@article { author = {foolady, ahmad and Rahmani, Jahanbakhsh and keshtiaray, narges}, title = {explaining the concept of transformational curriculum in view of its application in developing creativity of students in Iranian educational system.}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {14}, number = {49}, pages = {125-140}, year = {2020}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is explaining the concept of a transformative curriculum in order to Critique the education curriculum of Iran in 2019. In this study, qualitative research method of critical philosophical inquiry was used. The field of research has consisted of books, all articles and scientifically available print and digital resources related to the transformative curriculum from 1979 to 2019. Purposeful sampling method was used and the review of texts and documents related to the transformative curriculum was performed gradually and continued until theoretical saturation. By reviewing three paper and 10 chapters from different books, theoretical saturation was achieved. Information was collected using the "Document Review" tool. In the first and second steps, data were analyzed using the qualitative content analysis method of inductive categorization and thematic coding, and in the third step, the research was analyzed using the reflective method of data. The findings show that the transformed curriculum has six main assumptions: homogeneous and correlated. Comparing the assumptions of the changing curriculum based on the criterion of creativity showed that while converging its dimensions, curriculum as cosmology, fiction creativity, curriculum as complexity, tolerance of ambiguity, curriculum as dialogue, integration Rational thinking and narrative thinking, curriculum as a course, "becoming", curriculum as a community, relationships and curriculum as a set of students' learning experiences emphasize the antecedent and outstanding synchronization and are effective in improving creativity. The transformative curriculum is not predetermined, but a transformational reality.}, keywords = {Keywords:Transformational Curriculum,creativity,Critical Philosophical Exploration,the education System}, title_fa = {تبیین مفهوم برنامه‏ درسی دگرگون‏ شونده با نظر به کاربرد آن در توسعه خلاقیت دانش‏ آموزان در نظام آموزشی ایران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم برنامه درسی دگرگون شونده با نظر به کاربرد آن در توسعه خلاقیت دانش‏آموزان در نظام آموزشی ایران در سال 1398 بود. در این مطالعه از روش پژوهش کیفی از نوع کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شد. حوزه پژوهش شامل کتب، کلیه مقالات و منابع علمی در دسترس چاپی و دیجیتالی مرتبط با برنامه درسی دگرگون‏شونده از سال 1979 تا 2019 بود. در این پژوهش از روش نمونه‏گیری هدفمند استفاده شد. بررسی متون و اسناد مرتبط با برنامه درسی دگرگون شونده به‏صورت تدریجی انجام شد و تا اشباع نظری ادامه یافت. با بررسی 3 مقاله و 10 فصل از کتب مختلف اشباع نظری محقق گردید. با استفاده از «ابزار بررسی مستندات» اطلاعات جمع‏آوری شد. در گام اول و دوم با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی نظام مقوله‌بندی استقرایی و کدگذاری موضوعی و در گام سوم پژوهش با استفاده از روش تأملی داده‏ها تجزیه‏وتحلیل شدند. یافته‏ها نشان داد برنامه درسی دگرگون‌شده دارای شش مفروضه اصلی همایند و همبسته است. مقایسه مفروضات برنامه‏ی درسی دگرگون شونده بر اساس معیار خلاقیت نشان داد که ضمن همایندی ابعاد آن، برنامه‏ی درسی به‏عنوان کیهان‏شناسی، خلاقیت داستانی، برنامه‏ی درسی به‏عنوان پیچیدگی، تحمل ابهام، برنامه درسی به‌عنوان گفتگو، تلفیق تفکر عقلانی و تفکر روایتی، برنامه درسی به‌عنوان کورره، «شدن»، برنامه درسی به‌عنوان اجتماع، روابط و برنامه درسی به‌عنوان مجموعه تجارب یادگیری دانش‏آموزان، همگامی پیشینی و برآمدنی بودن را مورد تأکید قرار داده و در بهبود خلاقیت مؤثرند. برنامه درسی دگرگون‏شونده از قبل معین نیست بلکه یک واقعیت دگرگون شونده و تحولی است.}, keywords_fa = {برنامه درسی دگرگون شونده,خلاقیت,کاوشگری فلسفی انتقادی,نظام آموزشی}, url = {https://www.jiera.ir/article_108274.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_108274_c505ebfe87c9000ae2ecddbacd35290f.pdf} }