@article { author = {balali, mansour and sadeghi, jamal and Homayouni, Alireza}, title = {Structural Relationships between Mathematical Academic Beliefs and Mathematical Anxiety Mediated by Academic Hardiness in Male High School Students in District 4 of Tehran}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {54}, pages = {104-114}, year = {2021}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the mediating role of academic rigidity in the relationship between mathematical academic beliefs and mathematical anxiety in students. The research method was descriptive-correlation based on structural equations. The statistical population of the present study consisted of all 2710 male students of the first year of the ninth grade of public schools in Tehran's 4th district in the academic year 1399-1400. In this study, 300 people were selected as a sample size by a two-stage cluster sampling method. To collect data, Plick and Parker (1982) Mathematical Anxiety Questionnaire, Leder and Forges (2002) Mathematical Academic Beliefs Questionnaire, Academic Hardness Questionnaire were collected. Benshik et al. (2005) were used. Structural regression equations with SPSS18 and AMOS23 software were used to analyze the data. Findings showed that academic math beliefs and academic toughness have a direct effect on math anxiety in students. Also, mathematical academic beliefs have a significant effect on mathematical anxiety through the mediation of academic hardiness in students. In general, the research model was approved. The present study shows the importance of cognitive factors in explaining mathematical anxiety.}, keywords = {Mathematical Academic Beliefs,academic hardiness,Mathematical Anxiety}, title_fa = {نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی در رابطه بین باورهای تحصیلی ریاضی با اضطراب ریاضی در دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی در رابطه بین باورهای تحصیلی ریاضی با اضطراب ریاضی در دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 2710 دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه پایه نهم مدارس دولتی منطقه 4 تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 300 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه ای دو مرحله ای دانش آموزان انتخاب شدند، جهت جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب ریاضی پلیک و پارکر (1982)، پرسشنامه باورهای تحصیلی ریاضی لدر و فورگز (2002)، پرسشنامه سرسختی تحصیلی بنشیک و همکاران (2005) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات رگرسیونی ساختاری با نرم افزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد. یافته ها نشان داد که باورهای تحصیلی ریاضی و سرسختی تحصیلی بر اضطراب ریاضی در دانش آموزان اثر مستقیم دارند. همچنین باورهای تحصیلی ریاضی بر اضطراب ریاضی با میانجیگری سرسختی تحصیلی در دانش آموزان اثر معنی داری دارد. به طور کلی مدل پژوهش تایید شد. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی در تبیین اضطراب ریاضی است.}, keywords_fa = {باورهای تحصیلی ریاضی,سرسختی تحصیلی,اضطراب ریاضی}, url = {https://www.jiera.ir/article_144837.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_144837_78344c2a3c1f47166256c4e588688fc0.pdf} }