@article { author = {Alikhani, Madineh and Baratali, Maryam and Rahmani, Jahanbakhsh and Dehbashi, Mehdi}, title = {Design and Validation of Brain-based Aesthetic Curriculum}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {54}, pages = {114-125}, year = {2021}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study was to design and validate brain-oriented aesthetic curricula. The present study has analyzed qualitative content analysis method, deductive categorization system, and new and innovative international researches in relation to brain-based aesthetics. The field of research includes all printed and electronic sources. By sequential purposeful sampling method and through fish taking tools, information is collected and analyzed in three stages of open, axial and selective coding, and then the categories of the presentation model. In order to validate and evaluate the fit of the model, it has been provided to a number of specialists in planning, curriculum, neuroscience and educational sciences, and their corrective opinions have been applied in the final model after obtaining the Kappa Cohen agreement coefficient. The results showed that the categories with higher priority and high factor load in these elements were as follows: The target element includes: visualization in learning and strengthening the brain in all activities. Content element includes: description of the function of the cognitive skills of the brain, flexibility of the brain. The element of teaching-learning strategies includes: raising the level of motivation, providing opportunities for thinking. The environment element includes: happy environment, active learning environment, aesthetic environment. The element of evaluation includes: paying attention to individual differences, using continuous and practical techniques. Therefore, according to the agreement coefficient of experts, it can be said that the proposed model for designing curricula can be appropriate in some courses and at certain ages.}, keywords = {accreditation,Curriculum,Aesthetics,Design,brain-based learning}, title_fa = {طراحی و اعتبارسنجی برنامه‏های درسی زیباشناسانه مغزمحور}, abstract_fa = {هدف از انجام تحقیق حاضر، طراحی و اعتبارسنجی برنامه‏های درسی زیبایی‏شناسانه مغزمحور بود. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی، نظام مقوله‌بندی قیاسی به واکاوی متون و پژوهش‌های بین‏المللی نو و بدیع در ارتباط با زیبایی‏شناسی مغز محور پرداخته است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیکی بوده با روش نمونه‏گیری هدفمند متوالی و از طریق ابزار فیش‌برداری، اطلاعات جمع‌آوری‌شده و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است و سپس مقوله‌های الگوی ارائه‌شده جهت اعتبارسنجی و بررسی برازش الگو، در اختیار تعدادی از متخصصان برنامه‌ریزی‏ درسی و علوم مغز و اعصاب و علوم تربیتی قرار گرفته و نظرات اصلاحی آن‌ها پس از گرفتن ضریب توافق کاپای کوهن، در الگوی نهایی اعمال گردیده است. یافته‏ها نشان داد که مقوله‏های دارای اولویت بیشتر و بار عاملی بالا در این عناصر به ترتیب زیر بوده‌اند: عنصر هدف شامل: تجسم در یادگیری و تقویت مغز در تمام فعالیت‏ها. عنصر محتوا شامل: تشریح کارکرد مهارت‌های شناختی مغز، انعطاف‏پذیری مغز. عنصر استراتژی‌های یاددهی– یادگیری شامل: بالا بردن سطح انگیزش، فراهم کردن فرصت اندیشیدن. عنصر محیط شامل: محیط شاد، محیط یادگیری فعال، محیط زیبایی‏شناسانه. عنصر ارزشیابی شامل: توجه به تفاوت‏های فردی، استفاده از تکنیک مستمر و عملی است؛ بنابراین بنا به ضریب توافق متخصصان می‌توان گفت که الگوی ارائه‌شده جهت طراحی برنامه‌های درسی می‌تواند در بعضی دوره‌ها و در بعضی سنین مناسب باشد.}, keywords_fa = {اعتبارسنجی,برنامه درسی,زیبایی شناسی,طراحی,یادگیری مغز محور}, url = {https://www.jiera.ir/article_140879.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_140879_6be5ddf2b21d73c4aa7aea9e3f102066.pdf} }