@article { author = {ghazi ardakani, Raheleh and malaki, hasan and sadeghi, Alireza}, title = {Explaining the inquiry-based curriculum and analyzing the content of the books of elementary school studies based on its components}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {11}, number = {39}, pages = {7-23}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.61050}, abstract = {The purpose of this study was to present a inquiry-based in education in order to extract its components and to analyze the content of social studies textbooks from the elementary period (third to sixth) in the academic year of 1395-1396, conducted qualitatively and quantitatively in two phases. At first, the first phase examined theoretical foundations The literature review of the research, the views of the scholars of this field and the empirical research background, and the second phase of the analysis of social studies textbooks. In the first phase, data gathering tools are content analysis worksheets for extraction of theoretical basis components and in the second phase of content analysis (quantitative phenomenon) for analyzing the textbooks of elementary social studies based on the extractive components of the first phase. The results of the research in the first phase indicated that the extractive components included critical thinking, problem solving, accountability, participation and collaboration, thinking, meta-cognition, self-regulation, questioning, leadership, leadership, flexibility, reasoning, curiosity, communication skills, co-operation, and collaboration. In the second phase, in the Social Studies Book III, a total of 36 cases, the fourth grade of 37, the fifth grade of 27, and the sixth base of 54 have a inquiry-based component. Therefore, it can be concluded that the above-mentioned books should not be considered and should be addressed by the inquiry approach.}, keywords = {inquiry based",ُSocial Study Textbooks"," Elementery education"}, title_fa = {تبیین رویکرد پژوهش محوری در آموزش و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) بر اساس مؤلفه‌های پژوهش محوری}, abstract_fa = {هدف‌ از پژوهش حاضر تبیین ‌رویکرد‌ پژوهش‌‌‌محوری ‌در آموزش جهت استخراج مؤلفه‌های ‌آن و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش کیفی و کمی در دو فاز انجام شد. ابتدا در فاز اول به بررسی مبانی نظری مشتمل بر مرور ادبیات پژوهش، دیدگاه‌های اندیشمندان این حوزه و پیشینه تجربی پژوهش و در فاز دوم به تحلیل کتب مطالعات اجتماعی پرداخته شده است. در فاز اول ابزار گردآوری داده‌ها کاربرگ‌های تحلیل محتوا برای استخراج مؤلفه‌های مبانی نظری و در فاز دوم تحلیل محتوای (پدیده در متن) کمی برای تحلیل کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های استخراجی فاز اول است. نتایج پژوهش در فاز اول نشان داد مؤلفه‌های استخراجی شامل تفکر انتقادی، حل مسئله، مسئولیت‌پذیری، مشارکت و تشریک‌مساعی، تفکر خلاق، فراشناخت، خود‌تنظیمی، پرسشگری، سعه‌ی صدر، انعطاف‌پذیری، استدلال، کنجکاوی، مهارت‌های ارتباطی، تعاون و همکاری است و در فاز دوم، در کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم درمجموع 36 مورد، پایه چهارم 37 مورد، پایه پنجم 27 مورد و پایه ششم 54 مورد مؤلفه‌های پژوهش محوری را دارند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کتب مذکور بر اساس رویکرد پژوهش آن‌طور که بایدوشاید به این امر نپرداخته‌اند و پیشنهاد می‌گردد تجدیدنظر اساسی در تدوین محتوای کتاب‌های مذکور صورت گیرد تا زمینه پرورش تفکر پژوهشی و استفاده از رویکرد نوین پژوهش محوری در آموزش پرورش دوره ابتدایی فراهم گردد.}, keywords_fa = {پژوهش محوری,تحلیل محتوا,دوره تحصیلی ابتدایی,کتب مطالعات اجتماعی}, url = {https://www.jiera.ir/article_61050.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_61050_b03afcfda22b0d183ec8e25d84c7679d.pdf} }