@article { author = {Khosravi, Mahboubeh}, title = {Design and Validation the Model of Educational Services Quality in Iranian Virtual Institutes and Universities}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {42}, pages = {173-191}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.84471}, abstract = {The present study aimed to design and validate a model for assessing the quality of educational services in Iranian virtual universities and institutions. In this research, a combination method including Delphi method and survey method have been used. In the Delphi method, firstly, by studying different models of service quality in general models (such as Servqual, ServoProf, Kano) and the quality of educational services in particular, offer their own model for assessing the quality of educational services in virtual educational institutions. Then, by turning this template into a checklist, this checklist has been provided to 30 educational specialists in the universities, in two stages. After evaluating and analyzing the opinions of the experts in this model, the model was prepared. By turning the model into a questionnaire, a questionnaire was distributed among 246 MBA students of one of the virtual universities in electronic form. The analysis of collected data shows that the proposed model has been approved. To validate the proposed model, the data of the questionnaire were approved by AMOS software using structural equation modeling method. Based on the approved model, it can be claimed that the quality of the training provided, the quality of the behavior of the virtual training expert, the quality of the service delivery system, and the quality of the supported services can be used to assess the quality of the education services. Also, content of the curriculum in the education quality section, security of the virtual education system in the quality of the education system, the responsiveness of the quality and the behavior of the virtual education expert and the coordination between the teacher and the student in the education services support section is most important.}, keywords = {Educational services quality,Quality of provided education,Quality of service delivery system,Perceived support quality,Virtual universities of Iran}, title_fa = {طراحی و اعتباریابی الگوی کیفیت خدمات آموزشی در موسسه‌ها و دانشگاه‌های مجازی ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگویی برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزش در موسسه‌ها و دانشگاه‌های مجازی ایران در سال 1395 انجام گرفته است. در این پژوهش از روش ترکیبی شامل روش دلفی و روش پیمایش استفاده شده است. در روش دلفی ابتدا با مطالعه مدل‌های مختلف کیفیت خدمات به‌طورکلی و کیفیت خدمات آموزشی به شکل خاص (مدل‌هایی مثل مدل سروکوال، سروپرف، کانو) الگوی پیشنهادی برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در مؤسسات آموزشی مجازی ارائه شده است. پس از ارزیابی و تحلیل نظرات خبرگان، پرسشنامه در میان 246 نفر از دانشجویان رشته MBA یکی از دانشگاه مجازی به شکل الکترونیک توزیع شد. برای تأیید مدل اندازه‌گیری پیشنهادی، داده‌های پرسشنامه از طریق نرم‌افزار AMOS و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس مدل تأیید شده می‌توان ادعا کرد که برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزش می‌توان از چهار محور کیفیت آموزش ارائه شده، کیفیت رفتار متولیان آموزش مجازی، کیفیت سیستم ارائه خدمات، کیفیت پشتیبانی ادراک‌شده استفاده کرد.}, keywords_fa = {دانشگاه‌های مجازی ایران,کیفیت آموزش ارائه شده,کیفیت خدمات آموزشی,کیفیت پشتیبانی ادراک‌شده,کیفیت سیستم ارائه خدمات}, url = {https://www.jiera.ir/article_84471.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_84471_f7667f82c2f0fc1897f2b8e6f33e6b22.pdf} }