@article { author = {Rastgar, Sahar and Enayati, Taraneh and Yoosefi, Reza}, title = {Identifying Ethical Leadership and Job Performance Components of Faculty Members of Public Universities in Tehran}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {395-413}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was identifying the Job Performance Components of Faculty Members of Public Universities in Tehran.  The research method in terms of the purpose was practical/ fundamental one, in terms of collecting the data, it was descriptive- surveying and in terms of data type, it was mixed (qualitative & quantitative) exploratory one.  The population of the study in qualitative part includes academic experts and faculty members of Tehran universities. Among them, the sample was selected according to purposive sampling and 10 person’s saturation method. The second group of the study population includes all faculty members of Tehran state universities. The sample size of 480 was selected by multilevel cluster sampling method. Data collection was done by library, semi-structured interviews (qualitative part) and research made questionnaire (quantitative part) were used. Data analysis was done through content analysis. According to the study research questions, descriptive statistics and inferential statistics (Verifiable and exploratory factor analysis and one sample t-test) were used in quantitative part using SPSS and software.  The results of the study indicated that components of job performance include educational, researched, professional and individual competencies; situation of researched and professional components were undesirable, but the situation of the educational and individual competencies were desirable.  Finally, with regard to identified components, it is suggested that the rules and regulations related to the promotion of the professional performance of professors be reviewed and amended.}, keywords = {professional competency,educational competency individual competency and job performance}, title_fa = {شناسایی و سنجش مؤلفه‌های عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش شناسایی و سنجش مؤلفه­های عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی در دانشگاه­های دولتی شهر تهران  بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و مسئولین دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری غیرتصادفی هدفمند و اصل اشباع ده نفر به­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بخش کمی شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه­های دولتی شهر تهران بودند که با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای و محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری 480 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه­ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل داده­های کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه­های عملکرد شغلی عبارتند از آموزشی، پژوهشی، حرفه­ای و شایستگی­های فردی؛ وضعیت موجود مؤلفه­های پژوهشی و حرفه­ای نامطلوب ولی وضعیت موجود مؤلفه­های آموزشی و شایستگی­های فردی مطلوب بود. درنهایت با توجه به مؤلفه­های شناسایی شده پیشنهاد می­شود قوانین و مقررات مربوط به ارتقای عملکرد شغلی اساتید بازنگری و اصلاح شود.}, keywords_fa = {شایستگی حرفه‌ای,شایستگی آموزشی,شایستگی فردی,عملکرد شغلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_65006.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_65006_d88caad7fe1939b189e5b6736f750b55.pdf} }