@article { author = {nahravanian, parvaneh and Asgari, Parviz and Dortaj, Fariborz and Naderi, Farah and bakhtiarpoor, saeed}, title = {The effect of cognitive training on working memory and focused attention of anxious children}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {7-26}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.65180}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effect of cognitive training on working memory and sustain attention of anxious children. A pseudo-experimental study was performed among students aged 8 to 9 years old and selection was based on research criteria by two-stage sampling. In the first step, using cluster sampling, 358 students were selected and anxiety test was performed on them, which 137 students with high anxiety were selected. In the second stage, 76 students were selected according to the entry criteria, and Raven's intelligence test was employed to match the intelligent subjects; finally, 44 students were selected as a study sample and were randomly placed in two experimental and control groups and at the end, the data of 36 subjects were analyzed. In order to match the participants, Raven's intelligence test and Manifest Anxiety were used and the research tools were, N-back Memory Test concentration & diffuse attention test of at the beginning, a pre-test of working memory and precise, focused and scattered execution was performed for all participants. Then, the test group received 10 sessions of 45-minutes training in 5 weeks and at the end, both groups completed the post-test multivariate covariance analysis was used to test the hypotheses in the study and the analysis of the result indicates the effect of cognitive training on the improvement of accuracy and concentration of working memory. Also, the significant effect of cognitive training on the inhibition and the speed of sustain attention processing were also observed. According to the results, the cognitive training method had a remarkable effect on the improvement of working memory and sustain attention in children with anxiety. Therefore, the result indicates the significance of cognitive training based on attention control, inhibition, and alternation of attention and memory.}, keywords = {Key words: cognitive training,sustain attention working memory,Anxious children}, title_fa = {تاثیر آموزشی شناختی برحافظه کاری و توجه متمرکز کودکان مضطرب}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثرات آموزش شناختی بر حافظه کاری و توجه متمرکز کودکان مضطرب بوده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی است که جامعه پژوهش کلیه دانش‌آموزان مقطع دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 94-95 بود. نمونه‌گیری در دو مرحله و با توجه به ملاک‌های ورود، 44 دانش‌آموز پسر 9-8 ساله مضطرب انتخاب گشتند، روش نمونه‌گیری به این صورت بود که در مرحله اول از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای 358 نفر انتخاب شدند و آزمون اضطراب بر روی آن‌ها اجرا گردید که 137 نفر با اضطراب بالا انتخاب شدند و در مرحله دوم نمونه‌گیری، با توجه به ملاک‌های ورود 76 دانش‌آموز انتخاب‌شده و آزمون هوش ریون برای همسان‌سازی هوش اجرا و تعداد 44 نفر انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (نفر 22) و گواه (نفر 22) قرار گرفتند و درنهایت داده‌های 36 نفر از شرکت‌کنندگان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برای همسان‌سازی شرکت‌کنندگان از مصاحبه بالینی، آزمون هوش ریون و آزمون اضطراب آشکار کودکان استفاده شد و ابزارهای پژوهش آزمون حافظه کاری، آزمون دقت متمرکز و پراکنده است. در شروع برای همه شرکت‌کنندگان پیش‌آزمون حافظه کاری و دقت متمرکز و پراکنده اجرا شد. سپس شرکت‌کنندگان گروه آزمایش به مدت 5 هفته و در قالب 10 جلسه 45 دقیقه‌ای آموزش شناختی دریافت کردند و در پایان برای شرکت‌کنندگان هر دو گروه پس‌آزمون اجرا گردید. از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره جهت آزمون آماری فرضیه‌ها استفاده شد. تحلیل نتایج حاکی از تأثیر معنادار آموزش شناختی بر افزایش دقت و تمرکز حافظه کاری بودِ. همچنین تأثیر معنادار آموزش شناختی بر بازداری و سرعت پردازش توجه متمرکز نیز در نتایج مشاهده شد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، روش آموزش شناختی تأثیر معناداری بر بهبود حافظه کاری و توجه متمرکز کودکان مضطرب داشت، بنابراین نقش آموزش‌های شناختی مبتنی بر کنترل توجه، بازداری و تغییر توجه و حافظه، بیش‌ازپیش روشن می‌شود.}, keywords_fa = {آموزش شناختی,توجه متمرکز,حافظه کاری,کودکان مضطرب}, url = {https://www.jiera.ir/article_65180.