@article { author = {Kashef, Hosna and Taghvayee Yazdi, Maryam and Niazazari, Kyoumars}, title = {Presentation of Organizational Transparency Model in Relation to Empowerment for Establishing Organizational Trust of Managers (Case Study: Islamic Azad University of Mazandaran)}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {111-130}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = { The purpose of this research is to explain the role of organizational transparency in relation to empowerment in order to establish organizational trust among managers of Mazandaran Islamic Azad University. A cross-sectional approach was used. The statistical population of the qualitative section includes 12 executives of the university with a targeted and quantitative sampling of 750 people in the statistical population, 254 sample volunteers using Cochran formula, and cluster random sampling. Data collection tools in the qualitative part of the semi-structured interviews, in the small section, three questionnaires are made by organizational transparency, empowerment and organizational trust. For data analysis, coding was used in the qualitative section, and in the small part, exploratory-confirmatory factor analysis was used. Verility reliability was calculated by computing the Cronbach's alpha coefficient, content and content, respectively, through confirmatory factor analysis. To fit the model and hypothesis test, SPSS and Smart Pls were used. The results of the analysis of qualitative data derived from deep interviews showed that transparency an organization of 15 sub-modules and 4 financial, managerial, technology and structural dimensions that have had the most impact on organizational transparency, respectively. The organizational transparency and its dimensions are also enhanced by empowering managers with a standardized standard of 991.0 and organizational trust with a standardized standard of 0.332 There is a direct and meaningful relationship GOF (0.632) showed that the proposed model has suitable fit.}, keywords = {Organizational Transparency,Empowerment,organizational trust,Managers of Islamic Azad University}, title_fa = {ارائه مدل شفافیت سازمانی درارتباط با توانمندسازی جهت استقرار اعتماد سازمانی مدیران (مطالعه موردی : دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران)}, abstract_fa = { پژوهش حاضرباهدف تبیین نقش شفافیت سازمانی­ درارتباط باتوانمندسازی به منظور استقرار اعتماد سازمانی مدیران  دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. با رویکرد آمیخته صورت پذیرفت.جامعۀ آماری بخش کیفی  شامل 12 نفراز مدیران اجرایی دانشگاه  با روش نمونه­گیری هدفمند ودربخش کمی از 750 نفر جامعه آماری  ، 254  نفر حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ونمونه گیری تصادفی خوشه ای تعیین گردید. ابزارگردآوری داده­ها دربخش کیفی مصاحبه­های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی سه پرسشنامه محقق  ساخته شفافیت سازمانی ،توانمندسازی واعتماد سازمانی  می باشد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی- تأییدی استفاده شد. پایایی وروایی  به ترتیب بامحاسبه ضریب الفای کرونباخ ، وروایی محتوا وسازه، به روش تحلیل عاملی تاییدی موردتاییدقرارگرفت .جهت برازش مدل وآزمون فرضیه هاازنرم افزار Spss و Smart Pls استفاده شد .نتایج تجزیه و تحلیل داده­های کیفی حاصل ازمصاحبه­های عمیق نشان داد شفافیت سازمانی از 15  زیرمولفه و4 بعداصلی" مالی ، مدیریتی ، فناوری و ساختاری" که به ترتیب بیشترین  اثرگذاری را در شفافیت سازمانی داشته اند، تشکیل گردیده است.همچنین شفافیت سازمانی وابعاد آن  با توانمندسازی مدیران باضریب استاندارد 991/0 و اعتماد سازمانی باضریب استاندارد 323/0 رابطه مستقیم و معناداری داشته وشاخص GOF (632/0)  نشان‌ داد ، مدل پیشنهادی، دارای برازش مناسب می باشد.}, keywords_fa = {شفافیت سازمانی,توانمندسازی,اعتمادسازمانی,مدیران دانشگاه آزاد اسلامی}, url = {https://www.jiera.ir/article_64991.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64991_1388e353d0928476bf16c5cea80a8d18.pdf} }