%0 Journal Article %T مطالعه و بررسی تأثیر اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی کشور با توجه به ارزیابی برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بر عملکرد وزارت علوم و تحقیقات و فناوری %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A بزرگ نژاد, عبدالرضا %A شریف زاده, فاتح %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 10 %N 33 %P 119-170 %! مطالعه و بررسی تأثیر اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی کشور با توجه به ارزیابی برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بر عملکرد وزارت علوم و تحقیقات و فناوری %K خط‌مشی %K برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران %K آموزش عالی ایران %K اهداف آموزش عالی در برنامه‌های توسعه %K وزارت علوم %K تحقیقات و فناوری %R %X  هدف این پژوهش  مطالعه و بررسی خط­مشی­های احراز شده در برنامه­های سوم تا پنجم توسعه در زمینه آموزش عالی با تاکید بر تأثیر این خط­مشی­ها بر عملکرد وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامه­ها،عملکرد وزارت علوم و میزان تحقیق هر یک از خط­مشی­ها و اهداف مرتبط باهر یک از سه برنامه و در نهایت ارائه الگویی با توجه به تجربیات پیشین برای  فرایند تحقق اجرای خط مشی برنامه‌های توسعه علم و فناوری برنامه ششم توسعه می­باشد.روش این پژوهش «کیفی» با رویکرد «گراندد تئوری»  است. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با10 نفر از متخصصان و متولیان و برنامه­ریزان فعال در زمینه آموزش عالی و ساختار دولتی تصمیم­گیرنده در باب خط­مشی­های آموزش عالی و برنامه­های توسعه جمهوری اسلامی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها با اتخاذ «روش تحلیل تفسیری اشتراوس و کوربین» و انجام فرایند کدگذاری باز و محوری  صورت گرفته و در نتایج تحقیق   بر این نکات تاکید می­شود که "کیفیت مداری در آموزش عالی "به عنوان مقوله محوری اجرای خط مشی برنامه‌های توسعه علم و فناوری بر مبنای شرایط علی " مدیریت راهبردی آموزش عالی" در جامعه محقق می‌شوند. " توسعه متوازن دروندادها و بروندادهای نظام علم و فناوری " شامل پیامدهای تلاش برای اجرای خط مشی برنامه‌های توسعه علم و فناوری با در نظر گرفتن "زیرساخت‌های مالی و انسانی" (به عنوان زمینه الگو) طراحی و تبیین شده و منجر به تحقق پیامدها یا "تحقق خط مشی های علم و فناوری" می‌شوند. %U https://www.jiera.ir/article_49514_f215cbe1bf47c33ac4afe478e45c03b1.pdf