nl/g.w.m.rauterberg/.../cd.../105.pdf
16
Kirschner, P. A. (2002). Can we support CSCL? Educational,social and technological affordances for learning. In P. Kirschner (Ed.), Three worlds of CSCL:Can we support CSCL (7–47). Heerlen: Open University of the Netherlands.
17
Kirschner, P. A., Van Merriënboer, J., Carr, C. S., & Sloep, P. (2002). How expert designers design. Performance Improvement Quarterly, 15(4), 86–104.
18
Kirschner,Paul;Strrijbos,Jan-Willem;Kreijns, Karel;Beers,Pieter Jelle ( 2004). Designing Electronic Collaborative Learning Environments, Educational Technology,Research and Development; 52,3; Academic Research Library. pg.47.
19
Kirschner, P. A., Martens, R. L., & Strijbos, J. W. (2004).CSCL in higher education? A framework for designing multiple collaborative environments. In P. Dillenbourg (Series Ed.) & J. W. Strijbos, P. A.
20
Kirschner & R. L. Martens (Vol. Eds.), Computer-supported collaborative learning: Vol 3. What we know about CSCL: And implementing it in higher education (pp. 3–30). Boston, MA: Kluwer Academic Publishers.
21
Kreijns, K., Kirschner, P. A., & Jochems, W. (2002). The sociability of computer-supported collaborative learning environments. Educational Technology & Society, 5(1), 8–25.
22
Krippendorff, K. (1989). On the essential contexts of artifacts or on the proposition that ‘design is making sense (of things).’ Design Issues, 5(2), 9–39.
23
Löwgren, J. (2002). Just how far beyond HCI is interaction design. Retrieved February 28, 2003, from www.boxesandarrows.com/archives/0025 89.php.
24
McGrenere J, Ho W, (2000). Affordances: Clarifying and evolving a concept. Proceedings of Graphics Interface 2000.
25
Merrill, M. D. (2002). First principles of instruction.Educational Technology, Research and Development,50(3), 43–59.
26
Norman, D A. (1988).The Psychology of Everyday Thing, New York: Basic Books Inc.
27
Norman, D A. (1999). Affordance and Design, www.jnd.org/dn.mss/Affordances -and-design.html (last visited:4/29/2002)
28
Norman, D A. (1999).Affordance, Conventions, and Design, Interactions, May-June, 1999, 38-42.
29
Norman, D A. (2002). Emotion & design: Attractive things work better. Interactions, 9(4), 36–42.
30
Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H., Benyon, D., Holland,S., & Carey, T. (1994). Human-computer interaction.Workingham, UK: Addison-Wesley.
31
Reigeluth, C.M. (Ed.) (1999). Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory(Vol. 2). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
32
Reimann, R. (2001). So you want to be an interaction designer. Newsletter. 2001(6). Retrieved February 28,2003, from http://www.cooper.com/ newsletters/2001_06/2001_06_newsletter.htm.
33
Shedroff, N. (2001). Experience design. Indianapolis, IN:New readers.
34
Strijbos, J. W., Martens, R. L., & Jochems, W. M. G.(2004). Designing for interaction: Six steps to designing computer-supported group-based learning. Computers & Education, 24, 403–424.
35
Van Merriënboer, J. J. G. (1997). Training complex cognitive skills. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
36
Van Merriënboer, J. J. G., & Kirschner, P. A. (2001).Three worlds of instructional design: State of the art and future directions. Instructional Science, 29, 429–441. www.merriam-webster.com/dictionary/aesthetics Presenting a model for Interaction Design in Electronic Collaborative Learning Environments Considering the Role of Aesthetics Affordance
37
ORIGINAL_ARTICLE
نگرش دانشجویان دانشگاه های دولتی استان تهران در رابطه با طرح حذف آزمون سراسری و جایگزینی آن با سوابق تحصیلی
مقاله حاضر به بررسی نگرش دانشجویان در خصوص طرح حذف آزمون سراسری و جایگزینی آن با سوابق تحصیلیم یپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های دولتی استان تهران در سال تحصیلی1387 و حجم نمونه 200 نفر بوده است. ابزار گردآوری داد هها پرسشنام ه محقق ساخته می باشد. نتایج تحقیق حاکیاز آن بود که 5/ 76 درصد از پاس خدهندگان تمایل به تأثیر استعداد تحصیلی، هوش و مطالعات آزاد در پذیرش دانشجودارند. 39 درصد از پاس خدهندگان بهترین گزینه برای ورود به آموزش عالی را آزمون سراسری با تأثیر سوابق تحصیلیم یدانند. همچنین نظر پاسخ دهندگان در مورد مهمترین عوامل ناموفق بودن برخی از داوطلبان مورد بررسی قرارگرفت و بر اساس نتایج حاصل، 36 درصد پاسخ دهندگان عدم وجود انگیزه )بالاترین درصد( و 5 درصد پاس خدهندگاننبود کلاس های کمک آموزشی )کمترین درصد( را اعلام داشتند. نظر پاس خدهندگان در مورد نوع ورود به آموزش عالیمستقل از جنس و تعداد دفعات شرکت در آزمون آنهاست. نظر پاسخ دهندگان در مورد نقاط قوت و ضعف این طرح نیزمورد بررسی قرار گرفت. 85 درصد از پاس خدهندگان اعمال سابقه تحصیلی در گزینش نهایی برای رشته های دانشگاهیرا نقطه قوت و 71 درصد آنها عدم وجود آزمونهای استاندارد و نهایی در سیستم آموزش و پرورش را نقطه ضعف اینطرح م یدانند. به نظر پاسخ دهندگان روش بهینه برای ورود به دانشگا هها، اجرای تر یکبی آزمون سراسری )با افزودنبخش استعداد تحصیلی، هوش و مطالعات آزاد( همراه با تاثیر سوابق تحصیلی می باشد.
https://www.jiera.ir/article_50247_32b8cfa11d15b0bc8cafa1c173728912.pdf
2014-11-22
71
98
طرح حذف آزمون سراسری
سوابق تحصیلی
گزینش علمی
بهروز
کاوه ئی
1
استادیار آمار سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
رقیه
باقی یزد دل
2
کارشناس ارشد آمار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
قلیپور، رحمت الله. آقابزرگی، ملکه. «گزارش بررسی پی شنویس لایحه گزینش دانشجو»، دفتر مطالعات فرهنگی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اسفند 1385.
