@article { author = {., . and ., . and ., . and ., . and ., .}, title = {Developing a framework for designing microcosmic microcosmic computer games and examining its effectiveness in learning the principles}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {10}, number = {33}, pages = {7-32}, year = {2016}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to develop a computer game design framework for learning a variety of cognitive topics and assessing its effectiveness in learning the principles. To achieve this goal, a combination research method was used. In the qualitative section, the inductive analysis was used to obtain the framework and in the quantitative section for internal accreditation, a survey questionnaire was used by experts and a pre-test and post-test with control group were used to evaluate external validity. By analyzing data on computer game mechanics, 32 important computer game engineers were extracted and matched with a variety of topics. The mechanics proposed for internal accreditation were sent to 25 education and training specialists and the results of the analysis of the internal validity of the framework assessment showed that the proposed framework for teaching cognitive subjects had a good reputation. Also, to obtain the external validity of the proposed framework for learning principles, 40 students were enrolled in control groups. The results of covariance analysis to examine the effectiveness of external validation also showed that there is a significant difference between the game design based on the proposed framework and the existing game.}, keywords = {Computer Games,educational games,digital educational games,cognitive domain}, title_fa = {تدوین چارچوب طراحی بازی های رایانه‌ای آموزشی موضوعات شناختی در سطح خرد و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری اصول}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تدوین چهارچوب طراحی بازی های رایانه‌ای برای یادگیری انواع موضوعات شناختی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری اصول بود. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی برای بدست آوردن چهارچوب از تحلیل استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامه‌ای و همچنین برای ارزیابی اعتبار بیرونی از روش آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. با تحلیل داده‌های مربوط به مکانیک‌های بازی‌های رایانه‌ای، 32 مکانیک مهم بازی‌های رایانه‌ای استخراج شد و با آموزش انواع موضوعات شناختی مطابقت داده شد. مکانیک‌های پیشنهادشده جهت اعتباریابی درونی به 25 متخصص آموزش و بازی‌سازی ارسال شد و نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی چهارچوب نشان داد که چهارچوب پیشنهادی برای آموزش موضوعات شناختی ، از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است. همچنین جهت بدست آوردن اعتبار بیرونی چهارچوب پیشنهادی در یادگیری اصول، بر روی 40 دانش‌آموز در گروه‌های کنترل و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس برای بررسی میزان اثربخشی و اعتباریابی بیرونی نیز نشان داد که بین بازی طراحی‌شده بر اساس چهارچوب پیشنهادی و بازی موجود تفاوت معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {بازی‌های رایانه‌ای,بازی‌‌های آموزشی,بازی‌های دیجیتال آموزشی,حیطه شناختی}, url = {https://www.jiera.ir/article_49505.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_49505_537085f09daae323afc0472e6b4f845f.pdf} }