%0 Journal Article %T عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی کسب‏وکارهای دانش ‏بنیان در شتاب‏دهنده‏های مستقر در مراکز رشد دانشگاهی %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A ابوئی, طاهره %A شجاعی, سامره %A ازما, فریدون %A اقاجانی, حسنعلی %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 14 %N ویژه نامه %P 95-110 %! عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی کسب‏وکارهای دانش ‏بنیان در شتاب‏دهنده‏های مستقر در مراکز رشد دانشگاهی %K آموزش کارآفرینی %K شتاب‏دهنده %K کسب‏وکارهای دانش‏بنیان %K مراکز رشد دانشگاهی %R %X هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص‏های آموزش کارآفرینی کسب‏وکارهای دانش‏بنیان در شتاب‏دهنده‏های مستقر در مراکز رشد دانشگاهی بوده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و توسعه‏ای بود و از حیث روش اجرا از نوع پژوهش‌های توصیفی-پیمایشی بود و جزء پژوهش‏های کیفی محسوب می‏شد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، خبرگان و کارشناسان حوزه آموزش و کارآفرینی و کسب‏وکار و کسب‏وکار دانش‏بنیان و صاحب‏نظران و متخصصان شتاب‏دهنده‏ها در مراکز دانش‏بنیان شهر تهران بود. از بین این افراد تعداد 32 نفر با استفاده از روش نمونه‏گیری هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش در سال 1398 انجام شده است. گردآوری داده‏ها در این پژوهش به روش کتابخانه‏ای و میدانی انجام گرفت. در بخش میدانی، از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. این پرسشنامه شامل 5 سؤال بود. تجزیه‏وتحلیل داده‏ها در پژوهش حاضر، به روش دلفی فازی انجام شد و شاخص‏های آموزش کارآفرینی با روش تحلیل عاملی موردسنجش قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد سه عامل تأثیرگذار شامل عوامل ساختاری، عوامل توسعه‏ای، عوامل رفتاری و نظام مالی، با عنوان مهم‏ترین عوامل اثرگذار بر آموزش کارآفرینی کسب‏وکارهای دانش‏بنیان در شتاب‏دهنده‏های مستقر در مراکز رشد دانشگاهی معرفی شده است. بر اساس یافته‏های پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که برای آموزش کارآفرینی مناسب، باید تجهیزات را به‏روز کرده و از آموزش‏های مختلف و محتوای ساده بر اساس نیاز کارکنان استفاده کرد. همچنین مراکز رشد دانشگاهی، ساختار خود را بر اساس نیاز و عدم قطعیت‏های محیطی تغییر دهند. %U https://www.jiera.ir/article_109732_3e1bf3c9d56b7c7a23b992a544595ed2.pdf