%0 Journal Article %T تدوین الگوی مناسب کیفیت اجرای نظام آموزشی 3-3-6 دوره اول متوسطه استان کهگیلویه وبویراحمد %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A سمیع زاده, حجت الله %A زاهد بابلان, عادل %A معین کیا, مهدی %A خالق خواه, علی %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 14 %N ویژه نامه %P 179-192 %! تدوین الگوی مناسب کیفیت اجرای نظام آموزشی 3-3-6 دوره اول متوسطه استان کهگیلویه وبویراحمد %K دوره متوسطه %K مدیریت کیفیت فراگیر %K نظام آموزشی %R %X مطالعه حاضر با هدف تدوین الگوی مناسب کیفیت اجرای نظام آموزشی 3-3-6 دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 99-1398 انجام گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر شیوه جمع‏آوری داده‏ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان، معلمان و مدیران مدارس متوسطه اول استان‌ کهگیلویه و بویراحمد تشکیل داده‏اند. 900 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‏ای مرحله‏ای انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری داده‏ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بود. جهت بررسی روائی و پایایی ابزارهای اندازه‌گیری به روائی محتوا و نتایج مدل اندازه‌گیری استناد شد که نتایج روایی و پایایی (89/0) پرسشنامه‏ها تأیید شد. برای تحلیل داده‏ها از مدل‌سازی معادلات استفاده شد. بر اساس یافته‏ها، هر یک از مقادیر پیش‌بین مدل، درصدی از واریانس مشتری‌گرایی در نظام آموزشی را تبیین می‏کنند. در بررسی مدل نهایی پژوهش مشخص شد که مجموع متغیرهای مستقل قادر به تبیین 77 درصد از تغییرات مشتری‌گرایی در نظام آموزشی هستند که مقدار قابل‌توجهی است. قدرت پیش‏بینی مدل در مورد مشتری‌گرایی قوی گزارش شد. بر اساس نتایج بررسی معناداری ضرایب مسیر مدل ساختاری پژوهش، آماره t برای ارتباط تمام متغیرها بیشتر از 96/1 بوده و بر این اساس در سطح اطمینان 95 درصد معنادار گزارش شدند (P-Value ≤ 01/0). با توجه به مقدار به‌دست‌آمده برای GOF به میزان 669/0 بوده که قوی بودن مدل را نشان می‏دهد و بنابراین برازش مناسب مدل کلی تأیید شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که از شش عامل آموزش، بهبود مستمر، تعهد، مشارکت و کار تیمی و مشتری‌گرایی عامل آموزش نقش مؤثرتری در پیش‌بینی کیفیت مناسب اجرای نظام آموزشی 3-3-6 دارد در این راستا جهت تقویت کیفیت آموزش ارائه خدمات رفاهی و حقوقی مناسبی برای معلمان پیشنهاد می‏شود تا میزان تعهد و وابستگی سازمانی آن‌ها به شغل افزایش یابد درنتیجه با انگیزه بالا و روحیه قوی‏تری کار کنند درنهایت سیستم نظارتی قوی و الکترونیک بر کار مربیان و معلمان و مدیران و کارکنان اداری در سطوح میانی و بالا نظارت کند تا احتمال آموزش‏های غلط و ضعیف برای دانش‌آموزان مخصوصاً در دوران ابتدایی به حداقل برسد. %U https://www.jiera.ir/article_109757_3d04f4815b8be055291501b75f763987.pdf