@article { author = {farazi, fariba and Esmaeili, Massoumeh and Eskandari, Hossein and Hatami, Mohammad}, title = {The Impacts of Teaching the Educational Pattern on Improving the Parent-Child Relationship and the National and Religious Identity}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {41}, pages = {27-47}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.65183}, abstract = {The current research aims to study the impacts of teaching the educational pattern on improving the parent-child relationship and the national and religious identity. The study approach was of quasi-experimental pretest-posttest type with an existing control group, the statistical population of which is all female students in the twelfth grade at Technical Schools in Birjand in the academic year of 2016-2017. A total of 30 people, who had the desired input characteristics, were selected by a multistage cluster sampling as the sample group. The Fine, Morland and Schwebel’s Parent-Child Relationship questionnaires (1983) and Lotfabadi’s National and Religious Identity questionnaire (1383) were used to measure the variables of the research. The analysis of the research data was conducted through the Multivariate Covariance Examination. The results indicate that the parent-child relationships improve by teaching the Educational Pattern. It was also demonstrated that the relationship improvement, in turn, improved the children’s national and religious identity. So, it can be concluded that the educational model training leads to the improvement of children’s national and religious identity as well.}, keywords = {Educational pattern,Parent-Child Relationship,National and religious identity}, title_fa = {تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند و هویت ملی و دینی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر بهبود روابط والد-فرزند و تقویت هویت ملی و دینی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانش­آموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستان­های شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-95 بودند. از این جامعه تعداد 30 نفر که ویژگی­های ورودی موردنظر را داشتند به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. از پرسشنامه­های رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و سئوبل (1983) و هویت ملی و دینی لطف­آبادی (1383)، برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد آموزش الگوی تعلیمی موجب بهبود روابط والد–فرزند می­شود. همچنین نتایج نشان داد که بهبود روابطی که نتیجه آموزش الگوی تعلیمی بود توانست هویت ملی و دینی فرزندان را تقویت کند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می­توان گفت با بهبود روابط والد-فرزند در اثر آموزش الگوی تعلیمی هویت ملی و دینی در فرزندان نیز تقویت می­شود.}, keywords_fa = {الگوی تعلیمی,روابط والد- فرزند,هویت ملی و دینی}, url = {https://www.jiera.ir/article_65183.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_65183_1ee9345f5d2100c993eaad4bc252c98e.pdf} }