@article { author = {Hassani, Zohreh and Abolghasemi, Mahmoud and Moshabaki Esgahani, Asghar}, title = {Provide a university entrepreneurship model for the technical and vocational college}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {1213-1234}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this research was to provide a model for university entrepreneurship for the technical and vocational college. The present study, from the perspective of the purpose of developmental-applied, was qualitatively and in terms of the nature and method of the Foundation's implementation. The study population was experts in the field of university entrepreneurship and faculty members (faculty members and instructors) of the technical and vocational college in 1995-94 who were sampled by a targeted snowball sampling method and interviewed with a semi-structured interview. Became to analyze the qualitative data, the foundation data theory and open and axial coding method were used. The results of the research show that the results of the interviews and their coding, the extraction of 4 dimensions, 10 components and 70 indicators for the academic entrepreneurship of the technical and vocational college. Structural dimension consists of three components of entrepreneurial vision (8 indicators), supportive structure (5 indicators) and research system (7 indicators); process dimension includes two components of entrepreneurial leadership (8 indicators) and commercialization process (6 indicators); behavioral dimension It includes two components of communication and networking (5 indicators) and innovation culture (10 indicators) and developmental dimension including three components of entrepreneurial competence (5 indicators), curriculum planning (8 indicators) and learning-learning process (8). Index).}, keywords = {academic entrepreneurship,structural dimension,process dimension,behavioral dimension and later development}, title_fa = {ارائه الگوی کارآفرینی دانشگاهی برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای}, abstract_fa = {هدف اصلی این تحقیق ارائه­ی الگویی جهت کارآفرینی دانشگاهی برای دانشگاه فنی و حرفه­ای بود. پژوهش حاضر از منظر هدف توسعه­ای- کاربردی، از نظر داده­ها کیفی و از نظر ماهیت و روش اجرا داده بنیاد بود. جامعه مورد مطالعه خبرگان حوزه کارآفرینی دانشگاهی و کادر آموزشی (اعضاء هیات علمی و مدرسین) دانشگاه فنی و حرفه­ای در سال 95-94 بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی نمونه گیری انجام شد و با آنها مصاحبه نیمه ساختار یافته ترتیب داده شد. جهت تحلیل داده­های کیفی از نظریه داده بنیاد و به روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که حاصل مصاحبه­های انجام شده و کدگذاری آنها، استخراج 4 بعد، 10 مؤلفه و 70 شاخص برای کارآفرینی دانشگاهی دانشگاه فنی و حرفه­ای می­باشد. بعد ساختاری شامل سه مؤلفه چشم­انداز کارآفرینانه (8 شاخص)، ساختار حمایتی (5 شاخص) و نظام پژوهشی (7 شاخص)؛ بعد فرایندی شامل دو مؤلفه رهبری کارآفرینانه (8 شاخص) و فرایند تجاری سازی (6 شاخص)؛ بعد رفتاری شامل دو مؤلفه قابلیت ارتباطی و شبکه سازی (5 شاخص) و فرهنگ نوآوری (10 شاخص) و بعد توسعه­ای شامل سه مؤلفه شایستگی‌های کارآفرینانه (5 شاخص)، برنامه ریزی درسی (8 شاخص) و فرایند یاددهی-یادگیری (8 شاخص) می‌باشد.}, keywords_fa = {کارآفرینی دانشگاهی,بعد ساختاری,بعد فرایندی,بعد رفتاری و بعد توسعه‌ای}, url = {https://www.jiera.ir/article_66568.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_66568_851db9afd2e5dc3b5598a2fd3e31b155.pdf} }