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_65180_77ab3cc921ce4cf0451846bd9c352259.pdf} } @article { author = {Hejazi, Elaheh and Babakhani, Narges and Sadat Ahmadi, Seyedeh Negin}, title = {Effectiveness of interpersonal communication skills training on aggression and impulsive behaviors among high school students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {25-38}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.69297}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effect of interpersonal communication skills training on aggression and impulsivity behaviors among third grade high school students in district 7 of Karaj, Iran. The experimental design was a quasi-experimental design with pre-test and post-test and follow-up (Series Time) with the control group. The statistical population of this study includes all female students of the third grade high school girls in the 7th district of Karaj, who were studying in 2014. Random sampling method is a random sampling method. At first, it was referred to the Education Department, and then one region (Region 7) was randomly introduced from among the 12 districts of the city of Karaj. Then, two high schools were randomly introduced from the schools of this region. In each of the schools, the third grade students were given the Matsun social skills questionnaire (1983) and then the 30 people who had the highest levels of aggression and impulsive behavior they were randomly assigned to two experimental and control groups of 15. Participants were tested in pre-test, post-test and follow-up with a section of Matson's social skills questionnaire (1983) that measures aggression and impulsive behaviors. The reliability of this part of the questionnaire was estimated based on Cronbach's alpha coefficient of 0.87. Trial intervention (interpersonal communication skills training) was performed on the experimental group for 7 sessions, 2 hours. After completing the educational program, both posttest and follow-up tests (one month after the post-test) were performed. In order to analyze the collected data, descriptive and inferential statistics were used. The results of repeated measurement analysis showed that interpersonal communication skills training had a positive and significant effect on aggression and student's impulsive behaviors (05 / 0> P).}, keywords = {aggression,Impulsivity behaviors,Interpersonal communication skills}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی برمیزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی در میان دانش آموزان دبیرستانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بین فردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکانشی در میان دانش‌آموزان دختر پایه سوم دبیرستان‌های منطقه 7 شهرستان کرج بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی، طرح شبه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری (سری زمانی) با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه سوم دبیرستان‌های دخترانه منطقه 7 شهرستان کرج که در سال 1393 مشغول تحصیل بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی مرحله‌ای است. در ابتدا به اداره آموزش‌وپرورش مراجعه شد و پس‌ازآن از میان مناطق 12 گانه شهرستان کرج، یک منطقه (منطقه 7) به‌صورت تصادفی معرفی شد. سپس از میان مدارس این منطقه دو دبیرستان به‌صورت تصادفی معرفی گردید. در هر یک از مدارس به دانش‌آموزان پایه سوم پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی ماتسون (1983) داده شد و سپس 30 نفر از افرادی که بالاترین میزان سطح پرخاشگری و رفتارهای تکانشی را کسب کرده بودند به شکل تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان در پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری با یک بخش از پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی ماتسون (1983) که عامل پرخاشگری و رفتارهای تکانشی را می‌سنجد آزمون شدند. پایایی این بخش پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 87/0 برآورد شد. مداخلۀ آزمایشی (آموزش مهارت‌های ارتباطی بین فردی) بر روی گروه آزمایش به مدت 7 جلسه، 2 ساعته اجرا شد. پس از اتمام برنامۀ آموزشی از هر دو گروه پس‌آزمون و آزمون پیگیری (یک ماه پس از اجرای پس‌آزمون) به عمل آمد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل اندازه‌گیری مکرر نشان داد، آموزش مهارت‌های ارتباطی بین فردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش‌آموزان تأثیر مثبت و معنادار و پایداری داشته است (05/0> P).}, keywords_fa = {رفتارهای تکانش‌گری,پرخاشگری,مهارت‌های ارتباطی بین فردی}, url = {https://www.jiera.ir/article_69297.