1
پاشاشریفی، حسن (1384). اصول روانسنجی و روان آزمایی. تهران، انتشارات رشد.
2
نورشاهی، نسرین (1377). «تحولات نظام گزینش دانشجو برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی ایران با تاکید بر تحولات بین سال های (1385-1376)». موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ص 52-51.
3
قلی پور، رحمتالله. شجاعی، محمدرضا. شکوهی، مرتضی (1379). «بررسی نظام پذیرش دانشجو در ایران و ارائه الگوی مناسب». مجلس و پژوهش. سال 12. شماره 50-49:49-11.
4
بررسی نظام پذیرش دانشجو در کشور و ارائه الگوی پیشنهادی (مشتمل بر بررسی تطبیقی، گزارش توجیهی و طرح پیشنهادی). دفتر مطالعات فرهنگی،1384.
5
قورچیان، نادرقلی، آراسته، حمیدرضا، جعفری، پریوش (1383). دایره المعارف آموزش عالی، تهران:
6
بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی، جلد اول.
7
طرح پیشنهادی سنجش و پذیرش دانشجو برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی- دفتر طرح و آمار- سازمان سنجش آموزش کشور، ویرایش87.
8
مجلس شورای اسلامی- مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات - مردادماه سال 1392.
9
گزارش داخلی دفتر طرح و آمار - سازمان سنجش آموزش کشور، سال 1390.
10
زوییک،ربه کا (1390). درآمدی بر آزمون های ورودی در آموزش عالی .یادگارزاده، غ؛ ذوالفقارنسب ،س. تهران: روناس.
11
عرب مازار، علی اکبر (1371)، «نگرش سیستمی به مسائل آموزش عالی ایران»، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
12
کاردان، ع. م. (1381). مبانی گزینش دانشجو. در مجموعه مقالات سمینار بررسی روشها و مسائل آزمون های ورودی دانشگاه ها (صص .218-207). اصفهان: خانه ریاضیات اصفهان.
13
نی کنژاد، عبدالحسین (1381)، « دانشگاه ویژه، روشی نو در پذیرش دانشجو »، مجموعه مقالات سمینا بررسی روش ها و مسائل آزمون های ورودی دانشگاه ها، اصفهان.
14
آقازاده، احود (1377)، «اصول حاکم بر گزینش دانشجو در برخی از ممالک موفق جهان»، دانشگاه علامه طباطبایی.
15
دارابی، جعفر(1380). رابطه جو خانواده، پایگاه اجتماعی و مکان کنترل با انگیزش پیشرفت در دانش اموزان سال سوم متوسطه. در سال تحصیلی 77-78. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره سوم، دوره هفدهم، صص 21-38.
16
ابوالقاسمی، عباس (1381). بررسی میزان همه گیر شناسی اضطراب امتحان و اثر بخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستانی. پایان نامه دکتری روان شناسی ،دانشگاه شهید چمران اهواز
17
قارون، معصومه (1385)، «تاثیر وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانوار بر تقاضا برای آموزش عالی ،»فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 40، صص 110-91.
18
نوغابی، محسن (1386). تاثیر نابرابری سرمایه فرهنگی بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان پی شدانشگاهی در دستیابی به آموزش عالی. فصلنامه تعلیم وتربیت شماره 91، صص 71-101.
19
وحیدی، پریدخت، تجدید، تثبیت یا تشدید تقاضای اجتماعی آموزش عالی ،کدام یک، چرا ،چگونه، نخستین همایش بررسی مسائل و مشکلات و چشم انداز دانش آموختگان آموزش عال ،پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی ،9 و 10 خرداد 1379، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
20
صادقی، ن (1378). بررسی عوامل موثر بر موفقیت و عدم موفقیت داوطلبان معدل بالای) 19-20( در کنکور سراسری 1377، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا .
21
بهرامی، فاطمه (1376)، بررسی عوامل موثر بر اضطراب دانش آموزان متوسطه دختر و پسر شهر اصفهان. شورای تحقیقات آموزش و پرورش اصفهان.
22
سبحانی، ع؛ شهیدی، م (1386). «آسیب شناسی کنکور و بررسی امکان حدف آن در پدیرش دانشجو». دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 13: 181-161 حج فروش، ا.(1381). بررسی آسیب های کنکور بر برنامه های درسی دوره های متوسطه و پیش دانشگاهی و ارائه ی روش مناسب برای رفع آسیب ها. تهران: موسسه پژوهشی برنامه درسی و نوآوری های آموزشی.
23
نوغابی، محسن (1386). تاثیر نابرابری سرمایه فرهنگی بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان پی شدانشگاهی در دستیابی به آموزش عالی. فصلنامه تعلیم وتربیت شماره 91، صص 71-101.
24
Nasser Abu-Alhija, Fadia (2007). Large0scale testing: benefits and pitfalls. Studies in Educational Evalution, 33 (2007) 50-68.
25
Fishman, j.A., & Pasanella, K.A. (1960). College Admission- Selection Studies, American Educational Research Association.
26
USA Today. (Mars 2005). SAT improves, but states are brewing up a better.
