%0 Journal Article %T عوامل و شاخص های مؤثر در کلاس های درس فعال مدارس متوسطه شهر تهران %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A خورشیدی, عباس %A صفرزاده سرآسیابی, زهرا %D 2011 %\ 05/22/2011 %V 5 %N 12 %P 29-52 %! عوامل و شاخص های مؤثر در کلاس های درس فعال مدارس متوسطه شهر تهران %K باور کردن خود %K مسئولیت پذیری %K رعایت مقررات کلاس %K همکلاسی های دانش آموزان %K صحبت با والدین %R %X این پژوهش به بررسی عوامل و شاخص‏های مؤثر در کلاس‏های درس فعال در دورۀ متوسطه آ. پ شهر تهران اختصاص دارد. نوع تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، پیمایشی مقطعی است. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک پرسشنامه 40 سؤالی تشکیل می‏دهد این پرسشنامه از جانب پژوهشگر تدوین شده است که روایی ابزار از طریق آزمون تحلیل عاملی و اعتبار آن به وسیلۀ آلفای کرونباخ با مقدار 94/0 محاسبه شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر همۀ مدیران و معلمان دورۀ متوسطه آ. پ شهر تهران با تحصیلات کارشناسی ارشد و کلیۀ متخصصان تعلیم و تربیت با تحصیلات دکترا انتخاب شده‏اند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها علاوه بر توصیف داده‏ها از آزمون آماری موسوم به تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان‏دهندۀ آن است که  عوامل و مؤثر در کلاس‏های درس فعال عبارت‏اند از: 1) باور کردن خود، 2) مسئولیت‏پذیری دانش‏آموز، 3) رعایت کردن مقررات کلاسی، 4) همکلاس‏های دانش‏آموزان و 5) صحبت با والدین است. این نتایج با یافته‏های پژوهش همخوانی دارد. %U https://www.jiera.ir/article_53452_a28af8d62499d81f569bd2a2352da363.pdf