@article { author = {khosravi, diman and Abdollahpour, MohammadAzad}, title = {Predicting Academic Satisfaction through Character Virtues Mediated by Emotional Self-Regulation in Female Students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {52}, pages = {73-87}, year = {2021}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study was to predict academic satisfaction through character virtues mediated by emotional self-regulation in Female Students of secondary school students in Mahabad. The research method was applied in terms of purpose and is based on descriptive-survey information collection. The statistical population includes all female students in the second secondary school of Mahabad city in the academic year of 1998-99 (N = 3681). The samples were determined using Cochran's formula 348 people and a questionnaire was distributed electronically among the samples. Also, statistical sampling method was available in the present study. Satisfaction questionnaires Shaykh al-Islami and Ahmadi (2011), Patterson and Seligman (2004) Active Values Questionnaire and Hoffman and Kashdan Affective Style Questionnaire (2010) were used to collect data through simultaneous multiple regression analysis at the significance level of 0.05 and Sobel test. Data analysis was performed. The results of regression analysis showed that character virtues (wisdom, courage, humanity, justice, temperance and transcendence) and dimensions of emotional self-regulation (re-adjusting affect, conceal or suppress affect and tolerate and accept) have a positive and significant relationship with academic satisfaction (05/0≥ P), as well as emotional self-regulation Academic satisfaction showed a positive and significant relationship(05/0≥ P )On the other hand, it was found that academic satisfaction is predicted positively and significantly through character virtues by mediating emotional self-regulation dimensions (re-adjusting affect, conceal or suppress affect and tolerate and accept)}, keywords = {Key word:Emotional self-regulation,Character virtues,Academic Satisfaction}, title_fa = {پیش بینی رضایت تحصیلی از طریق ویژگی‌های مثبت شخصیتی با میانجی‌گیری خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان دختر}, abstract_fa = {هدف اصلی تحقیق حاضر پیش بینی رضایت تحصیلی از طریق ویژگی‌های مثبت شخصیتی با میانجی‌گیری خودتنظیمی هیجانی در دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه دوم شهر مهاباد بود روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی بود و بر اساس نحوه جمع آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر در مقطع متوسطه دوم شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 99-98 بود وحجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 348 نفر تعیین شد و به صورت الکترونیکی پرسشنامه ها بین نمونه ها توزیع شد. همچنین روش نمونه گیری در پژوهش حاضر بصورت در دسترس بوده است. از پرسشنامه‌های رضایت از تحصیل شیخ الاسلامی و احمدی (1390) ، پرسشنامه ارزش‌های فعال در عمل پترسون و سلیگمن (2004) و پرسشنامه سبکهای عاطفی هافمن و کاشدان(۲۰۱۰) برای گردآوری داده ها استفاده شد از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان در سطح معناداری 0/05 و همچنین آزمون سوبل تجزیه و تحلیل داده ها انجام گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ویژگی‌های مثبت شخصیتی(فضیلت خرد، شجاعت، تعالی، عدالت، انسانیت و میانه‌روی) و ابعاد خودتنظیمی هیجانی(پنهان کاری، سازش کاری و تحمل) با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری دارند ( 0/05≥P). همچنین خودتنظیمی هیجانی نیز با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری را نشان داد ( 0/05≥P)، از طرفی مشخص شد که رضایت تحصیلی از طریق ویژگی‌های مثبت شخصیتی با میانجی‌گیری ابعاد خودتنظیمی هیجانی(پنهان کاری، سازش کاری و تحمل) به صورت مثبت و معنی داری پیش بینی می شود.}, keywords_fa = {خودتنظیمی هیجانی,ویژگی های مثبت شخصیتی,رضایت تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_132155.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_132155_a3d2218063f52769eaba870a2ce78e04.pdf} }