@article { author = {Saghari, Fatemeh and Ali Esmaeeli, Abdollah and Hosseinzadeh, Babak}, title = {بررسی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {1029-1043}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effective factors on the development of entrepreneurship education in Mazandaran Universities. The statistical population of this study is all faculty members of Universities of Mazandaran province. The sample size in this study is 384 according to Morgan table. In the research, the research method is descriptive-survey method. The instrument of this research is a questionnaire. Reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha coefficient higher than (0.7). To determine the validity of these tools, formal and content validity was used. In this research, structural equation modeling and Smart PLS software were used to analyze the data. The results of data analysis confirmed the effect of behavioral factors and structural factors and environmental factors on entrepreneurship education in Mazandaran Universities. Contract.}, keywords = {behavioral factors,structural factors,Environmental Factors,entrepreneurship education}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان مازندران میباشد که تعداد نمونه در این تحقیق بر اساس جدول مورگان به تعداد 384  نفر تعیین می شود. در تحقیق موردنظر روش تحقیق روش توصیفی_پیمایشی می‌باشد. ابزار این پژوهش، پرسشنامه می باشد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از(7/0)محاسبه شد. برای تعیین روایی این ابزارها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. در این تحقیق برای برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLSاستفاده شد.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها تاثیر عوامل رفتاری و عوامل ساختاری و عوامل محیطی را  بر آموزش کار آفرینی در دانشگاههای استان مازندران مورد تایید قرار داد.}, keywords_fa = {عوامل رفتاری,عوامل ساختاری,عوامل محیطی,آموزش کارآفرینی}, url = {https://www.jiera.ir/article_65040.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_65040_3e1436e1c2c4d6b7c5c8ab6416dda1ff.pdf} }