@article { author = {Khoshnam, Mojgan}, title = {Students' Lived Experience of Academic Socialization during the COVID 19}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {55}, pages = {178-186}, year = {2022}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to describe in depth the lived experience of doctoral students of Tehran, Allameh Tabatabai and Amirkabir universities of their university socialization during the Corona period. Using a qualitative approach and interrogative strategy and theoretical sampling, a semi-structured interview was conducted with 18 doctoral students (in 1399). The information obtained from the interviews was then coded and selected using MAXQDA11 software. 139 open codes, 20 central codes and 5 elective codes including education (5), research (4), interactions of scientific actors (6), daily life (3) and international scientific interactions (2) were extracted. Findings showed that using professors of other universities for teaching, comprehensive virtual exam, lack of skills through the virtual system, learning disabilities, delays in study opportunities abroad, limited access to required resources, limitations Disciplinary and interdisciplinary communication has been the experience of feeling lonely, reducing the opportunity for teaching assistants, reducing the sense of dynamism of students' experiences in the process of academic socialization during the outbreak of Corona virus. The Corona crisis has invalidated previous teaching methods and even some research methods. The need to prevent communities (scientific and non-scientific) has affected communication and communities. Students find the reduction of interdisciplinary and interdisciplinary interactions with other students harmful. On the other hand, the significant increase in conferences, seminars and virtual live due to low cost and the possibility of participation from different parts of the country and the world. Provides interactions between faculty, students, and professionals, and strengthens academic communities.}, keywords = {lived experience,Academic socialization,Phd Students,corona}, title_fa = {تجربه زیسته دانشجویان از جامعه‌پذیری دانشگاهی در دوران شیوع ویروس کووید 19}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر توصیف عمیق از تجربه زیسته دانشجویان دکتری دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و امیرکبیر از جامعه‌پذیری دانشگاهی خود در دوران کرونا است. با استفاده از رویکرد کیفی و استراتژی استفهامی و نمونه‏گیری نظری، مصاحبه نیمه‏ساختار‏یافته با 18 دانشجوی دکتری (در سال 1399) انجام شد. سپس اطلاعات به دست آمده از مصاحبه‏ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA11 و روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و درنهایت 139 کد باز، 20 کد محوری و 5 کد انتخابی شامل آموزش (با 5 کد محوری)، پژوهش (با 4 کد محوری)، تعاملات کنشگران علمی (با 6 کد محوری)، زیست روزمره (با 3 کد محوری) و تعاملات علمی بین‏المللی (با 2 کد محوری) استخراج شد. یافته‏ها نشان داد استفاده از اساتید سایر دانشگاه‌ها برای تدریس، امتحان جامع مجازی، عدم کسب مهارت‏ها از طریق سیستم مجازی، افت یادگیری، تأخیر در فرصت‏های مطالعاتی خارج از کشور، دسترسی محدود به منابع موردنیاز، محدودیت ارتباطات رشته‏ای و بین‏رشته‏ای، تجربه احساس تنهایی، کاهش فرصت تدریس یاری اساتید، کاهش حس پویایی از تجربیات دانشجویان در فرایند جامعه‏پذیری دانشگاهی در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است. بحران کرونا شیوه‏های پیشین آموزش و حتی برخی شیوه‏های پژوهش را بی‏اعتبار ساخته است. ضرورت جلوگیری از اجتماعات (علمی و غیرعلمی) بر ارتباطات و اجتماعات تأثیرگذار بوده است. دانشجویان کاهش تعاملات رشته‏ای و بین‏رشته‏ای با دیگر دانشجویان را آسیب‏زننده می‏دانند از طرف دیگر، افزایش چشمگیر کنفرانس‌ها، سمینارها و لایوهای مجازی به دلیل کم‏هزینه بودن و امکان مشارکت از نقاط مختلف کشور و دنیا زمینه تعاملات اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و متخصصین و تقویت اجتماعات علمی را فراهم کرده است. این موارد نشان از تغییر در شیوه-های جامعه‏پذیری دانشجویان دکتری در دوران حضور فیزیکی اندک در دانشگاه می‏دهد.}, keywords_fa = {تجربه زیسته,جامعه‏پذیری دانشگاهی,دانشجویان دکتری,کرونا}, url = {https://www.jiera.ir/article_148704.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_148704_dcb80fa9bd2179dfd41ed987d6323edc.pdf} }