@article { author = {mazaheri, akram and Rezakhani, Simindokht}, title = {The Effectiveness of Communication Skills Training on the Increase of Self-Esteem and Decrease of Parent-Child Conflicts among Female High School Students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {11}, number = {37}, pages = {131-150}, year = {2017}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2017.57769}, abstract = {The study was conducted to evaluate the effectiveness of communication skills training on the increase of self-esteem and decrease of parent-child conflicts among female high school students. The method used quasi-experimental pre-post testing on the control group. The study population included female students in the first academic semester of 1393-94 of public high schools in district 13 of Tehran. A total of 30 individuals, who had earned the lowest score in Copper-smith Self- Esteem Inventory (CSEI) (1967) and the highest score in Strauss parent-child conflicts test (1990) were randomly selected as the sample group. Communication skills were presented to the experimental group in ten 90-minute weekly sessions as an independent variable. After the training, both the control and experimental groups were post-tested. Data analysis was performed using analysis of covariance (ANCOVA). The results showed that communication skills training has an impact on the increase of self-esteem and decrease of parent-child conflicts.}, keywords = {Communication skills,Celf-esteem,Parent-child conflict}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی برافزایش عزت نفس و کاهش تعارضات والد_فرزند }, abstract_fa = {تحقیق حاضر به‌منظوربررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش عزت نفس وکاهش تعارضات والد فرزند در دختران دانش‌آموز دبیرستان‌های منطقه 13 شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمونپس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری موردمطالعه را دختران دانش‌آموزپایه اول، دوم وسوم تشکیل می‌دادند که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 در دبیرستان‌های دولتی منطقه 13 شهر تهران به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه تعداد 30نفرکه در آزمون عزت نفس کوپر اسمیت(1967) پایین­ترین نمره ودر آزمون تعارضات والد- فرزند اشتراوس (1990) بالاترین نمره را کسب کرده بودند به‌صورت تصادفی در گروه نمونه قرار گرفتند. در این پژوهش آموزش مهارت­های ارتباطی به‌عنوان متغیر مستقل درده جلسه‌ی 90 دقیقه­ای به‌صورت هفتگی به گروه آزمایش آموزش داده شد. پس از پایان آموزش، هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد پس‌آزمون قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل داده­های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های ارتباطی بر افزایش عزت نفس و کاهش تعارضات والد- فرزند مؤثر است.}, keywords_fa = {مهارت‌های ارتباطی,عزت نفس,تعارضات والد – فرزند}, url = {https://www.jiera.ir/article_57769.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_57769_8d963f431fa4fff34291ce3d6115de36.pdf} }