@article { author = {Soorani, Reza}, title = {The role of spiritual intelligence in the social: Impact of spiritual intelligence on mental health in public high school teachers}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {1201-1211}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {This study investigates the impact of spiritual intelligence on mental health in public school teachers, highschool for girls in Tehran at 2013-2014. The pollution of research was including 7241 teachers of Tehranpublic high school whom, 547 people was considered as sample by using Cochran formula and samplingmethod of rational random classification. The data collection method was based on questionnaires.Questionnaires reliability calculated for king (2008) spiritual intelligence questionnaire and Goldberg(1979) mental health questionnaire more than 0.7. Also content validity test used who for this reasonquestionnaires confirmed by relative experts. The analysis of obtained data from questionnairesimplementation was done by Spss and Pls software in two part. One of them is descriptive part (Frequency,frequency percent, mean, standard deviation) and another one is illative part (structural equationmodelling). The result showed that spiritual intelligence had significant impact on mental health in teachersof Tehran public high school.}, keywords = {Spiritual intelligence,mental health,Self-awareness,Meaning-creation,Value}, title_fa = {تأثیر هوش معنوی بر سلامت روان معلمان مدارس}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هوش معنوی بر سلامت روان معلمان مدارس دولتی متوسطه دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 1391-92صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 7241از معلمان مدارس دولتی متوسطه دخترانه شهر تهران بوده که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی تعداد 547 به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شااد. روش جمع آوری دادهه ا بر اساااس دو پرسشنامه هوش معنوی کینگ SISRI-24 و سلامت روان گلدبرگ GHQ-28 انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی محاسبه شد که مقدار آن برای هر دو پرسشنامه  بالای 0/7 به دست آمد. همین طور از روایی محتوا و روایی سازه به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد، که برای بررسی روایی محتوا پرسشنامه ها به تأیید متخصصین مربوقه رسید، و نتایج روایی سازه نیز بیانگر روا بودن ابزار اندازه گیری بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS و  Smart PLS 2 در دو بخش توصیفی (فراوانی، فراوانی در صدی، میانگین، انحراف ا ستاندارد و دامنه تغییرات) و ا ستنباتی (مدل سازی معادلات ساختاری) انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد که هوش معنوی و ابعاد آن(تفکر انتقادی وجودی، معناسازی شخصی، آگاهی متعالی، گسترش خودآگاهی) بر سلامت روان معلمان مدارس دولتی متوسطه دخترانه شهر تهران تأثیر دارد، که این امر نشانگر اهمیت نقش هوش معنوی در محیط های اجتماعی است.}, keywords_fa = {هوش معنوی,سلامت روان,خودآگاهی,معناسازی,ارزش}, url = {https://www.jiera.ir/article_65052.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_65052_e5833d2f8a78fbc6343f3ae3612e55cd.pdf} }