@article { author = {Yaghoobi, Mehdi and Razmjoo, ُSeyyed Ayatollah}, title = {Dynamic Assessment , Computerized Dynamic Assessment , Static Assessment and Reading Comprehension: Effects and Percepts}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {14}, number = {49}, pages = {25-39}, year = {2020}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The current study aimed at comparing the effects of computerized dynamic assessment(CDA), dynamic assessment (DA) and static assessment (SA) on reading comprehension performance. Additionally, the learners' attitudes towards the SA, DA and CDA were also investigated. The participants of the present study included 60 Iranian EFL learners. The learners’ reading performance was tested to assure that the three groups were not significantly different in terms of reading comprehension prior to treatment. After checking their readability were followed by some reading comprehension questions. Following that, one of the groups received DA for reading comprehension questions via receiving the least implicit to most explicit hints provided by the teacher until the learners came up with the correct responses. As for the CDA group the software provided hints in a step-wise manner from the most implicit to the most explicit for the learners until they came up with the right response. The treatments lasted for four sessions and immediately afterwards the learners in the three groups sat for the reading comprehension posttest. Moreover, 10 participants in each group were interviewed to explore their attitudes towards SA, DA and CDA. The results of statistical analysis indicated that both DA and CDA had significant effects on improving the participants’ reading comprehension performance. Moreover, it was revealed that CDA was significantly more effective on reading comprehension performance compared with DA. The analysis of interview contents indicated that overall the participants held more positive attitudes towards the CDA compared to the conventional DA and SA assessment types.}, keywords = {Dynamic assessment,computerized dynamic assessment,static assessment,reading comprehension,attitudes}, title_fa = {اثرات و نحوه ارزیابی پویا ، ارزیابی پویای رایانه‌ای ، ارزیابی ایستا و درک مطلب}, abstract_fa = {هدف این مطالعه مقایسه اثرات ارزیابی پویا رایانه‏ای، ارزیابی پویا و ارزیابی ایستا بر عملکرد درک مطلب بود. همچنین نگرش زبان‏آموزان نسبت به ارزیابی‏های ایستا، پویا و پویا رایانه‏ای موردبررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع ترکیبی و راهبرد اکتشافی – متوالی بوده است. به این منظور، امتیازات آزمون به‏عنوان داده‏های کمی و محتوای به‏دست‏آمده از مصاحبه‏های نیمه ساختاریافته به‏عنوان داده‏های کیفی مورداستفاده قرار گرفتند. شرکت‏کنندگان در این مطالعه شامل 60 زبان‏آموز ایرانی بودند که زبان انگلیسی را به‏عنوان یک زبان خارجی می‏آموختند و سطح مهارت آنان در زبان انگلیسی، متوسط بود. زبان آموزان به گروه‏های ارزیابی پویا و ارزیابی پویا رایانه‏ای تقسیم‏بندی شدند. به‏منظور اطمینان حاصل کردن از عدم وجود تفاوت معنادار و قابل‏توجه در درک مطلب هر یک از این گروه‏ها، عملکرد خوانش زبان‏آموزان قبل از انجام این مطالعه موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت. پس‏ازآن زبان‏آموزان در پس‏آزمون خواندن و درک مطلب شرکت کردند. در پایان در خصوص بررسی نگرش آنان نسبت به ارزیابی‏های ایستا، پویا و پویا رایانه‏ای از شرکت‏کنندگان مصاحبه نیمه ساختاری به عمل آمد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که هر دو ارزیابی پویا و پویا رایانه‏ای، تأثیرات قابل‏توجهی بر بهبود عملکرد درک مفاهیم شرکت‏کنندگان داشته‏اند. همچنین ارزیابی پویا رایانه‏ای نسبت به ارزیابی پویا در زمینه عملکرد درک مطلب مؤثرتر بوده است. تحلیل مصاحبه‏ها نشان داد که همه شرکت‏کنندگان، نگرش مثبتی نسبت به ارزیابی پویا رایانه‏ای در مقایسه با انواع قدیمی ارزیابی‏های پویا و ایستا داشتند.}, keywords_fa = {ارزیابی ایستا,ارزیابی پویا,ارزیابی پویا رایانه‏ای,درک مطلب,نگرش}, url = {https://www.jiera.ir/article_108272.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_108272_5524d5c1e3ed67c2a5a789b92bd108b6.pdf} }