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_69297_b5aa2b2b8c4d158bb33e066708e0b2ae.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh Polkohi, Shahrbano and Salehi, Keyvan and Moghadamzadeh, Ali}, title = {The Effect of Participatory Teaching on Group Cohesion of Elementary School Students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {39-63}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.65360}, abstract = {Extensive evidence demonstrates that dominating positivism approach in educational environments prepares the background of passivity for learners and fall of vitality and dynamism. The present research, comprehending the necessity of benchmarking the new educational approaches, aims to study the effect of participatory teaching on elementary school students. Therefore, the Quasi-Experimental Research Method with pre-test and post-test on intact groups. The statistical population includes the 24 female students of fourth grade of elementary school of Tehran School Dist.1. during school year 2016 – 2017, separated in two experimental and control groups and two-stage cluster sampling was used. Applied devices to gather data was Group Environment Questionnaire (Carron et al, 1985). Covariance Analysis shows that participatory teaching had a significant effect on group cohesion of elementary school student. Generally using the participatory teaching capacity may provide an appropriate field for formation and dynamics strengthening and promoting the culture of team working among students of the elementary school.}, keywords = {Elementary School Students,experimental method,Group Cohesion,Participatory Teaching}, title_fa = {تاثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانش‌آموزان ابتدایی}, abstract_fa = {شواهد گسترده‌ای نشان می‌دهد که استیلای رویکرد پوزیتویستی در محیط‌های آموزشی، زمینه انفعال فراگیران و افت نشاط و پویایی را رقم زده است. پژوهش حاضر با درک ضرورت سنجش رویکردهای نوین آموزشی، به بررسی میزان تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانش‌آموزان ابتدایی پرداخته است. بدین منظور از طرح شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با استفاده از گروه‌های دست‌نخورده استفاده گردید. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی پایه چهارم منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 است که 24 دانش‌آموز در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند و از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای استفاده شد. ابزار مورداستفاده برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محیط گروهی، کارون، ویدمایر و براولی (1985) بود. نتایج تحلیل کوواریانس (انکوا) نشان داد که تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانش‌آموزان ابتدایی تأثیر معناداری دارد. به‌طورکلی استفاده از ظرفیت تدریس مشارکتی، می‌تواند زمینه مطلوبی برای شکل‌گیری و تقویت پویایی و ارتقای فرهنگ کارهای گروهی در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی، فراهم کند.}, keywords_fa = {انسجام گروهی,تدریس مشارکتی,دانش‌آموزان ابتدایی,روش آزمایشی}, url = {https://www.jiera.ir/article_65360.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_65360_28b344e59b0d277fb73434fb2f6a4ba5.pdf} } @article { author = {Sadipour, Esmaeil and Ebrahimi Qavam, Soghra and Farokhi, Noorali and asadzadeh, hasan and sameti, nahid}, title = {A Model for Predicting Academic Performance Based on Emotional Intelligence, Problem-Solving Skills and Achievement Motivation with the Mediation of Learning Strategies (Cognitive and Metacognitive) in Smart and Ordinary Schools’ Students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {65-90}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.61049}, abstract = {The general aim of the present research was to develop a model for predicting academic performance based on emotional intelligence, problem-solving skills and achievement motivation with the Mediation of Learning Strategies (Cognitive and Metacognitive) in students of smart and ordinary schools. The research method was correlational with a prediction type. The population in the current research included all the secondary school students of Tehran, among which 583 students were selected for the study sample through multi-stage cluster sampling method. For gathering the data, Hermans achievement motivation questionnaire (1970), Social Problem Solving Inventory-Revised Short Form (SPS-R: SF), Learning Strategies Questionnaire (Karami et al, 2002), Bar-On Emotional Quotient Inventory (2000) and Academic Performance Questionnaire of Dortaj (2004) were used. Findings suggested that the direct and indirect effect of emotional intelligence and achievement motivation on academic performance of students of smart schools is significantly higher than its effect on the academic performance of students of ordinary schools. No significant difference was observed between the direct and indirect effect of problem solving skills on academic performance of students of smart and ordinary schools. Findings of the present research had useful implications for policy makers in the education area.