@article { author = {moini, mahdi and s, n and ag, f and لب, p}, title = {amoozesh}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {5}, number = {12}, pages = {9-27}, year = {2011}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدل سازی تأثیر راهبردهای انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور}, abstract_fa = {این پژوهش به منظور بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم مؤلفه ­های انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان سیستم آموزش از دور انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان ترم سوم و بالاتر دانشگاه پیام نور در نیمسال دوم سال تحصیلی 89 ـ 1388 تشکیل می‏داد که در سراسر کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا  در رشته‏های مختلف مشغول تحصیل بودند. روش نمونه‏گیری از نوع خوشه­ای چند مرحله­ای بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α و خوشه­ای بودن روش نمونه­گیری برابر 476 نفر محاسبه شد که به ترتیب از دانشگاه­ پیام نور استان تهران، استان گیلان و استان اردبیل، 283 نفر معادل 59 درصد ، 118 نفر معادل 25 درصد و 75 نفر معادل 16 درصد انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفیـ همبستگی بود. برای جمع‏آوری داده­ها، بخشی از پرسشنامهْ راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) ساختۀ پینتریچ، اسمیت، گارسیا، و مک­کیچی مربوط به مقیاس انگیزش استفاده شد. پایایی پرسشنامه در این مطالعه با روش آلفای کرونباخ برابر 86/0 محاسبه شد. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که بارهای عاملی گویه­های پرسشنامه در تبیین مؤلفه­ها از نظر آماری معنادار هستند. یافته ­های پژوهش نشان داد که مدل پژوهش، 56 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می‏کند. بالاترین ضریب مسیر بین خودکارامدی و جهت­گیری درونی هدف ( 96/0 = β، 5/14 = t، 01/0 < P)؛ پس از آن بین اضطراب امتحان و جهت‏گیری بیرونی هدف ( 78/0 = β، 3/8 = t، 01/0 < P) به دست آمد. اما ضریب مسیر محاسبه شده بین جهت­گیری بیرونی هدف و پیشرفت تحصیلی ( 02/0- = β، 41/0- = t، 05/0 > P) معنادار نبود.}, keywords_fa = {آموزش از دور,انگیزه,جهت گیری درونی هدف,خودکارامدی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_53451.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_53451_95d23f4a856165645b0725ed4e758714.pdf} } @article { author = {cs, s and d, dv}, title = {h}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {5}, number = {12}, pages = {29-52}, year = {2011}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عوامل و شاخص های مؤثر در کلاس های درس فعال مدارس متوسطه شهر تهران}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی عوامل و شاخص‏های مؤثر در کلاس‏های درس فعال در دورۀ متوسطه آ. پ شهر تهران اختصاص دارد. نوع تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، پیمایشی مقطعی است. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک پرسشنامه 40 سؤالی تشکیل می‏دهد این پرسشنامه از جانب پژوهشگر تدوین شده است که روایی ابزار از طریق آزمون تحلیل عاملی و اعتبار آن به وسیلۀ آلفای کرونباخ با مقدار 94/0 محاسبه شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر همۀ مدیران و معلمان دورۀ متوسطه آ. پ شهر تهران با تحصیلات کارشناسی ارشد و کلیۀ متخصصان تعلیم و تربیت با تحصیلات دکترا انتخاب شده‏اند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها علاوه بر توصیف داده‏ها از آزمون آماری موسوم به تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان‏دهندۀ آن است که  عوامل و مؤثر در کلاس‏های درس فعال عبارت‏اند از: 1) باور کردن خود، 2) مسئولیت‏پذیری دانش‏آموز، 3) رعایت کردن مقررات کلاسی، 4) همکلاس‏های دانش‏آموزان و 5) صحبت با والدین است. این نتایج با یافته‏های پژوهش همخوانی دارد.}, keywords_fa = {باور کردن خود,مسئولیت پذیری,رعایت مقررات کلاس,همکلاسی های دانش آموزان,صحبت با والدین}, url = {https://www.jiera.ir/article_53452.