@article { author = {Eslami Harandi, Fatemeh and karimi, Fariba and Nadi, Mohammad Ali}, title = {Identifying the Components of Educational Justice in Iran,s Education}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {13}, number = {47}, pages = {55-75}, year = {2019}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2019.150212.1645}, abstract = {The purpose of this study was to study the components of educational for students. The method of research was Qualitative and descriptive type and its analysis was exploratory inductive approach that the society and research area was 76 articles, documents and books contained in databases, websites, and libraries were divided into 61 articles, 6 issues, 9 books and educational documents. According to theoretical literature, components and themes were extracted. . The content validity of the research was verified by using the review method and the reliability of the content was obtained by using Holsti method of 0.99. The findings showed that educational justice included three main themes with the title of preparing fair distribution of resources, the use of learners of all resources, the access of the learners to competencies, and 12 organizing themes including collective participation, curriculum all-round, fair decision making, meritocracy, coverage Providing all audiences, improving schools, optimizing financial resources, paying attention to the health of learners, empowering learners, improving the quality of education, improving the evaluation process, fair engagement and 82 core themes. According to the findings, the components of educational justice for education have not been identified so far, and the largest number of components related to the comprehensive content of the fair use of resources.In order to realize the educational justice in designing and developing programs, these components should be taken into account so that all learners in all parts of the country benefit equally from educational opportunities.}, keywords = {Education,Educational Justice,Learners,preparing fair distribution of resources,the use of learners of all resources,the access of the learners to competencies}, title_fa = {شناسایی مؤلفه های عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‏های عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان بود. روش پژوهش کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی اکتشافی که حوزه پژوهش 76 مورد مقالات، اسناد و کتب مندرج در پایگاه‌ها، وب‌سایت‌ها و کتابخانه‏ها که به تفکیک 61 مقاله، 6 پایان‌نامه، 9 کتاب و سند آموزشی بود. با توجه به ادبیات نظری مؤلفه‏ها و مضامین استخراج گردید. روایی محتوایی پژوهش با استفاده از روش ممیزی کردن از سوی داور تأیید شد و پایایی مضامین با استفاده از روش هولستی ۹۹٪ به دست آمد. یافته‏ها نشان داد که عدالت آموزشی شامل سه مضمون فراگیر با عنوان بسترسازی عادلانه توزیع منابع، بهره‌مندی عادلانه از منابع و شایسته پروری و 12 مضمون سازمان دهنده شامل مشارکت جمعی، همه‌جانبه نگری برنامه درسی، تصمیم سازی عادلانه، شایسته‌سالاری، پوشش دادن همه مخاطبان، بهسازی مدارس، مدیریت بهینه منابع مالی، توجه به وضعیت بهداشت یادگیرندگان، توانمندسازی یادگیرندگان، ارتقای کیفیت آموزش، بهبود فرآیند ارزشیابی، تعامل منصفانه و 82 مضمون پایه است. برای تحقق عدالت آموزشی در طراحی و تدوین برنامه‏ها به این مؤلفه‏ها باید توجه شود تا کلیه یادگیرندگان در همه مناطق کشور به شکل عادلانه از فرصت‌های آموزشی و تربیتی بهره برند.}, keywords_fa = {آموزش‌وپرورش,بسترسازی عادلانه توزیع منابع,بهره‌مندی عادلانه از منابع,شایسته پروری,عدالت آموزشی}, url = {https://www.jiera.ir/article_100251.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_100251_395a5a0f58a7c2d47787e35806e62595.pdf} }