@article { author = {Hamidizadeh, Katayoon}, title = {Analysis of Education in Multi-Grade Classes of COVID-19 Pandemic Conditions: A Case Study in Markazi Province}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {55}, pages = {120-132}, year = {2022}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to analyze the education in multi-grade classes in the days of coronary heart disease and virtual education. For this purpose, a qualitative approach and a descriptive phenomenological method were used. The statistical population includes 187 teachers of multi-grade primary schools in the years 2020-2021 in Markazi province. 5 teachers were purposefully selected, then 10 other teachers were identified and studied by introducing the previous ones by snowball sampling. Were located. The data of this study were saturated from interviews with 15 people. Semi-organized interviews were used to collect data. Analyzing the data with a clause pattern and during 7 steps including: careful study of interviews, extraction of main themes, formulation of known meanings, classification of codes, integration of codes, clarification of the structure of the phenomenon, final validation; Done. Findings of the research were divided into 5 main themes including restructuring of multigrade classrooms, students, parents, teachers and educational facilities and 17 sub-themes. The results show that in the days of the outbreak of coronary heart disease, education in multi-grade classes has been removed from being multi-grade and as a result, the benefits of this type of training have been reduced. Also, the limitations of e-learning in multi-grade classes due to lack of access to smartphones and the Internet have become more apparent.}, keywords = {Elementary School,COVID-19 pandemic,multi-grade classes,Virtual Education}, title_fa = {بررسی آموزش در کلاس ‏های چند پایه در همه ‏گیری بیماری کرونا: مطالعه موردی در استان مرکزی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف تحلیل آموزش در کلاس‏های چندپایه در ایام شیوع بیماری کرونا و آموزش مجازی صورت گرفته است. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعه‏ی آماری شامل ۱۸۷ نفر از معلمان مدارس ابتدایی چندپایه در سال‌های ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در استان مرکزی است که ۵ معلم به‏صورت هدفمند انتخاب شدند، سپس ۱۰ معلم دیگر از طریق معرفی نفرات قبلی به‏صورت نمونه‏گیری گلوله برفی شناسایی و موردمطالعه قرار گرفتند. اطلاعات این پژوهش از مصاحبه با ۱۵ نفر به حد اشباع رسید. جهت جمع‏آوری داده‏ها از مصاحبه نیمه سازمان‏یافته استفاده شد. تجزیه‏وتحلیل داده‏ها با الگوی کلایزی و در طی ۷ مرحله شامل: مطالعه‏ی دقیق مصاحبه‏ها، استخراج مضامین اصلی، فرموله کردن معانی شناخته شده، دسته‏بندی کدها، تلفیق کدها، روشن شدن ساختار پدیده، اعتبارسنجی نهایی؛ انجام شد. یافته‏های حاصل از پژوهش در ۵ مضمون اصلی شامل تغییر ساختار کلاس‏های چندپایه، دانش‏آموزان، والدین، معلمان و امکانات آموزشی و ۱۷ مضمون فرعی قرار گرفت. نتایج نشان می‏دهد در ایام شیوع بیماری کرونا آموزش در کلاس‏های چندپایه، از حالت چندپایه بودن خارج شده است و درنتیجه از مزایای این نوع آموزش کاسته شده است. همچنین محدودیت‏های آموزش مجازی در کلاس‏های چندپایه ناشی از عدم دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت بیشتر بروز پیدا کرده است.}, keywords_fa = {آموزش مجازی,دوره‏ی ابتدایی,کلاس‏های چندپایه,همه‏گیری کرونا}, url = {https://www.jiera.ir/article_145984.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_145984_39d878ca50f542c3bee4b2a0a5e2fb3f.pdf} }