@article { author = {hosseini iraj, seyyed jalal and mahdian, hossein and Jajarmi, mahmoud}, title = {Study of Relationship between Basic Psychological Needs in Relation to Sense of Connectedness with School in Secondary High School Students: The Mediating Effect of Social Self-Efficacy}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {14}, number = {50}, pages = {191-204}, year = {2020}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between basic psychological needs and the sense of connectedness with School with the role of social self-efficacy mediators in secondary high school students. The research method was descriptive- correlational. The statistical population of the study consisted of all secondary high school students in mashhad in the academic year of 1397-98. The sample consisted of 369 students (boys and girls) selected by multistage cluster sampling. the tools of this study included the satisfaction psychological needs scale in relationship (La Guardia, Ryan, Couchman, & Deci, 2000), the Adolescents' Social Self-efficacy Questionnaire (Connolly,1989), and the sense of connectedness with School questionnaire (Brew, Beatty, and Watt , 2005). Data were analyzed using pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The results of the path analysis showed that there is a direct and significant effect between satisfying the basic psychological needs of teachers with social self-efficacy and the sense of connectedness with School. So that the basic Psychological needs and social self-efficacy account for 55 percent of the change in the sense of connectedness with School. Students social self-efficacy seems to play a mediating role in relation to basic Psychological needs and the sense of connectedness with School.}, keywords = {Keywords: Sense of connectedness with School,social self-efficacy,basic psychological needs}, title_fa = {بررسی رابطه نیازهای بنیادین روان‏ شناختی در روابط با احساس تعلق به مدرسه در دانش ‏آموزان: نقش واسطه‏ای خودکارآمدی اجتماعی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط نیازهای بنیادین روان‏شناختی و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه‏ای خودکارآمدی اجتماعی در دانش‏آموزان دوره متوسطه دوم انجام گرفت. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‏آموزان دوره متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه موردبررسی 369 دانش‏آموز (پسر و دختر) بودند که به روش خوشه‏ای چندمرحله‏ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (لاگواردیا و همکاران، 2000)، پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان (کنلی، 1989) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری و همکاران، 2005) بود. تحلیل داده‏ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل‏سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دادند اثر مستقیم و معناداری میان نیازهای بنیادین روان‏شناختی در ارتباط با معلمان با خودکارآمدی اجتماعی و احساس تعلق به مدرسه وجود دارد. به‏طوری‏که نیازهای بنیادین روان‏شناختی و خودکارآمدی اجتماعی 55 درصد از تغییرات احساس تعلق به مدرسه را تبیین می‏کردند. به نظر می‏رسد خودکارآمدی اجتماعی دانش‏آموزان در رابطه‏ی نیازهای بنیادین روان‏شناختی و احساس تعلق به مدرسه نقش واسطه‏ای داشته باشد.}, keywords_fa = {احساس تعلق به مدرسه,خودکارآمدی اجتماعی,نیازهای بنیادین روان‏ شناختی}, url = {https://www.jiera.ir/article_112806.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_112806_9d0f8c2456936febd8ddceea1c0bed72.pdf} }