}, keywords = {Academic performance,Emotional intelligence,Smart Schools}, title_fa = {مدل پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های هوش عاطفی، مهارت‌های حل مسئله و انگیزش پیشرفت با میانجی‌گری راهبردهای یادگیری (شناختی و فرا شناختی) در دانش‌آموزان مدارس هوشمند و عادی}, abstract_fa = {هدف کلی پژوهش حاضر تدوین مدل پیش­بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مؤلفه­های هوش عاطفی، مهارت‌های حل مسئله و انگیزش پیشرفت با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری در دانش‌آموزان دختر مدارس هوشمند و عادی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع پیش­بینی بوده است. جامعه آماری در پژوهش حاضر تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه سال تحصیلی 96-1395 استان تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­برداری خوشه­ای چندمرحله‌ای 583 دانش‌آموزان به‌عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس (1970)؛ فرم کوتاه پرسشنامه حل مسئله اجتماعی تجدیدنظر شده (دیزریلا و نزو و میدو الیوارس، 2002)؛ پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی، دلاور، بهرامی و کریمی، 1384)؛ مقیاس هوش عاطفی بار-آن (2000) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1383) استفاده شد. برای بررسی فرضیه­های پژوهش از روش تحلیل مسیر استفاده شد. تحلیل داده­ها به کمک نرم­افزار AMOS انجام شد نتایج نشان داد که اثر مستقیم و غیرمستقیم هوش عاطفی و انگیزش پیشرفت بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس هوشمند به­طور معناداری بالاتر از تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس عادی است. بین اثر مستقیم و غیرمستقیم مهارت حل مسئله بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معناداری مشاهده نشد. یافته­­های پژوهش اشاره­های کاربردی مفیدی برای سیاست­گذاران عرصه آموزش‌وپرورش دارد.}, keywords_fa = {انگیزش پیشرفت,عملکرد تحصیلی,مهارت‌های حل مسئله,مدارس هوشمند,هوش عاطفی}, url = {https://www.jiera.ir/article_61049.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_61049_341b61dc0ffc511e4417c605ab391b75.pdf} } @article { author = {Soltaninejad, Mehraneh and mahmudi, Kavoos}, title = {Mediator Role of task value in the relation between self-efficacy and attitude toward mathematics}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {91-105}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.64743}, abstract = {The study purpose was to determine the mediator role of task value in the relation between self-efficacy and attitude towards mathematics. The current research was applied in a descriptive-correlational. The study sample consisted of 380 public high school students from four high schools in Kerman selected by the random multistage cluster sampling method. To collect the data, the Math Self-efficacy Scale (Usher & Pajares, 2009), the Task Value Scale (Pintrich et al., 1991), and the attitude toward mathematics scale (Lim & Chapman, 2013) were used. Path analysis results showed that self-efficacy had direct (0.63) and indirect (0.12) effects on the attitude toward mathematics. Additionally, the direct effect of task value on attitude toward mathematics (66/0), and its mediating role in the relationship between self-efficacy and attitude toward mathematics were significant (0.19). In short, these variables explained 0.48% of the variance of attitude toward mathematics. The study findings indicated the importance of self-efficacy and task value in students' attitude toward mathematics. }, keywords = {Attitude toward mathematics,self-efficacy,task value}, title_fa = {نقش واسطه‌ای ارزش تکلیف در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای ارزش تکلیف در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 380 دانش‌آموزان مقطع متوسطه از 4 دبیرستان دولتی شهر کرمان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی یوشر و پاجارس (2009)، ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) و نگرش نسبت به ریاضی لیم و چاپمن (2013) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی اثر مستقیم (63/0) و غیرمستقیم (12/0) معنی‌داری بر نگرش نسبت به ریاضی دارد. همچنین اثر مستقیم ارزش تکلیف بر نگرش نسبت به ریاضی (66/0) و نقش واسطه‌ای آن در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی معنی‌دار بود (19/0). به‌طورکلی، این متغیرها 48/0 درصد از واریانس نگرش نسبت به ریاضی را تبیین کردند. یافته‌های پژوهش بیانگر اهمیت نقش خودکارآمدی و ارزش تکلیف در نگرش دانش‌آموزان نسبت به ریاضی بود.