@article { author = {Mohammadzadeh, Reza and YAdegari, Ferdos}, title = {Identification of factors affecting educational justice in Islamic Azad University}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {1259-1276}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted to identify factors affecting the educational justice in Islamic Azad University. The method of study is applied in terms of objective and it is descriptive-survey in terms of data collection, and quantitative in terms of data type. Interviews and questionnaires were used to collect the initial information. Population of this study included professors of Islamic Azad University, which 40 of them were selected as sample of study using convenient sampling method. Delphi technique based university professors’ view was used to identify the variables affecting educational justice, and factor analysis was used to analyze the data for extracting the indices of questionnaire. Investigations revealed that the impact of each of the factors affecting the educational justice in Islamic Azad University is not equal, so the level of impact of these factors should be assessed and these factors should be ranked accordingly. Identification of the factors affecting educational justice in the university by means of three-branched model allows managers to identify harms in each of the structural, underlying, and behavioral factors in order to implement the educational justice properly. Twenty and six important factors to implement educational justice were identified in the university using a questionnaire and Delphi technique. After identification of the factors, they were classified in three classes. The considered model had appropriate fit, as RMSEA was obtained 0.085 and the ratio of Chi square to degree of freedom (χ2 / df) was obtained 3.7. Based on the model obtained from confirmatory factor analysis using LISREL software, 26 indices of the questionnaire were classified in three factors, including structural, behavioral factors, and underlying factors.}, keywords = {Educational Justice,structural factors,behavioral factors,underlying factors}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر عدالت آموزش و ارائه مدل مناسب آن در دانشگاه آزاد اسلامی}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف شناسائی عوامل مؤثر بر عدالت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است. روش تحقیق براساس هدف، توسعه­ای-کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها از نوع توصیفی- پیمایشی و به لحاظ نوع داده­ها، کمی می­باشد. برای جمع آوری اطلاعات اولیه، از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که از طریق روش نمونه گیری در دسترس تعداد 20 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. برای شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر عدالت آموزشی، براساس نظر اساتید دانشگاه از تکنیک دلفی و برای تجزیه و تحلیل داده­ها جهت استخراج شاخص­های پرسشنامه از تحلیل عاملی استفاده شد. بررسی‌ها نشان داد که تأثیر هر یک از عوامل مؤثر بر عدالت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی یکسان نیست، بنابراین باید میزان تاثیرگذاری این عوامل را سنجید و بدین سان آن‌ها را رتبه‌بندی نمود. شناسائی عوامل مؤثر بر عدالت آموزشی در دانشگاه با استفاده از مدل سه شاخگی این امکان را به مدیران می‌دهد که با شناسائی آسیب‌ها در هر یک از عوامل ساختاری، زمینه‌ای و رفتاری، استقرار مناسب‌تری از عدالت آموزشی داشته باشند. با استفاده از پرسشنامه و با تکنیک دلفی از خبرگان 26 عامل مهم استقرار عدالت آموزشی در دانشگاه شناسائی شد و پس از شناسائی مطابق با مدل در سه دسته طبقه‌بندی شدند. بدین صورت که با توجه به اینکه RMSEA برابر با 085/0 بوده و نسبت کای دو به درجه آزادی (χ2/df) نیز برابر با 07/3 می‌باشد مدل مورد نظر دارای برازش مناسب بود. با توجه به مدل به دست آمده از تحلیل عاملی تائیدی شاخص‌های 26 گانه پرسش­نامه­ در سه سازه عوامل ساختاری، عوامل رفتاری و عوامل زمینه‌ای طبقه­بندی شدند.}, keywords_fa = {عدالت آموزشی,عوامل ساختاری,عوامل رفتاری و عوامل زمینه‌ای}, url = {https://www.jiera.ir/article_66567.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_66567_26eb57e43efa3dc25561073e1396f6f8.pdf} }