27
Academic Search Premier. [Retrieved from: http://search.epnet.com/login. aspx]
28
Zeidner, M. (1992). How do high school and college students cope with test situations? British Journal of Educational Psychology, 66, 115-128
29
Benson, J., Bandolas, D. L., & Hutchinson, L. (1994). Modeling test anxiety among males and females. Anxiety, Stress, and Coping, 7, 137- 148.
30
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سبک های تفکر مدیران آموزشی در انطباق رفتار آنان با شاخ صهای رهبری تحولی
سبک های تفکر و نوع نگاه مدیران به مسائل پیرامون خود م یتواند به عنوان یک مؤلفه مهم در ارتباط با توسعه وبالندگی سازمانی و رهبری سازمان نق شآفرینی نماید. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سبک های تفکر مدیرانآموزشی در انطباق رفتار آنان با شاخص های رهبری تحولی انجام شد. روش تحقیق همبستگی بود. جامعه آماریشامل 72 مدیر آموزشی شاغل در مدارس بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دوپرسشنامه سبک های تفکر )استرنبرگ، 1997 ( و سبک رهبری تحولی )بس و اولیو، 1985 ( استفاده شد. داد هها درسطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون های t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج این تحقیق نشان داد که: مدیران آموزشی مورد بررسی به سبک های نوع اول در دسته بندی زانگ و استرنبرگگرایش بیشتری داشت هاند و در سبک های تفکر قضایی، آزادمنشانه، اجرایی، بیرونی و کلی در مقایسه با دیگر سب کهانمره بالاتری داشته اند. رفتار مدیران از حیث انطباق با شاخص های رهبری تحولی به دو شاخص انگیزش الهام بخشو ملاحظات فردی نزدیک تر بوده است. ضمن آن که، رفتار مدیران مرد در مقایسه با مدیران زن انطباق بیشتری باشاخص های رهبری تحولی داشته است. بین سبک های نوع اول، دوم و سوم با یکدیگر رابطه معناداری وجود داشته است؛اما بین هیچ یک از سبک های تفکر با شاخص های رهبری تحولی رابطه معناداری مشاهده نشد.
https://www.jiera.ir/article_50248_fed98ec2be6092fb8141afc4993deb1d.pdf
2014-11-22
99
126
سبک های تفکر
مدیران آموزشی
شاخص های رهبری تحولی
علی
مهدوی شکیب
amahdavi.shakib@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
آهنچیان
2
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
استرنبرگ، رابرت. جی (1381). سبک های تفکر، ترجمه علاالدین اعتمادی اهری و علی اکبر خسروی، تهران: پژوهش دادار.
1
اطهری، عاطفه (1388). “رابطه نگرش کارکنان به سبک رهبری تحولی مدیران با میزان بهسازی آنان در دانشگاه فردوسی مشهد” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
2
امامی پور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (1386). سبک های یادگیری و شناختی (نظریه ها و آزمون ها)؛ تهران: سمت.
3
انصاری رنانی، قاسم و ارسطو، ایمان (1384). رابطه هوش هیجانی با رهبری تحول آفرین در مدیران صنعت بیمه، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت. صص:1-14
4
توانگر، زهرا (1383). “ بررسی تحلیلی رابطه بین سبک های تفکر و عملکرد مدیران مدارس متوسطه شیراز”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
5
حسینی سرخوش، سید مهدی (1389). چارچوب مفهومی تأثیر رهبری تحول آفرین بر فرهنگ سازمانی، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 30، صص: 59- 72.
6
حقیقت جو، زهرا و همکاران (1387). «رابطه سبک تفکر و کار آفرینی مدیران با سلامت سازمانی کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی کشور»، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی، دوره هفتم ،شماره اول، بهار، صص 20-13.
7
رضوی، عبدالحمید؛ و احمد علی شیری؛ (1384). “ بررسی تطبیقی رابطه بین سبک های تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان”، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 12، سال چهارم، تابستان 84، صص 107-86.
8
زارعی، عبدالرسول (1385). “ بررسی رابطه بین انواع سبک تفکر و نوآوری سازمانی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز”، پایانه کارشناسی ارشد، شیراز، دانشگاه شیراز.
9
سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و حجازی، الهه (1384).روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه .
10
سروقد، سیروس؛ رضایی، آذرمیدخت و معصومی، فائزه (1389). رابطه ی بین سبک های تفکر با خود کارآمدی جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی شیراز، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه ،سال اول، شماره ی چهارم، صص 133-154.
11
سیف، علی اکبر (1383).روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات آگاه.
12
شکری، امید و دیگران (1388). “ کاربرد پذیری نظریه خود مدیریتی روانی استرنبرگ در موقعیت های تحصیلی: سبک های تفکر و پنج رگه شخصیتی”، مجله علوم تربیتی، دوره 3، شماره 4، زمستان 1388، صص 286-279.
13
کشتکارن، علی و دیگران؛ (1387). “ بررسی رابطه بین انواع سبک تفکر و نوآوری سازمانی مدیران ارشد و میانی بیمارستان های شیراز. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دوره 7، شماره 4، صص: 40-33.
14
نویننام، غلامعباس؛ شکر کن، حسین؛ مهرابی زاده هنرمند (1380). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک های رهبری مدیران، مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال هشتم، شماره های 3 و 4-صص: 87-104.
15
نورشاهی، نسرین و محمد یمینی دوزی سرخابی (1385). “ بررسی رابطه سبک شناختی و سبک رهبری در میان رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی”، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 41.
16
Bass, B.M. & Avolio, B. (1994). shatter the Glass ceiling: women may make better Managers. Human resource management, 33, 549-56.
17
Bass, B. M. & Avolio B. J. (1993).“Transformational Leadership and Organizational Culture”, Public Administration Quarterly, Vol. 17, No. l, pp.112-122.
