%0 Journal Article %T بررسی تأثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانش ‏آموزان دختر مبتلا به افسردگی %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A مصلح گرمی, مهدی %A خالق خواه, علی %A معینی کیا, مهدی %A علی نژاد, سجاد %D 2022 %\ 01/05/2022 %V 15 %N 55 %P 63-73 %! بررسی تأثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانش ‏آموزان دختر مبتلا به افسردگی %K افسردگی %K اضطراب Covid-19 %K بازخوردهای اصلاحی معلم %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانش‏آموزان دختر مبتلا به افسردگی دوره متوسطه دوم شهر اردبیل بود. این پژوهش به‌صورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش‏آزمون - پس‏آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 40 آزمـودنی از میـان دانـش‏آمـوزان دختـر دوره متوسطه دوم دارای افسردگی در سیاهه افسردگی بک 2 شـهر اردبیل با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‌ای انتخـاب و بـا استفاده از روش نمونه‏گیری تصـادفی ساده در گـروه‏هـای مداخله «ارائه بازخوردهای اصلاحی معلم» (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شـدند. برای گروه مداخله 12 جلسه 90 دقیقه‌ای اجرا شد. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه اضطراب Covid-19 علی پور و همکاران (1398) و پرسشنامه افسردگی بک نسخه دو (1978) در مراحل پیش‏آزمون و پس‏آزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل استفاده شد. داده‏ها در نرم‏افزار spss نسخه 24 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تفاوت معنا‏داری بین 2 گروه نشان داد (01/0>P). یافته‏ها حاکی از آن بود که میزان اضطراب Covid-19 گروه مداخله به‌طور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است (01/0>P)؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که «بازخورد اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانش‏آموزان دختر مبتلا به افسردگی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. لذا باید مسئولین مربوطه که در حوزه آموزش‌وپرورش مشغول فعالیت هستند به بحث بازخوردهای اصلاحی معلم در این دوره Covid-19 توجه ویژه‌ای داشته باشند تا از این طریق بتوانند میزان اضطراب در دانش‌آموزان مبتلا به افسردگی را کاهش بدهند. %U https://www.jiera.ir/article_146255_6fbe09e43383b9d372473352ad7b99d9.pdf