@article { author = {jamali zavareh, batul and Nasr, Ahmad Reza and Nili, Mohammad Reza}, title = {The Required Professional Competencies of Faculty Member in the View of the New Changing in Higher Education (A Qualitative Study (}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {153-179}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.64747}, abstract = {Competences were a series of key professional and personal skill, which was crucial for the successful actives of the profession. The purpose of this qualitative study was to examine professional competencies of university teacher in order to develop conceptual framework professional competencies of university teacher. The participants consisted of 26 faculty members of Isfahan University at the academic year of 2017-2018, who were selected via the targeted sampling method. Sample selection continued until theoretical saturation. Data were collected via the semi-structured interviewing technique. For data analysis, constrictive and interpretive analysis method had been used. The results of this paper indicate that   five key competences of faculty include, general, educational, research, specialist competence, and Professional ethics. General competences include psychological, individual and attitudinal characteristics. Educational competences include teaching skills, management of classroom, implying the principles of pedagogy and identifying audiences,specialist competence include mastery in  dimensions of  specialized knowledge, research competences include performance of  research, production and dissemination of scientific works and professional ethics includes communicational skills, professional ethics in education, professional ethics in research, and commitment to students.}, keywords = {professional competencies,professional development faculty,tenure}, title_fa = {قابلیت‌های حرفه‌ای موردنیاز اعضای هیأت علمی با توجه به تحولات جدید در دانشگاه: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش کیفی بررسی قابلیت­های اساسی اعضای هیأت علمی دانشگاه برای کشف الگوی مفهومی قابلیت­های حرفه­ای اعضای هیأت علمی بوده است. روش مورداستفاده کیفیاکتشافی بود که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 26 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 96-95 بودند. نوع انتخاب نمونه هدفمند بوده است و انتخاب نمونه­ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. داده­ها نیز از طریق مصاحبه نیمه سازمان‌یافته جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده­ها، از روش تحلیل ساختاریو تفسیری استفاده شده است. یافته­های این پژوهش نشان داد که قابلیت­های اساسی اعضای هیأت علمی شامل پنج قابلیت اصلی شامل قابلیت­های عمومی، آموزشی، پژوهشی، تخصصی و اخلاق حرفه­ای است. قابلیت­های عمومی شامل ویژگی‌های روانی، فردی و نگرشی، قابلیت­های آموزشی شامل مهارت­های تدریس، مدیریت کلاس درس، کاربست اصول تربیتی، مخاطب شناسی، قابلیت­های تخصصی شامل تسلط بر ابعاد دانش تخصصی، قابلیت­های پژوهشی شامل اجرای پژوهش، تولید و انتشار آثار علمی و اخلاق حرفه­ای شامل مهارت­های ارتباطی، اخلاق حرفه­ای در آموزش، اخلاق حرفه­ای در پژوهش و تعهد نسبت به دانشجو بود.}, keywords_fa = {ارتقاء,رشد حرفه‌ای,قابلیت‌های حرفه‌ای}, url = {https://www.jiera.ir/article_64747.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64747_03518aa1bbfe520eefc0219ee31c493f.pdf} }