18
Bass, B. M. & Avolio, B. J. (2007). Developing Transformational Leadership: 1992 and Beyond. Journal of European Industrial Traning, Vol 14(5). pp. .72-12
19
Boenke.k, Bontis .N, Distefano.j.j, and Distefano.A.C. (2003) Transformational leadership, Leadership and Organizational journal, Vol.1, No.24, p.5-6.
20
Cano-García, Francisco and Hughes, Elaine Hewitt(2000) ‹Learning and Thinking Styles: An analysis of their interrelationship and influence on academic achievement›, Educational Psychology, 20: 4, 413 — 430.
21
Cheng, Y. Y., Chang, J. F., Guey, C. C., Wun, C. L., & Chen, Y. W. (2001). A Study of Thinking Styles and Their Relevant Variables of Junior High School Principals in Taiwan, Paper presented at the AARE Conference in Fremantle, Australia, Dec. 4th, 2001.
22
Clarke, Tricia A. , Lesh, Jennifer J. , Trocchio, Jennie S. and Wolman, Clara(2010) ‹Thinking styles: teaching and learning styles in graduate education students›, Educational Psychology, 30: 7, 837 — 848.
23
Druskat V. U. (1994). Gender and Leadership Style: Transformational and Transactional Leadership In The Roman Catholic Church. Leadership Quarterly, 5(Z), 99-l 19.
24
Gardner, L. and Stough, C. (2002) , “Examining the relationship between leadership and emotional intelligence in senior level managers”, Leadership & Organization Development Journal,Vol. 23 No. 2, pp. 68-78.
25
Gul. H .& Ince, M.(2011) , An Empirical Research from Turkey to Determine the Relations between Leadership Styles and Organizational Citizenship Behavior, European Journal of Scientific Research, Vol.52 No.4 (2011) , pp.528-552.
26
Kim, Mihyeon. (2009) , The Relationship between Thinking Style Differences and Career Choice for High-Achieving High School Students, A Dissertation Presented to The Faculty of the School of Education The College of William and Mary in Virginia.
27
Mandell B. and Pherwani Sh. (2003). Relationship Between Emotional Intelligence and Transformational Leadership Style: A Gender Comparison, Journal of Business and Psychology, Vol. 17, No. 3:387-404.
28
Melanie S. Jones, Ed.D (2006). “ thinking style differences of female college and university presidents: a national study”. Dissertation submitted to the Faculty of the Marshall University, Graduate College in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education in Educational Leadership.
29
NIELSEN, K. , YARKER J . , BRENNER S. -O., RANDALL R. & BORG V. (2008) The importance of transformational leadership style for the well-being of employees working with older people. Journal of Advanced Nursing 63(5) , 465–475.
30
Sally A. C. (1998). Gender Differences in Transformational Leadership: An Examination of Superior, Leader, and Subordinate Perspectives, Sex Roles, Vol. 39: 880-901.
31
Sternberg, R. (1997). Thinking styles. Cambridge: Cambridge University Press.
32
Stephen, Ko. (2008) , DO THINKING STYLES OF ENTREPRENEURS MATTER IN INNOVATION?, Journal of Global Business and Technology, Volume. 4, Number 2: 24-33.
33
Storey, Anne(2004) ‹The problem of distributed leadership in schools›, School Leadership & Management, 24: 3, 249 — 265.
34
TRACEY T. M. (2002) Gender, managerial level, transformational leadership and work satisfaction, Women in Management Review, volume 17. Number :5 207-216.
35
Yildirima, O. , Acarb, A. C. , Bullc, S. and Sevincb, L. (2008) , Relationships between teachers’ perceived leadership style, students’ learning style, and academic achievement: a study on high school students. Educational Psychology, Vol. 28, No. 1, January 2008, 73–81.
36
Zhang, Li-Fang and Sternberg, Robert J.(2002) ‹Thinking styles and teachers› characteristics›, International Journal of Psychology, 37: 1, 3 — 12.
37
Zhang, Li-Fang. (2002) , Thinking Styles and Cognitive Development, The Journal of Genetic Psychology, 2002, 163(2) , 179–195.
38
Zhang, L.F. (2002) , Thinking Styles and Modes of Thinking: Implications for Education and Research, The Journal of Psychology, 2002, 136(3) , 245–261.
39
Zhang, L.F. (2006). Does student-teacher thinking match/mismatch matter in students’achievement? Educational Psychology, 26(3) , 395–409.
40
Zhang, L.F. & Higgins, Paul. (2008). The predictive power of socialization variables for thinking styles among adults in the workplace, Learning and Individual Differences 18 (2008) 11–18.
41
Zhang, L.F. (2008). Teachers’ Styles of Thinking An Exploratory Study, The Journal of Psychology, 2008, 142(1) , 37–55.
42
Zhang, L.F., (2010) , Further investigating thinking styles and psychosocial development in the Chinese higher education context, journal of Learning and Individual Differences (2010) doi:10.1016/j.lindif.2010.04.011.
