@article { author = {koushazade, fateme and Akbari, Ahmad and Maghool, Ali and Jabbari, Mahdi and koushazade, Ali}, title = {Identifying Classification and Prioritization the Factors Affecting the University Academic Authority}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {13}, number = {47}, pages = {133-152}, year = {2019}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2019.173167.1816}, abstract = {To help improve the quality of the state higher education system, the current study aimed at identifying and ranking the factors which affect the academic authority of universities.(A Case Study on Imam Reza International University, Peace Upon Him) This study is an applied one with respect to its aim and is a library and Delphi one concerning its quality. Applying the library method, this research identified a series of factors which affect the academic authority of universities, and then it investigated and finalized them through reaching a consensus among a group of experts. The members of this group of 15 were selected by means of snowball sampling and the priorities of the above mentioned factors were determined through analytic hierarchy process. The factors affecting the university academic authority were identified in the form of 902 primary subject matters, and after being screened and classified at various levels, they were defined in the form of 45 sub factors and each was ranked according to its level of importance. Based on the viewpoints expressed by the experts group and according to importance, the factor of educating and empowering a human capital that has self-confidence and entrepreneurial skills was ranked first in the series of factors which affect the university academic authority. The existence of a national and transnational synergistic academic network was ranked second and the factor of creating an appropriate pyramid of faculty members by employing qualified and specialized forces had the third priority.}, keywords = {university,Establishment of Authority,Delphi Technique,Analytic Hierarchy Process (AHP)}, title_fa = {شناسایی و اولویت‏گذاری عوامل مؤثر بر مرجعیت علمی دانشگاه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به‌منظور شناسایی، طبقه‏بندی و اولویت‏گذاری عوامل مؤثر بر مرجعیت علمی دانشگاه (موردمطالعه: دانشگاه بین‏المللی امام رضا‏ علیه‏السلام) در راستای ارتقای کیفیت آموزش عالی و قدرت نرم کشور انجام شد. ابتدا با روش کتابخانه‏ای اقدام به بررسی پیشینه پژوهش به‏منظور شناسایی عوامل مؤثر بر مرجعیت علمی دانشگاه گردید، سپس با تحلیل مضامین اولیه و روش دلفی کیفی (نظرسنجی خبرگان) به توسعه، طبقه‏بندی و اولویت‏گذاری عوامل احصا شده پرداخته شد. خبرگان به تعداد 15 نفر، با روش نمونه‏گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب گردید و با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی، وزن زیر عوامل در هر عامل مرتبط آن به دست آمد. عوامل مؤثر بر مرجعیت علمی دانشگاه ابتدا در قالب 902 مضمون اولیه مورد شناسایی قرار گرفت و درنهایت پس از غربال‏گری و طبقه‏بندی، در قالب 45 زیرعامل شناسایی و به ترتیب اهمیت مدنظر خبرگان، رتبه‏بندی شدند. تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی خودباور و کارآفرین در رتبه اول اهمیت، وجود شبکه علمی هم‏افزای ملی و فراملی در اولویت دوم و هرم مناسب اعضاء هیئت‏علمی با جذب نیروهای کیفی تخصصی در رتبه سومِ اهمیت درمجموعه عوامل مؤثر بر مرجعیت علمی دانشگاه قرار گرفت}, keywords_fa = {دانشگاه,روش دلفی,فرایند تحلیل سلسله مراتبی,مرجعیت علمی}, url = {https://www.jiera.ir/article_100254.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_100254_17470c31faf227de5fd39053ae2e4e08.pdf} }