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_53452_a28af8d62499d81f569bd2a2352da363.pdf} } @article { author = {cdc, d and gg, bg and hj, mf and fv, fv}, title = {fd}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {5}, number = {12}, pages = {53-69}, year = {2011}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان دانشگاه ایلام در فعالیت های فوق برنامه}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان دانشگاه ایلام در فعالیت‌های فوق برنامه به اجرا درآمده است. حجم نمونۀ پژوهش 150 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌‌ای با انتساب متناسب تعیین شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از صاحبنظران و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. مقدار آلفای کرونباخ به دست آمده برای گویه‌ها 78 درصد به دست آمد که نشان‏دهندۀ قابل قبول بودن پایایی پرسشنامه‌ها برای انجام پژوهش بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد و از معیارهایی مانند میانگین و تحلیل عاملی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، محل تولد با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فوق برنامه هیچ گونه رابطۀ معنی‌داری وجود ندارد. اما بین میزان درآمد ماهانۀ دانشجویان و میزان مشارکت آنان در فعالیت‌های فوق برنامه رابطه‌ا‌ی منفی (معکوس) و معنی‌دار وجود دارد همچنین چهار عامل شخصیتی ـ روانی، ماهیتی، ارتباطی‌ـ زمانی و عامل مدیریتی به عنوان عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان دانشگاه ایلام در برنامه‌های فوق برنامه استخراج شدند.}, keywords_fa = {اوقات فراغت,مشارکت,فعالیت های فوق برنامه,دانشجویان,دانشگاه ایلام}, url = {https://www.jiera.ir/article_53458.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_53458_7f275a8f080cea1de533156d6ca9d7b9.pdf} } @article { author = {df, dc and dfv, cv and gb, gb}, title = {dcv}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {5}, number = {12}, pages = {71-87}, year = {2011}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانش آموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه}, abstract_fa = {فراگیران دارای تفاوت‏های فردی مهمی ‌در زمینه یادگیری هستند؛ در حالی که به نظر می‏رسد در اغلب کلاس‏های آموزشی کمتر به این مقوله مهم توجه می‏شود.هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ همبستگی تعیین ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانش‏آموزان کشاورزی بود. جامعۀ آماری پژوهش دانش‏آموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه بودند (1100N=) که تعداد 142 نفر از آنان براساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‏ای به تفکیک جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استانداردILP  و GEFT استفاده شد. براساس یافته‏ها، بیشتر دانش‏آموزان کشاورزی از سبک یادگیری مستقل از زمینه برخوردارند و دارای ابعاد شخصیتی درون‏گرا، تجربی، تأملی و ادراکی هستند. ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانش‏آموزان کشاورزی معنادار است. همچنین بین سبک یادگیری با جنسیت دانش‏آموزان ارتباط معناداری وجود دارد. ارتباط ابعاد شخصیتی با جنسیت دانش‏آموزان نیز معنادار شد. بنابراین، اغلب دانش‏آموزان پسر از سبک یادگیری مستقل از زمینه و دانش‏آموزان دختر از سبک یادگیری وابسته به زمینه برخوردارند. دانش‏آموزان پسر معمولاً درون‏گرا و تأملی در حالی که دانش‏آموزان دختر برون‏گرا و احساسی هستند.}, keywords_fa = {سبک یادگیری,ابعاد شخصیتی,دانش آموز کشاورزی,مرکز آموزش کشاورزی}, url = {https://www.jiera.ir/article_53459.