%0 Journal Article %T تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند و هویت ملی و دینی %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A فرازی, فریبا %A اسمعیلی, معصومه %A اسکندری, حسین %A حاتمی, محمد %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 12 %N 41 %P 27-47 %! تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند و هویت ملی و دینی %K الگوی تعلیمی %K روابط والد- فرزند %K هویت ملی و دینی %R 10.22034/jiera.2018.65183 %X هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر بهبود روابط والد-فرزند و تقویت هویت ملی و دینی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانش­آموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستان­های شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-95 بودند. از این جامعه تعداد 30 نفر که ویژگی­های ورودی موردنظر را داشتند به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. از پرسشنامه­های رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و سئوبل (1983) و هویت ملی و دینی لطف­آبادی (1383)، برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد آموزش الگوی تعلیمی موجب بهبود روابط والد–فرزند می­شود. همچنین نتایج نشان داد که بهبود روابطی که نتیجه آموزش الگوی تعلیمی بود توانست هویت ملی و دینی فرزندان را تقویت کند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می­توان گفت با بهبود روابط والد-فرزند در اثر آموزش الگوی تعلیمی هویت ملی و دینی در فرزندان نیز تقویت می­شود. %U https://www.jiera.ir/article_65183_1ee9345f5d2100c993eaad4bc252c98e.pdf