}, keywords_fa = {ارزش تکلیف,خودکارآمدی,نگرش نسبت به ریاضی}, url = {https://www.jiera.ir/article_64743.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64743_e5006278bfd39decdc8d4024ab9496f2.pdf} } @article { author = {Farid, Abolfazl and Habibi, Ramin and mohammadi, mohammad}, title = {Representation of the lived Experience of the Male Pre University Students with Procrastination in Marivan City: A Phenomenological Study}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {105-127}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.64745}, abstract = {The purpose of the current study was to investigate the experiences of students with academic procrastination. The methodology was qualitative and phenomenological type. Semi-structured interviews were conducted with 11 students of the fourth grade of high school in Marivan city who were selected purposefully in the academic year of 1995-96. Recorded interviews were recorded in written form and analyzed in a seven-stage Colaizzi sampling. An analysis of the lived experiences of students has led to the identification, categorization and extraction of the main categories of "academic procrastination etiology", "outcomes" and "strategies", and also from the main categories mentioned, sub categories of intrapersonal etiology including lack of Time management skills, perfectionism and absolute thinking, negative thoughts and fear of failure, lack of interest in the educational subjects and peripheral and interpersonal etiology including friends without plan and motivation, lack of successful prototypes, as well as emotional, psychological, educational, and behavioral-cognitive outcomes and individual-social strategies were extracted as the main categories of consequences and solutions. The findings of this study provided a clear picture of the causes of academic procrastination, outcomes, and problem solving strategies.}, keywords = {educational procrastination,Phenomenology,student’s experiences}, title_fa = {مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجربیات دانش‌آموزانی بود که تعلل­ورزی تحصیلی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از دانش‌آموزان پسر سال چهارم رشته­های نظری مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مریوان که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مصاحبه‌های ضبط‌شده به‌صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجربه زیسته دانش­آموزان، موجب شناسایی و دسته­بندی و استخراج مقوله‌های اصلی «سبب‌شناسی تعلل ورزی تحصیلی»، «پیامدها» و «راهکارها» شد و همین‌طور از مقوله­های اصلی ذکرشده، مقوله‌های فرعی سبب‌شناسی درون فردی مشتمل بر نداشتن مهارت مدیریت زمان، کمال‌گرایی و مطلق اندیشی، افکار منفی و ترس از شکست، بی‌علاقه بودن به موضوعات درسی و سبب‌شناسی برون فردی و پیرامونی شامل دوستان بی‌برنامه و بی‌انگیزه، نبود الگوی موفق و همین‌طور پیامدهای عاطفی و روانی- تحصیلی و رفتاری - شناختی و راهکارهای فردی – اجتماعی از مقوله­های اصلی پیامدها و راهکارها، استخراج شدند. یافته‌های این پژوهش توانست تصویر روشنی از علل تعلل­ورزی تحصیلی، پیامدها و راهکارهای حل مشکل ارائه کند.}, keywords_fa = {پدیدارشناسی,تجارب دانش‌آموزان,تعلل ورزی تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_64745.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64745_5aec4151488d6349f8dd3d802bca8308.pdf} } @article { author = {Mirkamali, Seyyed Mohammad and Keramati, Mohammad Reza and Arefi, Mahboubeh and Mokhtarian, Faranak}, title = {The Qualitative Study of Learning Outcomes for Master Level in Educational administration based on the views of educational administration professionals and employers}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {129-152}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.64746}, abstract = {The current research was aimed to recognize learning outcomes of the educational administration, in the master level.  