@article { author = {Ehsani, Samira and Zameni, Farshideh and Salehi, Mohammad}, title = {Presentation of Moral Competency Model with Islamic Approach in Free Universities of Mazandaran Province}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {1235-1258}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to present a model of moral competence with Islamic approach in open universities of Mazandaran province. The research method was applied in terms of purpose and in the type of data was a hybrid of exploratory type. The statistical population of the research qualitative section included academic experts, who were selected using non-random sampling method. The second group of the statistical population of this study included all faculty members of Mazandaran Free University Universities who were selected by multi-stage cluster random sampling of  420 subjects. In this research, the library method, semi-structured interview (qualitative section) and researcher-made questionnaire (quantitative section) were used to collect data. In order to calculate the reliability, the reliability method was used between the two coders. The results indicated that the interview was valid and valid. Also, for assessing the validity of the questionnaire, the formal validity, content and structure were used and, in order to calculate the reliability of the alpha coefficient Cronbach whose results indicated the validity and reliability of the researcher's questionnaire. Data analysis in the qualitative section through content analysis and in the quantitative section of descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency distribution tables and graphs) and inferential (structural equation modeling, exploratory factor analysis and single sample t-test) used. The results showed that the components of moral competence with an Islamic approach, including competence in moral cognition, competence in moral sensitivity and competence in moral decision making.}, keywords = {Competency in moral cognition,competence in moral sensitivity and competence in moral decision making}, title_fa = {ارائه مدل شایستگی اخلاقی با رویکرد اسلامی در دانشگاه‌های آزاد استان مازندران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش ارائه مدل شایستگی اخلاقی با رویکرد اسلامی در دانشگاه­های آزاد استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده‌ها آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی، بود که با استفاده از روش نمونه­گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. گروه دوم جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­های آزاد استان مازندران که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای 420 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به‌منظور گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه­ای، مصاحبه نیمه ساختاریافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. به­منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. همچنین، به­منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به­منظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از طریق تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روش­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و استنباطی (مدل­سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه‌ای) استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه‌های شایستگی اخلاقی با رویکرد اسلامی، شامل شایستگی در شناخت اخلاقی، شایستگی در حساسیت اخلاقی و شایستگی در تصمیم گیری اخلاقی است.}, keywords_fa = {شایستگی در شناخت اخلاقی,شایستگی در حساسیت اخلاقی و شایستگی در تصمیم گیری اخلاقی}, url = {https://www.jiera.ir/article_66566.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_66566_3eba277c0d8eaa41c3edbaae2a7f4cf9.pdf} }