@article { author = {Karimzade, Masoume and Abdollahpour, Mohammad Azad}, title = {The Relationship between Mindfulness and Life Satisfaction in Teachers: A Mediating Role of Coping Styles in Coping with the Corona Epidemic}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {55}, pages = {98-109}, year = {2022}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between mindfulness and teachers' life satisfaction with regard to the mediating role of coping styles in coping with the corona epidemic. The research method was correlation with the application of structural equations in terms of applied purpose, in terms of quantitative nature and in terms of data collection. The statistical population was the primary school teachers of Bukan city in the academic year 2020-2021, of which 189 were purposefully selected as a sample. And colleagues (1399) and the Bauer et al.'s (2006) pentagonal mindfulness scale responded. For data analysis, the partial least squares (PLS) method was used using SPSS and PLS3 software. The results showed that there is a significant relationship between research variables and positive and negative coping styles have a mediating role in the relationship between mindfulness and life satisfaction and 19% of the effect of total mindfulness on teachers' life satisfaction through indirect Positive coping styles are explained by the mediating variable. Also, 18% of the effect of total mindfulness on teachers' life satisfaction is indirectly explained by the mediating variable of negative coping styles. Based on the findings of this study, it can be concluded that mindfulness as a positive and valuable trait by influencing coping styles in the face of the corona epidemic, can lead to increased life satisfaction of teachers.}, keywords = {Mindfulness,life satisfaction,Coping Style,Teachers}, title_fa = {رابطه ذهن آگاهی با رضایت از زندگی در معلمان: بررسی نقش میانجی‏ گرانه سبک‏ های مقابله در رویارویی با اپیدمی کرونا}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ذهن آگاهی با رضایت از زندگی معلمان با توجه به نقش میانجی سبک‏های مقابله در رویارویی با اپیدمی کرونا بود. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر ماهیت کمی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات، همبستگی با کاربرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 189 نفر از آنان به شیوه هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‏های رضایت از زندگی داینر و پاوت (1985)، سبک‏های مقابله‏ای درتاج و همکاران (1399) و مقیاس پنج‏وجهی ذهن آگاهی Bauer  و همکاران (2006) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‏ها از روش حداقل مجذورات جزئی (PLS) به کمک نرم‌افزار SPSS و PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پژوهش رابطه معنی‏دار وجود دارد و سبک‏های مقابله مثبت و منفی در رابطه بین ذهن آگاهی و رضایت از زندگی نقش میانجی را دارند و 19 درصد از اثر کل ذهن آگاهی بر رضایت از زندگی معلمان از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی سبک‏های مقابله مثبت تبیین می‏شود. همچنین، 18 درصد از اثر کل ذهن آگاهی بر رضایت از زندگی معلمان از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی سبک‏های مقابله منفی تبیین می‏شود. براساس یافته‏های این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که ذهن آگاهی به‌عنوان یک ویژگی مثبت و ارزشمند با تأثیر بر سبک‏های مقابله در رویارویی با اپیدمی کرونا، می‏تواند منجر به افزایش رضایت از زندگی معلمان گردد.}, keywords_fa = {ذهن ‏آگاهی,رضایت زندگی,سبک‏ های مقابله,معلمان}, url = {https://www.jiera.ir/article_146781.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_146781_91c0b5067099d883ccce233893429398.pdf} }