The research method was qualitative and the semi - structured detective interviews were applied in order to data gathering. After review of the academic and research based backgrounds of faculty members in the field of educational administration, 25 faculty members were selected through purposive sampling, sampling method consistent. These faculty members were from psychology and educational science faculties of Tehran city (include: universities of Tehran, Shahid Beheshti, Kharazmi) as participants and among them, 11 persons agreed to be interviewed. Because the necessity of gaining the view of the related employers for determining learning outcomes, 5 employers who worked in the related fields of education and educational administration also been interviewed. At the end, the proposed framework of curriculum for the master of educational administration based on the expected learning outcomes (that includes four general aspects of educational- academic, organizational- managerial, social- cultural, and humanity) was drawn.}, keywords = {Curriculum,Educational Management,Expected learning outcomes}, title_fa = {مطالعه کیفی دستاوردهای یادگیری مورد انتظار دوره کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دیدگاه صاحب‌نظران مدیریت آموزشی و کارفرمایان}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، سعی بر آن است تا دستاوردهای یادگیری مورد انتظار در رشته مدیریت آموزشی، در دوره­ی کارشناسی ارشد، مورد شناسایی قرار گیرد. روش مورداستفاده در پژوهش، کیفی بوده و به‌منظور گردآوری داده‌های موردنیاز از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. پس از بررسی سوابق علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی مدیریت آموزشی، 25 عضو هیئت علمی از دانشکده‌های علوم تربیتی و روانشناسی شهر تهران (ازجمله: تهران، شهید بهشتی، خوارزمی) از طریق نمونه‌گیری هدفمند همگون، به‌عنوان افراد مشارکت‌کننده انتخاب و از بین آن‌ها 11 نفر حاضر به انجام مصاحبه شدند. نظر به‌ضرورت کسب نظر کارفرمایان در شناسایی دستاوردهای یادگیری، با 5 نفر از کارفرمایان در حوزه‌های کاری مرتبط با آموزش و مدیریت آموزشی نیز مصاحبه شد. در خاتمه نیز، چارچوب پیشنهادی برنامه درسی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی بر مبنای دستاوردهای یادگیری مورد انتظار (با برخورداری از چهار حوزه کلی دستاوردهای آموزشی- دانشگاهی، سازمانی- مدیریتی، اجتماعی- فرهنگی، انسانی)، ترسیم شده است.}, keywords_fa = {برنامه درسی,دستاوردهای یادگیری مورد انتظار,مدیریت آموزشی}, url = {https://www.jiera.ir/article_64746.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64746_9d6e22e611df905bb05c374b4b845efe.pdf} } @article { author = {jamali zavareh, batul and Nasr, Ahmad Reza and Nili, Mohammad Reza}, title = {The Required Professional Competencies of Faculty Member in the View of the New Changing in Higher Education (A Qualitative Study (}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {153-179}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.64747}, abstract = {Competences were a series of key professional and personal skill, which was crucial for the successful actives of the profession. The purpose of this qualitative study was to examine professional competencies of university teacher in order to develop conceptual framework professional competencies of university teacher. The participants consisted of 26 faculty members of Isfahan University at the academic year of 2017-2018, who were selected via the targeted sampling method. Sample selection continued until theoretical saturation. Data were collected via the semi-structured interviewing technique. For data analysis, constrictive and interpretive analysis method had been used. The results of this paper indicate that   five key competences of faculty include, general, educational, research, specialist competence, and Professional ethics. General competences include psychological, individual and attitudinal characteristics. Educational competences include teaching skills, management of classroom, implying the principles of pedagogy and identifying audiences,specialist competence include mastery in  dimensions of  specialized knowledge, research competences include performance of  research, production and dissemination of scientific works and professional ethics includes communicational skills, professional ethics in education, professional ethics in research, and commitment to students.