43
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر برنامه های درسی نظام آموزش عالی در افزایش جامع هپذیری سیاسی دانشجویان)مطالعه موردی، دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه شیراز(
جامعه پذیری سیاسی فرایندی مستمر و پویا است که براساس آن، نهادهای اولیه و ثانویه در مراحل مختلف زندگی برگرایش ها و دیدگاه های سیاسی شخص اثر م یگذارند و در تصمیم گیر ی ها ی مربوط به حوزه سیاست، عامل کم و بیشتع یین کنند ه ای به شمار م یرود. بستر اصلی و مناسب مطالعه جامعه پذیری سیاسی، فرهنگ سیاسی آن جامعه استلذا جه تگیری های فرد به سیاست م یتواند تا حد زیادی از شخصیت وی و فرهنگی که بر او سلطه دارد، ناشی شود.در این راستا هدف از پژوهش حاضر” تحلیلی بر برنامه های درسی نظام آموزش عالی در افزایش جامعه پذیری سیاسیدانشجویان علوم سیاسی دانشگاه شیراز » است. پارادایم حاکم بر پژوهش پارادایمی ترکیبی است. ابزار گرد آوری داد ههاپرسشنامه محقق ساخته مشتمل برسوالات بسته و باز است. جامعه مورد بررسی دانشجویان کارشناسی و کارشناسیارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه شیراز می باشد ) 180=N (که از طریق جدول مورگان حجم نمونه 118 نفر تخمین زدهشد. نرم افزار مورد استفاده در بخش کمی spss و در بخش کیفی از نرم افزار تحلیل داده های کیفی NVivo استفادهشد.یافت هها حاکی از آن است که برنام ههای درسی رشته علوم سیاسی بیشتر بر القای مفاهیم " افزایش حس وفادارینسبت به نظام" و " چگونگی نحوه ارتباط دانشجویان با نهادهای سیاسی" تاکید داشته و مفاهیمی مانند " جه تگیریوابستگی حزبی " و " نظم دهی به رفتار سیاسی" کمتر مورد توجه بوده است.
https://www.jiera.ir/article_50249_7e309e76a125acd6076cffe65268fb95.pdf
2014-11-22
127
148
جامعه پذیری
جامعه پذیری سیاسی
نظام سیاسی
نظام آموزش عالی
علوم سیاسی
سید جواد
صالحی
1
استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
اکبری، محمد موسی (1391)، نهادهای سیاسی مؤثر در جامعه پذیری سیاسی، قابل دسترسی در www.bonyadesaba.com
1
آلموند، گابریل و جونیور، پاول (1390)، چهارچوبی نظری برای بررسی سیاست تطبیقی، ترجمه ی علیرضا طیب، نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی.
2
توسلی، غلامعباس؛ (1389).جامعه شناسی و آموزش و پرورش، چاپ اول،، تهران:نشر علم.
3
شارع پور، محمود؛ (1386).جامعه شناسی آموزش و پرورش، چاپ سوم، تهران: نشر سمت.
4
شربتیان، محمد حسین (1392) ، ضرورت جامعه پذیری سیاسی در برنامه ریزی درسی، ویژه نامه هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ.
5
شرف الدین، سیدحسین (1391)، جامعه پذیری سیاسی و تربیت سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پرتال جامع علوم انسانی.
6
عضدانلو، محمد (1388)، جامعه پذیری سیاسی، فصلنامه مدیریت و سیاست. شماره 16.
7
علویان، مرتضی (1387)، نقش علما در جامعهپذیری سیاسی با تاکید بر انقلاب اسلامی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 21.
8
کارگر، رحیم (1383)، جامعه پذیری سیاسی، مجله مبلغان، شماره 58، ص82.
9
مقدم فر، گلناز(1388)، جامعه پذیری سیاسی و کارکردهای آناکتساب رفتارهای سیاسی خاص جامعه، روزنامه رسالت، شماره 6824/ نمایه شده در مرکز اطلاعات علمی مگیران.
10
مقدم فر، گلناز (1388)، جامعه پذیری سیاسی. روزنامه شرق- شماره1235
11
میرزایی ملکیان، محمد (1380)، بررسی تأثیر نوع روابط خانوادگی بر جامعه پذیری سیاسی دانشجویان. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ،242 ص.
12
نامی، داوود (1381)، روزنامه جام جم،قابل دسترسی در www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100004202991
13
Chillcotle, R.H (2013):›Theories of comparative politics; the search for a paradigm, Colorado: west pres
14
Lipset, S.M (2009): Political man: The social Bases of Politics, New York: University Press
15
Pattijn, H. (2009): political knowledge of last year secondary school pupils in Belgium, Republica, vol.28.no.2 .
16
Almond, G; S. Verba (1963): Civic Culture , Princeton: Princeton university press.
17
Dowse, Rodert & John A.Hughes(2008): Political Sociology, New York, John Wiley and Sons, 2008.
18
Hessetal . R.D.(2005),The Develoment of political attitudes Childeren (Chicago; Aldine Publishing Co p.213.
19
Kenneth P. Langton and M. Kent Jennings(2014),Political Socialization and the High School Civics Curriculum in the United States, American Political Science Review American Political Science Review / Volume 62 / Issue 03 / September 1968, pp 852-86
20
McDevitt, Michael (2006), Experiments in Political Socialization: Kids Voting USA as a Model for Civic Education Reform. Principal Investigator University of Colorado, Boulder michael.mcdevitt@colorado.edu. Spiro Kiousis, Co-Principal Investigator University of Florida CIRCLE WORKING PAPER 49 AUGUST 2006
21
Warren, Ron & Wicks, Robert (2015)Political Socialization: Modeling Teen Political and Civic Engagement. Department of Communication at the University of Arkansas .Center for Communication and Media Research at the University of Arkansas Source:2014 Journal Citation Reports® (Thomson Reuters, 2015)
22
Herbert. H.B(2014),Political socialization through the secondary school curriculum : the case of Kenya. http://www.researchkenya.or.ke/node.
23
Ellen,Q. Hooghe. M(2014).Political attitudes and political participation: A panel study on socialization and self-selection effects among late adolescents, American Political Science Review.VOL24.
