%0 Journal Article %T تدوین برنامه راهبردی (تدوین،اجراو ارزیابی) تربیت بدنی آموزش و پرورش استان لرستان با رویکرد SWOT %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A عزیزی, احمدرضا %A اکبری یزدی, حسین %A الهی, علیرضا %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 14 %N ویژه نامه %P 293-310 %! تدوین برنامه راهبردی (تدوین،اجراو ارزیابی) تربیت بدنی آموزش و پرورش استان لرستان با رویکرد SWOT %K تدوین %K استراتژی %K تربیت بدنی آموزش و پرورش %K SWOT %R %X هدف از مطالعه حاضر، تدوین برنامه راهبردی تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان لرستان در سال 1398 بود. روش پژوهش، توصیفی– پیمایشی است که داده‏های آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع‏آوری گردید. جامعه آماری پژوهش 500 نفر از متولیان تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان لرستان اعم از معاونین تربیت‌بدنی، کارشناسان و کارمندان و همچنین معلمان تربیت‌بدنی شهرستان‏های استان لرستان بودند که حجم نمونه با توجه به جدول گرجسی مورگان 217 نفر تعیین گردید؛ که به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه‏گیری برای جمع‏آوری داده‏ها، پرسشنامه‏ى محقق‌ساخته‏ای شامل 45 سؤال رتبه‏بندی شده درباره‏ى قوت‏ها، ضعف‏ها، فرصت‏ها و تهدیدهاى تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان لرستان بود که روایی صوری پرسشنامه‏ها مورد تأیید 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی همچنین پایایی آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (94/0= α) مورد تأیید قرار گرفت. براى تجزیه‌وتحلیل داده‏ها، علاوه بر شاخص‏هاى توصیفى، آزمون مقایسه‏ى میانگین‏ها و آزمون فریدمن و از ماتریس ارزیابى درونى و بیرونى نیز استفاده شد. یافته‏هاى پژوهش نشان داد که تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان لرستان در مختصات SWOT در ناحیه so قرار داشت که ازلحاظ عوامل درونى در ناحیه‏ى قوت‏ها و ازنظر عوامل بیرونى سازمان در ناحیه‏ى فرصت‏ها جاى داشت. همچنین با استفاده از تحلیل ماتریس SWOT، 5 راهبرد تهاجمی جهت تبدیل نقاط ضعف به قدرت و تهدیدها به فرصت‏ها ارائه شد. همچنین مشخص شد در بخش قوت‏ها بالاترین رتبه مربوط به کیفیت‌بخشی درس تربیت‌بدنی مدارس با تدوین و چاپ کتاب‏های تربیت‌بدنی در پایه‏های اول تا ششم ابتدائی و اول تا سوم متوسطه اول، در بررسی ضعف‏ها، بالاترین رتبه مربوط به فقدان انجمن‏های فعال ورزش دانش‌آموزی و بالاترین رتبه در فرصت‏ها مربوط به نگرش مثبت برخی مسئولین و مدیران ارشد استان برای رشد و ارتقاء ورزش دانش‌آموزی و در بخش تهدیدها بالاترین رتبه مربوط به عدم وجود برنامه مدون جهت فعالیت‌های ورزش دانش‌آموزی استان مشخص شد. %U https://www.jiera.ir/article_109741_06c5a68a5b6291efeb3fa108a72be237.pdf