}, keywords = {professional competencies,professional development faculty,tenure}, title_fa = {قابلیت‌های حرفه‌ای موردنیاز اعضای هیأت علمی با توجه به تحولات جدید در دانشگاه: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش کیفی بررسی قابلیت­های اساسی اعضای هیأت علمی دانشگاه برای کشف الگوی مفهومی قابلیت­های حرفه­ای اعضای هیأت علمی بوده است. روش مورداستفاده کیفیاکتشافی بود که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 26 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 96-95 بودند. نوع انتخاب نمونه هدفمند بوده است و انتخاب نمونه­ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. داده­ها نیز از طریق مصاحبه نیمه سازمان‌یافته جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده­ها، از روش تحلیل ساختاریو تفسیری استفاده شده است. یافته­های این پژوهش نشان داد که قابلیت­های اساسی اعضای هیأت علمی شامل پنج قابلیت اصلی شامل قابلیت­های عمومی، آموزشی، پژوهشی، تخصصی و اخلاق حرفه­ای است. قابلیت­های عمومی شامل ویژگی‌های روانی، فردی و نگرشی، قابلیت­های آموزشی شامل مهارت­های تدریس، مدیریت کلاس درس، کاربست اصول تربیتی، مخاطب شناسی، قابلیت­های تخصصی شامل تسلط بر ابعاد دانش تخصصی، قابلیت­های پژوهشی شامل اجرای پژوهش، تولید و انتشار آثار علمی و اخلاق حرفه­ای شامل مهارت­های ارتباطی، اخلاق حرفه­ای در آموزش، اخلاق حرفه­ای در پژوهش و تعهد نسبت به دانشجو بود.}, keywords_fa = {ارتقاء,رشد حرفه‌ای,قابلیت‌های حرفه‌ای}, url = {https://www.jiera.ir/article_64747.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64747_03518aa1bbfe520eefc0219ee31c493f.pdf} } @article { author = {zolfagharian, mahsa and aminbeidokhti, aliakbar and jafari, sakineh}, title = {Structural Relationship of Faculty-Student Interaction and Faculty’s Active Teaching Method with Students’ Competencies development by Mediating the Knowledge Acquisition}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {181-204}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.65182}, abstract = {The aim of this study, was to investigate the structural relationship of faculty-student interaction and faculty’s active teaching method with students’ competencies development by mediating the knowledge acquisition among the students of Semnan University. The present study was an applied research on the basis of purpose and was a type of descriptive-correlative studies on the basis of data collection method. Statistical population included all the undergraduates and masters of Semnan University (10950 people) in the academic year 1396-97 that 266 students (183 undergraduates and 83 masters) were selected as study sample using stratified sampling method. All of them completed the faculty-student interaction (Hernández-López et al, 2016), faculty’s active teaching method (Hernández-López et al, 2016), knowledge acquisition (Hernández-López et al, 2016) and students’ competencies development (Hernández-López et al, 2016) scales. After calculating the validity and reliability of the instruments, the data was analyzed by correlation and path analysis methods. The findings showed that there was a positive and significant relationship between faculty-student interactions, faculty’s active teaching method, and knowledge acquisition with students’ competencies development. Faculty-student interaction has a direct and significant effect on students’ competencies development. Also, faculty-student interaction with the mediation of knowledge acquisition had an indirect and significant effect on students’ competencies development. Faculty’s active teaching method has a direct and significant effect on students’ competencies development. Faculty’s active teaching method with the mediation of knowledge acquisition has an indirect and significant effect on students’ competencies development. Faculty and student interaction, faculty’s active teaching method and knowledge acquisition explain 33% of variance of students’ competencies development. The results indicated the importance of paying attention to the teaching method, how to interact with the student and knowledge acquisition in increasing the students’ competencies.