@article { author = {azizi torab, zahra and Mohajeran, Behnaz and Hasani, Mohammad}, title = {Designing a model for quality of teachers' ranking system}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {16}, number = {57}, pages = {37-50}, year = {2022}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The present study aimed to design a quality model for the teacher ranking system. The research method is applied in terms of purpose, mixed (qualitative-quantitative) in terms of research method and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population in the qualitative section included teachers included in the ranking system, principals and experts familiar with this field in Tehran, who by purposeful sampling method with 15 people as participants in semi-structured interviews. The statistical population in the quantitative part includes all primary, secondary and high school teachers in Tehran, whose number was 46,351 and the sample size was 381 using Cochran's formula, which was done by multi-stage cluster random sampling. Is. Data collection tool was a researcher-made questionnaire with 89 questions. To analyze the data in the qualitative part, the content analysis method was used and in the quantitative part, the structural equation modeling test using LISREL software was used. The findings of the qualitative section led to the identification of 37 subcategories, 9 sub-categories and 3 main categories as structural, contextual and behavioral strategies. In the quantitative part, the final model of the research was confirmed by first and second order confirmatory factor analysis and its validity and reliability were confirmed. the results showed that the variables of contextual, behavioral and cognitive strategies have a significant effect on teachers' quality model.}, keywords = {behavioral strategies,Contextual Strategies,Structural Strategies,Teacher Ranking System}, title_fa = {طراحی الگوی کیفیت بخشی نظام رتبه بندی معلمان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کیفیت بخشی به نظام رتبه بندی معلمان انجام شده است. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق، آمیخته (کیفی- کمی) و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل معلمان مشمول نظام رتبه بندی، مدیران و کارشناسان آشنا با این حوزه، در شهر تهران بود، که به روش‌ نمونه‌گیری هدفمند و با تعداد 15 نفر به عنوان مشارکت کننده مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته انجام گردید. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه‌‌‌ ی معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهر تهران که تعداد آنها 46351 نفر بودو حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 381 نفر به دست آمد، که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با 89 سوال بوده است. برای تحلیل داده ‌‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل استفاده شده است. یافته‌های بخش کیفی منجر به شناسایی 37 زیرمقوله، 9 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی با عنوان راهبردهای ساختاری، زمینه‌ای و رفتاری شدند. در بخش کمی، با تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم، مدل نهایی تحقیق ترسیم و روایی و پایایی آن تأیید شد. نتایج نشان داد متغیرهای راهبردهای زمینه ای، رفتاری و شناختی دارای تاثیر معناداری بر الگوی کیفیت بخشی معلمان است.}, keywords_fa = {استراتژی‌های رفتاری,استراتژی‌های زمینه‌ای,استراتژی‌های ساختاری. نظام رتبه‌بندی معلمان}, url = {https://www.jiera.ir/article_162369.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_162369_3097761cdd2027c437c3e6c79887eaf2.pdf} }