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_53459_b84d39bd1222700aebb9b60ac57e9e98.pdf} } @article { author = {f, vfv}, title = {sc}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {5}, number = {12}, pages = {89-107}, year = {2011}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر روش آموزش تلفیقی یادگیری مشارکتی و یادگیری در حد تسلط بر خودکارامدی ، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی تأثیرگذاری روش آموزش تلفیقی  یادگیری مشارکتی و یادگیری در حد تسلط به عنوان یک روش کارامد و مفید برای کمک به تحصیل جهشی دانش‏آموزان، به منظور کاهش هزینه‏های مادی، معنوی و زمانی دوران تحصیل بود. بدین منظور در یک پژوهش شبه آزمایشی تعداد 25  نفر از دانش‏آموزان یکی از مدارس راهنمایی داوطلب شهر تهران، که معیارهای مورد نظر سازمان آموزش و  پرورش در خصوص شرکت در دورۀ جهشی را داشتند، به روش نمونه‏گیری تصادفی انتخاب شدند و  پرسشنامه‏های خود کارامدی شرر (1982) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967)،  را  تکمیل  کردند سپس دوره آموزشی به مدت 45 روز متوالی و 11 ساعت در هر روز، اجرا شد.  پس از اتمام جلسات آموزشی، در مرحله پس‏آزمون، پرسشنامه‏های به کار رفته در پیش آزمون، اجرا گردید. تحلیل آماری تحلیل واریانس یک طرفه با اندازه‏گیری مکرر افزایش معنادار درخود کارامدی، و عزت نفس در سطح 01/0> P  را نشان داد.}, keywords_fa = {یادگیری مشارکتی,یادگیری در حد تسلط,خودکارامدی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_53460.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_53460_272071d69ad5bd4e12101823d3a96284.pdf} } @article { author = {dc, dc}, title = {sd}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {5}, number = {12}, pages = {109-128}, year = {2011}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین نقش عزت نفس و پیشینۀ تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش عزت نفس و پیشینۀ تحصیلی در عملکرد تحصیلی است. به همین منظور از میان دانشجویان دانشگاه­های شهر تهران، 522 دانشجو به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این مقاله پرسشنامه عملکرد تحصیلی (EPT) فام وتیلور (1999) و  پرسشنامه عزت­نفس آیزنک است. همچنین از میانگین نمرات ترم قبل دانشجویان به عنوان شاخص پیشینه تحصیلی استفاده شد. تحلیل آماری داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد که: رابطۀ معنادار و منفی بین عزت­نفس وعملکرد تحصیلی و پیشینۀ تحصیلی و عملکرد تحصیلی وجود دارد؛ همچنین جنسیت در رابطه بین عزت­نفس و پیشینۀ تحصیلی با عملکرد تحصیلی، تأثیرگذار نیست و وجود رابطه معنادار بین عزت­ نفس و زیرمقیاس‏های عملکرد تحصیلی تأیید شد.}, keywords_fa = {عزت نفس,پیشینه تحصیلی,عملکردتحصیلی,جنسیت}, url = {https://www.jiera.ir/article_53462.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_53462_26d1406ef64e60a4baa52bf25282417b.pdf} } @article { author = {vf, c and fh, ghb and fv, fv}, title = {dc}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {5}, number = {12}, pages = {129-140}, year = {2011}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل محتوای فصلنامۀ علمی پژوهشی « پژوهش در نظام های آموزشی»}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی وضعیت محتوای مقاله­های فصلنامۀ « پژوهش در نظام­های آموزشی» به منظور شناسایی و بررسی قلمرو موضوعی و روش پژوهشی مورد استفادۀ آنها در دورۀ سه ساله (از آغاز انتشار در سال 86 تا پایان سال 1389) بوده است. روش پژوهش تحلیل محتواست که روشی استنباطی است که به صورت منظم و عینی به منظور تعیین ویژگی‏های مورد نظر در 64 مقالۀ­ فصلنامه به کار برده شد. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد که بیشتر مقاله­ با موضوع پژوهش در آموزش(25 درصد مقاله­ها)، روش پژوهشی پیمایشی (31.2 درصد مقاله­ها) و جامعۀ هدف کارشناسان، تحقیقات قبلی و نظام آموزشی کشور (32.8 درصد مقاله­ها) انتشار یافته‏اند.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,مقاله,فصلنامۀ پژوهش در نظام های آموزشی}, url = {https://www.jiera.ir/article_53463.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_53463_26a79625d7ce864b2a1a21fd151a6fd5.pdf} }