@article { author = {Sadeghi, Meysam and Falsafinezhad, Mohammad Reza and Delavar, Ali and Farrokhi, Noorali and Jamali, Ehsan}, title = {تاثیر مدل وزن دهی و نمره کل سازی سوابق تحصیلی بر کارایی گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {27-43}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to identify the weight of each of the courses of academic record and scoring based on the psychometric approaches of factor analysis and the continuous IRT model and the approaches based on the viewpoint of the experts of Topsis and AHP, as well as the comparison of the effect of the weighting model on variance and the predictive validity of the scores. Methodology: The method of this study was a mixed research method. In order to conduct research in the first part, 11 items (courses) of academic background were taken from the expert group and weighed and prioritized using Topsis and AHP techniques. In the second section, the final third year high school grades of volunteers and admitted students of psychology and counseling at universities across the country were received from the Sanjesh Organization for estimating standard weights in the form of factor analysis and calculating Theta. In the third section, in order to compare different weighing and scoring models, the sample group was firstly scored based on scores derived from all four approaches, and compared in terms of dispersion indexes and predictive validity. Results: The results of the comparison of the four approaches showed that the most variance is related to the IRT continuous modeling method. Also, the results of the data analysis showed that the scores obtained from the continuous IRT model had the highest correlation with the university's average score and the psychology score of the  Konkoor. Conclusion: The comparison of the frequency distribution of the score-ability in the framework of all four approaches indicates that the abundance distribution in the IRT encompasses a wider range of abilities and more variance, and also results in higher predictive validity Has enjoyed. Based on this, it seems that with enough information, the test scoring framework can be changed to the theta scores that have a higher predictive validity and higher detection capability.}, keywords = {Student selection,weighting,grading score}, title_fa = {تاثیر مدل وزن دهی و نمره کل سازی سوابق تحصیلی بر کارایی گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر شناسایی وزن هریک از دروس سوابق تحصیلی و نمره کل سازی براساس رویکردهای روانسنجی تحلیل عاملی و مدل پیوسته IRT و رویکردهای مبتنی بر نظر متخصصان تاپسیس و AHP،  و همچنین مقایسه اثر مدل وزن دهی بر واریانس، پایایی و روایی پیش بین نمرات کل سوابق تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی بود. به منظور اجرای پژوهش در بخش اول 11 آیتم(دروس) سوابق تحصیلی از گروه متخصصان مورد نظرخواهی قرار گرفت و با استفاده از تکنیک های تاپسیس  و AHP وزن دهی و اولویت بندی شد. در بخش دوم ابتدا نمرات دروس نهایی سال سوم متوسطه داوطلبان و پذیرفته شدگان رشته های روانشناسی و  مشاوره در دانشگاه های سراسر کشور در گروه علوم انسانی از سازمان سنجش آموزش کشور دریافت شد و جهت برآورد وزن های استاندارد در قالب روش تحلیل عاملی و نیز محاسبه نمرات تتا در قالب مدل پیوسته پرسش پاسخ استفاده شد. در بخش سوم و به منظور مقایسه ی مدل های مختلف وزن دهی و نمره کل سازی، ابتدا گروه نمونه براساس نمرات حاصل از هر چهار رویکرد نمره گذاری شده، و از لحاظ شاخص های پراکندگی و میزان پایایی و روایی پیش بین مقایسه شدند. نتایج مقایسه چهار رویکرد نشان داد بیشترین واریانس مربوط به روش نمره کل سازی با مدل پیوسته IRT است. همچنین نتایج تحلیل داده ها  نشان داد نمرات بدست آمده از مدل پیوسته IRT بیشترین همبستگی را با معدل دانشگاه و نمره روانشناسی کنکور دارند و بنابراین نسبت به سه مدل دیگر وزن دهی  و نمره کل سازی بالاترین کارایی را در پیش بینی معدل دانشگاه و نمره ی روانشناسی کنکور دارد. نتایج نشان داد مدل وزن دهی تاثیر معناداری بر پایایی نمرات ندارد. مقایسه توزیع فراوانی نمره – توانایی در چارچوب هر چهار رویکرد نشانگر این امر بود که توزیع فراوانی در IRT دامنه وسیع تری از سطوح توانایی را در بر می گیرد و واریانس بیشتری ایجاد می کند و  از روایی پیش بین بالاتری نیز برخوردار است. براین اساس به نظر می رسد با اطلاع رسانی کافی می توان چارچوب نمره گذاری آزمون ها  را به سمت نمرات تتا که روایی پیش بین و قدرت تشخیص بالاتری دارند تغییر داد.}, keywords_fa = {گزینش دانشجو,وزن دهی,نمره کل سازی}, url = {https://www.jiera.ir/article_64987.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64987_c1aa92b04940f55e7567da7f7ccd8f5b.pdf} }