24
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه به منظور ارائه رو شهای تدریس اثربخش
سبک های یادگیری نقش بسزایی در یادگیری بهینه و افزایش بازدهی آموزش دارند. از این رو، شناخت سبک هاییادگیری دانشجویان در جهت دهی به فعالیت های تدریس و یادگیری حائز اهمیت است. پژوهش حاضر، با هدفشناسایی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه در سال تحصیلی 91 - 90 با استفاده از پرسشنامهاستاندارد سبک های یادگیری کلب ) 2005 ( انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه صنعتیکرمانشاه تش یکل دادند ) N=526 (. از این تعداد با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 223 نفر نمونه به روشنمون هگیری طبقه ای چند مرحله ای به نسبت متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استانداردسبک های یادگیری کلب و ویژگی های دموگرافیک بود و داده های گردآوری شده با بهره گیری از نرم افزار spss16 تحلیلگردید. نتایج نشان داد مرحله یادگیری غالب و سبک یادگیری مرجح دانشجویان مورد مطالعه، به ترتیب آزمایشگریفعال و سبک جذ بکننده می باشد. بر اساس یافته های تحقیق، بین متغیرهای سال ورود به دانشگاه، جنسیت، رشته ودوره تحصیلی با سبک یادگیری دانشجویان رابطه معنی داری مشاهده نگردید. بر اساس یافته های این پژوهش پیشنهادم یشود جهت انطباق روش های تدریس با سبک یادگیری دانشجویان و تدریس اثربخش، مدرسان دانشگاه صنعتیکرمانشاه از روش هایی نظیر مدل سازی ذهنی و پروپوزال نویسی طر حهای مرتبط با هریک از رشته های تحصیلیبهره گیرند.
https://www.jiera.ir/article_50250_3affb4a33d83ee9b51f16af37e60d594.pdf
2014-11-22
149
172
سبک های یادگیری
کلب
مراحل یادگیری
آزمایشگری فعال
جذ بکننده
خدیجه
مرادی
moradikhadijeh@gmail.com
1
کارشناس ارشد آموزشی و دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی. کرمانشاه، ایران. مسئول مکاتبات
LEAD_AUTHOR
عبدالحمید
پاپ زن
2
دانشــیار دانشکده کشاورزی دانشــگاه رازی و عضو مرکز پژوهشی تحقیقات توسعه اقتصادی – اجتماعی دانشگاه:رازی کرمانشاه، ایران
AUTHOR
اسکندری، فرزاد و مهدی صالحی (1388). "تأثیر انگیزه و علاقه بر رابطه سبک های تدریس – یادگیری و عملکرد درسی (مورد: دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان)". مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. جلد 4، شماره: 2، 113-101.
1
پورآتشی، مهتاب، حمید موحد محمدی و حسین شعبانعلی فمی (1388). "شناخت سبک های یادگیری دانشجویان رشته کشاورزی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی". مجله علوم ترویح و آموزش کشاورزی ایران. جلد 5، شماره: 1، 46-37.
2
حجازی، یوسف (1385). "چهار بنیان آموزش کشاورزی و منابع طبیعی". چاپ اول. تهران: نشر پونه.
3
رضایی ،کورش، حمیدرضا کوهستانی، زهره عنبری و فاطمه گنجه (1389). «سبک یادگیری دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اراک». مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک. شماره 49، 51-44.
4
سرچمی، رامین و سید مسعود حسینی (1383). "رابطه سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری قزوین". مجله علوم پزشکی قزوین. سال هشتم، شماره: 30، 67-64.
5
سیف، علی اکبر (1385). "روانشناسی پرورشی". چاپ شانزدهم. تهران: مؤسسه انتشارات آگاه .
6
صالحی، شایسته، بهرام سلیمانی، پروانه امینی و احترام شاهنوشی (1379). ":بررسی ارتباط سبک های یادگیری و روش های آموزشی ترجیحی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان". مجله ایرانی آموزش پزشکی. جلد1، شماره: 1، 48-42.
7
عزیزی، فریدون، علی خانزاده و مسعود حسینی (1381). "بررسی سبک های یادگیری بر اساس نظریه کلب در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین". مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. شماره: 7، 88-87.
8
کلباسی، سعید، محسن ناصری، غلامرضا شریف زاده و علی پورصفر(1387). "سبک های یادگیری دانشجویان پرشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند". گام های توسعه در آموزش پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی. دوره پنجم، شماره:1، 16-10.
9
معیاری، اعظم، مهدی بیگلرخانی، ابراهیم خوشرفتار و امین بیگلرخانی (1388). "مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان سال اول و سال پنجم رشته پزشکی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی". گام های توسعه در آموزش پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه پزشکی. دوره ششم، شماره 2، 118-110.
10
میرک زاده، علی اصغر، فرشته غیاثوند غیاثی، ابوالقاسم شریف زاده و مهرنوش شریفی (1388). "بررسی سبک های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان". مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2-40، شماره: 4، 89-79.
11
ولی زاده، لیلا، اسکندر فتحی آذر و وحید زمان زاده (1385). "سبک های یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز". مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی. جلد6، شماره:2، 145-141.
12
یزدی، سیده منور (1388). "بررسی و مقایسه شیوهها و سبکهای یادگیری دانشجویان دانشکده های مختلف الزهرا (راهکاری به منظور شناسایی مسیر حرفه ای)". مجله اندیشه های نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزاهراء. دوره پنجم، شماره: 2، 145-123.
13
Briggs, A. (2006). Influence of matching students’ learning styles with teachers’ teaching style upon mathematics achievement. Unpublished doctoral dissertation. Walden University, PP. 1-74.
14
Bundy, Dan D., & Hein, Teresa L. (2001). Teaching to student’ learning styles: Approach that work. Frontiers in Education Conference. Proceedings 1999 IEEE/ASEE Frontiers in Education Conference, pp. 12C1-7 - 12C1-14.
15
Cano, J., & Garton, B. L. (1994b). The relationship between agriculture pre service teachers’ learning styles and performance in a methods of teaching agriculture course. Journal of Agricultural Education, Vol. 35, No. 2, PP. .01-6
16
Davis, G. A. (2006). Learning styles And Personality Type Preferences Of Community Development Extension Educators. Journal of Agricultural Education , Vol. 47, No. 1, PP. 90-99.