}, keywords = {Active teaching method,faculty-student interaction,knowledge acquisition,Student’s competence}, title_fa = {رابطه ساختاری تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید با توسعه شایستگی‌های دانشجویان با میانجی‌گری کسب دانش}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید با توسعه شایستگی­های دانشجویان با میانجی­گری کسب دانش دانشجویان دانشگاه سمنان بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده­ها از نوع پژوهش‌های توصیفی ـ همبستگی محسوب می­شود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان (10950 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای 266 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش (183 نفر کارشناسی و 83 نفر کارشناسی ارشد) انتخاب شدند. همه آن‌ها مقیاس‌های تعامل استاد و دانشجو هرناندز لوپز و همکاران (2016)، روش تدریس فعال اساتید هرناندز لوپز و همکاران (2016)، کسب دانش هرناندز لوپز و همکاران (2016) و توسعه شایستگی­های دانشجویان هرناندز لوپز و همکاران (2016) را تکمیل کردند. پس از محاسبه پایایی ابزارها، داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری همبستگی و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید، کسب دانش با توسعه شایستگی­های دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. تعامل استاد و دانشجو بر توسعه شایستگی­های دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ همچنین تعامل استاد و دانشجو با میانجی­گری کسب دانش بر توسعه شایستگی­های دانشجویان اثر غیرمستقیم و معناداری دارد. روش تدریس فعال اساتید بر توسعه شایستگی­های دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ و با میانجی­گری کسب دانش اثر غیرمستقیم و معناداری بر توسعه شایستگی­های دانشجویان ایفا می­کند. تعامل استاد و دانشجو، روش تدریس فعال اساتید و کسب دانش 33% از واریانس توسعه شایستگی­های دانشجویان را تبیین می­کند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به نوع روش تدریس، نحوه تعامل با دانشجو و کسب دانش در افزایش شایستگی­های دانشجویان بود.}, keywords_fa = {تعامل استاد و دانشجو,روش تدریس فعال,شایستگی دانشجو,کسب دانش}, url = {https://www.jiera.ir/article_65182.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_65182_8ac375655bafb0690cf58714fcdc3c0d.pdf} } @article { author = {rezaee, abbas ali and zahedi, mohammad hadi}, title = {The Role of Modern Technologies in the Development of E-learning (Looking at the Opportunities and Challenges Facing Universities and Higher Education Institutions)}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {40}, pages = {205-222}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.66311}, abstract = {ICT had greatly affected the various dimensions of human life in recent years, and its use in various areas of life can help improve the quality of life. By employing information technology and the influence of telecommunications, the tools and methods of education had also been transformed. The evolution of these tools was that a person can study using available facilities. As a result, e-learning has grown rapidly and has become one of the most popular educational methods, and its use has improved the quality of education. In this article mention the development and advancement of new technologies such as cloud computing, Internet of Things, big data, responsive design and wearable technology, and their unparalleled role in e-learning. In addition, the challenges ahead in e-learning have been studied. Education in the world today is considered as an influential and influential industry; in 2016, the world's income from inhuman and web-based education was $ 51.5 billion, with Asia's share of $ 11.5 billion and the share of Western Asian countries $ 560 million. Therefore, attention and utilization of new concepts and new technologies in this field is indispensable and inevitable.}, keywords = {Challenges,cloud computing,E-learning,Internet of Things,IT}, title_fa = {نقش فن‌آوری‌های نوین در پیشرفت آموزش‌های الکترونیکی (با نگاهی به فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی داخل)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی فناوری نوین در حوزه فناوری اطلاعات و تأثیر این فناوری‌ها در حوزه یادگیری به‌ویژه آموزش الکترونیکی بوده است. پیشرفت‌های فن­آوری اطلاعات و ارتباطات طی سال‌های اخیر، ابعاد مختلف زندگی بشری تحت تأثیر قرار داده بود. با گسترش فن­آوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور، ابزارها و روش­های آموزش نیز دچار تحول شده بود؛ به‌گونه‌ای که افراد می­توانستند با استفاده از امکانات در دسترس به یادگیری بپردازند. بنابراین توسعه دوره‌های آموزش الکترونیکی به‌سرعت رشد و گسترش‌یافته و ضمن ارتقا کیفیت آموزش به یکی از محبوب­ترین روش‌های آموزشی تبدیل شده بود. در این مقاله به توسعه و پیشرفت فن­آوری­های نوین مانند محاسبات ابری، اینترنت اشیاء، داده­های حجیم، طراحی واکنش گرا و فن­آوری پوشیدنی و نقش بی‌بدیل آن‌ها در آموزش الکترونیکی اشاره شد. علاوه بر این چالش­های پیش­رو در زمینه آموزش الکترونیکی موردبررسی قرار گرفت.}, keywords_fa = {آموزش الکترونیکی,داده‌های حجیم,طراحی واکنش گرا,فن‌آوری اطلاعات,محاسبات ابری,فن-آوری پوشیدن}, url = {https://www.jiera.ir/article_66311.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_66311_6bb5c8a8d2e3db7c1e751d12858f19f7.pdf} }