%0 Journal Article %T نقش رهبری زهرآگین در ایجاد ترومای سازمانی با میانجی گری رفتار منافقانه %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A رحمانی, اسماعیل %A قنبری, سیروس %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 16 %N 58 %P 20-34 %! نقش رهبری زهرآگین در ایجاد ترومای سازمانی با میانجی گری رفتار منافقانه %K ترومای سازمانی %K رهبری زهرآگین %K رفتار منافقانه %R 10.22034/jiera.2022.167788 %X هدف پژوهش بررسی نقش رهبری زهرآگین مدیران در ایجاد ترومای سازمانی با میانجی‏گری رفتار منافقانه معلمان بود. روش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش دبیران مدارس متوسطه استان خوزستان در سال 1399 به تعداد 16750 نفر بودند، از این جامعه بر مبنای فرمول کوکران نمونه‏ای به حجم 407 نفر با روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب شد. جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه‏های؛ رهبری زهرآگین (Schmidt, 2008)، ترومای سازمانی (Vivian & Hormann, 2015) و رفتار منافقانه (هادوی‏نژاد، 1390) استفاده شد. تحلیل داده‏ها با استفاده از ضریب همبسـتگی پیرسون و مدل‏سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‏ها نشان داد که رهبری‏ زهرآگین ‏مدیران دارای اثر مثبت و معنی‏دار بر ترومای سازمانی و رفتار منافقانه در دبیران مدارس متوسطه بود. همچنین رفتار منافقانه دارای اثر مثبت و معنی‏دار بر ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه بود (05/0 p≤). به‏علاوه، رهبری‏ زهرآگین ‏مدیران به‏واسطه رفتار منافقانه دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنی‏دار بر ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه بود (05/0 P≤). به‏طوری‏که رهبری‏ زهرآگین ‏مدیران و رفتار منافقانه 55 درصد از تغییرات ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه را تبیین ‏کردند. به نظر می‏رسد رفتار منافقانه در دبیران مدارس متوسطه در رابطه‏ی رهبری‏ زهرآگین ‏مدیران و ایجاد ترومای سازمانی نقش واسطه‏ای داشته باشد. %U https://www.jiera.ir/article_167788_d9993f5bc3d7a7b85324f205ccdc5b72.pdf