17
Garton, B. L., Thompson, G. W., Cano, J. (1997). Agriculture teachers and students: In concert or conflict?. Journal of Agricultural Education, Vol. 38, No. 1, PP. 38-45.
18
Kayes, Ch. (2005). Internal validity and reliability of Kolb’s learning style inventory version 3 (1999). Journal of Business and Psychology, Vol. 20, No. 2, PP. 249-257.
19
Kolb, David., & Kolb, Alice (2005). The Kolb learning style inventory. Experience Based Learning Systems, Inc. Hay Group. PP. 1-72.
20
Mughal, F., & Zafar, A. (2011). Experiential learning from a constructivist perspective: Recoceptualizing the Kolbian cycle. International Journal of Learning & Development, Vol. 1, No. 2, PP. 27-37.
21
Phipps, L.J., & Osborne, E.W., Dyer, J.E., & Ball, A.L. (2008). Handbook on agricultural education in public schools. 6th Edition. Clifton Park, NY: Thomson Learning, Inc.
22
Whittington, M. S., & Raven, M. R. (1995). Learning and teaching styles of student teachers in the Northwest. Journal of Agricultural Education, Vol. 36, No. 4, PP. 10-17.
23
Witkin, H. A., Moore, C. A., Goodenough, D. R., & Cox, P. W. (1977). Field – dependent and field independent cognitive styles and their educational implications. Review of Educational Research, 471, 1-64.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایس های کیفیت برنامه درسی برخی دانشگا ههای دولتی بر مبنای دیدگاه اعضای هیأ تعلمی »
پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه کیفیت برنامه درسی ارائه شده در دانشگاه های دولتی ایران از دیدگاه اعضای هیاتعلمی پرداخته است. این تحقیق از نوع توصیفی کاربردی و در زمر ةپژوه شزمینهیابی می باشد. جامعه مورد مطالعه اعضاءهیات علمی دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، سهند تبریز، صنعتی همدان، صنعتی شاهرود و کردستانبه تعداد 1605 نفر بودند که بر اساس روش طبقه ای نسبی نمونه ای برابر با 860 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. جامعةدانشگا ههای دولتی ایران براساس دو عامل تقسیم بندی دانشگا هها در 3 گروه ) برخوردار – نیمه برخوردار – غیربرخوردار ( و نیز تقسیم یندی صنعتی و غیر صنعتی دانشگاه ها، انتخاب گردیدند. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات بهکم ک نر مافزار Excel , SPSS و پارامترهای آمار توصیفی و استنباطی این نتیجه حاصل شد که دانشگاه های برخورداردر پژوهش از نظر ارزیابی اساتید خود دارای برنامه درسی با کیفیت بالاتری نسبت به دانشگاه های نیمه برخوردار وغیربرخوردار دارا هستند؛ اما در ارزیابی اساتید گرایش به میانگین مشهود است که در تحلیل این امر نیز خلاء یکسیستم ارزیابی مکانیزه و معیاری منسجم جهت ارزیابی بی طرفانه و دقیق درقالب یک استاندارد ملی مورد قبول همگانو یا ایجاد واحد خبرگان در هر دانشگاه جهت ارزیابی کیفیت در همه ابعاد دانشگاهی بخصوص بعد برنامه درسی احساسمی شود
https://www.jiera.ir/article_50251_af86138bc23a9d3c2b3636be2c0b89af.pdf
2014-11-22
173
196
کیفیت
برنامه درسی
دانشگاه
عضو هیأ تعلمی
اباصلت
خراسانی
a_khorasani@sbu.ac.ir
1
عضوهیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
امیدی، یزدان (1387). ضرورت ارزیابی کیفیت آموزش عالی، ماهنامه آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، سال اول، شماره 1، بهمن 1383.
1
تایلر، رالف (1376). اصول اساسی برنامه ریزی درسی و آموزشی، ترجمه علی تقی پورظهیر، چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه .
2
حاجی، سامرند (1387). بررسی نقش برنامه درسی پنهان در رفتار انضباطی دانش آموزان از دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 1386- 87، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی .
3
رشیدی، علیرضا (1374). بررسی عوامل موثر در بهبود مسائل انضباطی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم .
4
سلیمانی مطلق، خدایار(1385). بررسی عوامل آموزشی موثر بر کیفیت آموزش دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1384 – 85، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
5
سیف نراقی، علی اکبر(1380). روش های اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، نشر دوران .
6
دلاور، علی (1388). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات رشد .
7
8- عزیزی، حبیب ا... (1386). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی برنامه درسی قصد شده و اجرا شده درس دین و زندگی سال سوم دبیرستان های پسرانه شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
8
فتحی واجارگاه، کورش (1388). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی، چاپ اول، تهران: انتشارات بال .
9
فتحی واجارگاه،کورش و نوروززاده، رضا (1386). درآمدی بر برنامه ریزی درسی در آموزش عالی ،موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی .
10
فرجاد، محمد علی (1375)، اصول برنامه ریزی آموزشی و درسی، انتشارات الهام، چاپ دوم .
11
قورچیان، نادر؛ تنساز، فروغ (1374)، سیمای روند تحولات برنامه درسی به عنوان یک رشته تخصصی از جهان باستان تا جهان امروز، تهران، موسسه پژوهشی و برنامهریزی آموزش عالی، شماره 7 و 8.
12
لطیفی محمد کریم، بردیده محمد رضا (1382).فنون و روشهای تدریس کارگاهی، انتشارات لطیفی .
13
ملکی، حسن (1384) برنامه ریزی درسی؛ راهنمای عمل، انتشارات پیام اندیشه.
14
نورشاهی، نسرین (1384). آموزش عالی و تضمین کیفیت، ماهنامه آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، سال اول، شماره 11و 12، بهمن 1384.
15
یزدانی، حمیده (1388)، ارزیابی کیفیت درونی و بیرونی برنامه درسی رشته برنامه ریزی درسی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی .
16
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1382). برنامه ریزی توسعه دانشگاهی؛ نظریه ها و تجربه ها، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی .
17
Barnett, E. (2005). Conceptualizing Curriculum Change, University of London Institute or Education Teaching in Higher Education, Vol. 6, No.4
18
Sowell, E. W (1997) Curriculum: an Integrative Introduction. New York: Prentice Hall. ash, M. Y (1991) curriculum components. In: International Ency clupeid of Curriculum, edited by A. Lowy. Pergamum Press.
19
Stark, J., Lettuce, L., (1997). Shaping the College Curriculum Academic Plans in Action, London: Ellyn and Bacon.
20
Stark J., (1997). Program Level Curriculum Planning, Journal of research higher Education. 1997 – vol, 38 – no, 1.
21
Teichler, V., (1999). Higher Education Policy and the Word of Work Changing Conditions and Challenges, Higher education Policy. N. 12. www.elsevier. com/locate/highedpol.
22
Woodhouse, D (1999) quality Assurance: International trends, Preoccupations and features. Assessment and Evaluation in Higher Education. 21, 4, pp .653-743
23
ORIGINAL_ARTICLE
نقش آسیب های موبایل در جنبه های اخلاقی و اجتماعی نوجوانان 10 تا 15 سال
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر تاثیر آسیب های موبایل بر جنبه های اخلاقی و اجتماعی نوجوانان 10 تا 15 سالمازندران، با روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، متشکل از کلیه نوجوانان 10 تا 15 سال استان مازندران،در سال 1391 ، که بر اساس آمار ثبت احوال این استان این جامعه شامل 296194 نفر بوده که از این جامعه، تعداد384 نفر از با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها، از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تع یین روایی از قضاوت استادان این رشته استفاده گردیدو میزان پایایی پرسش نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ معادل 89 / 0حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آمارتوصیفی )محاسبه فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد( و آمار استنباطی )آزمون T تک نمونه ای( انجام گردید.نتایج حاصل نشان داد که آسیب های ناشی از موبایل برجنبه های اخلاقی و اجتماعی نوجوانان 10 تا 15 سال تاثیر دارد.
https://www.jiera.ir/article_50252_2764ccf512739d144a1b6d43810c8b1b.pdf
2014-11-22
197
197
فناوری های نوین
موبایل
آسیب های اجتماعی
آسیب های اخلاقی
زهره
افشارنیا
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آموزگاری به نام صدالدین عینی تاجیکستان
AUTHOR
پاشایی، فاطمه؛ نیکبخت نصرآبادی، علی رضا؛ توکل، خسرو. ( .)1387تجربه جوانان از زندگی با اینترنت: مطالعه کیفی. مجله علوم رفتاری، دوره ،2شماره ،4صص .333-337
1
تامپسون،جان(، .)1380رسانههاومدرنیت،ترجمه مسعوداوحدی،تهران: انتشاراتسروش.
2
جواهری، فاطمه؛ باقری، لیلا. ( .)1390اینترنت، جوانان و نظم جامعه، تحلیل ثانویه تحقیقات موجود. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، صص .35-66
3
حسن زاده، رمضان؛ رضایی، عباس. ( .)1389آسیبشناسی ناشی از کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال اول، شماره اول، صص .79-91
4
خسروی، زهرا. ( .)1390تلفن همراه و آسیبهای فرهنگی- اجتماعی آن. همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه .
5
نوری، زینب السادات. ( .)1387اعتیاد به اینترنت. تهران: انتشارات پرتو خورشید، چاپ اول.
6
سخاوت، جعفر، ،1384جامعه شناسی انحرافات اجتماعی، تهران، انتشارات پیام نور.
7
گدازگر، حسین؛ موسی پور، علیمراد. ( .)1383بررسی تاثیرات استفاده از اینترنت بر نسبی نگری هنجاری و جهانی نگری دانشجویان دانشگاه تبریز. مجله علوم اجتماعی، دوره اول، شماره ،3 مشهد. دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی
8
Billieux, J. , Van der Linden, M. , D’Acremont, M. , Ceschi, G. , & Zermatten, A. (2007). Does impulsivity relate to the perceived dependence on actual use of the mobile phone? Applied Cognitive Psychology, 21, 527–537.
9
Crystal, D. (2008). Txtng: The Gr8 Db8. Oxford: Oxford University Press.
10
Koivusilta, L., Lintonen, T. and Rimpel, A. (2005). Intensity of mobile phone use and health compromising behaviors’-how is information and communication technology connected to health-related lifestyle in adolescence? Journal of Adolescence, 28, 35–47.
11
Kamibeppu, K. , & Sugiura, H. (2005). Impact of the mobile phone on junior high school students’ friends hips in the Tokyo metropolitan area. Cyber psychology &Behavior, 8(2), 121 130
12
Kraut, R. , Patterson, M. , Lundmark, V. , Kiesler, S. , Mukopadhyaay, T. , & Scherlis,W. (1998). Internet paradox : A social technology that reduces social involvement andpsychological wellbeing? American Psychologist, 53(9), 1017–1031.
13
McKenna, K. Y. A. & Bargh, J. A. (2008). Plan 9 from cyberspace: The implications of the Internet for personality and social psychology. Personal and Social Psychology Review, 4, 57-75.
14
Sternberg, L. & Monaham, C. C. (2007). Age differences in resistance to peer influence. Der Psychology, 43(6), 1531-1543.
15
Wei. R. (2006). The Influence of mobile phone Advertising on Dependency: A Cross-Cultural study of mobile use between American and chienese youth.
16