@article { author = {Khalili, Ebrahim and Khorsandi, Ali and Ghiasi, Saeed and Arasteh, Hamid Reza}, title = {Understanding Power Practice in University Autonomy in Higher Education System of Iran: A Critical Discourse Analysis}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {7-24}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.83761}, abstract = {In examining and analyzing the nature of university autonomy in higher education systems, evaluation and explanation of the relationship between the two institutions of government and university is of particular importance. As the government interferes and controls the policies of higher education, the university is faced with the challenge of the autonomy of the university. The purpose of this study was to understand and explain how the power institution is present and effective on Iran's higher education. The methodology of this research is influenced by Norman Fairclough approach, "Critical Discourse Analysis". The documents and texts studied in this study include all texts and written and spoken literature that address the conditions of university autonomy in Iran and the four dimensions of organizational, scientific, financial and employment autonomy. Given the discursive analysis approach, the practical method of data aggregation is the review of documents. The findings of the research show that the state institution influences all four types of university autonomy in Iran's higher education system through its significant factors. These factors are classified and categorized into three categories: "regulatory and control", "administrative and legal", and "financial and educational". Based on the findings of this study, the demands of the trade union and the efforts of the scientific community to overcome the current policies and procedures of exercising power by the state institution on academic autonomy in Iran are strongly suggested. In addition, "moderating political attitudes", "reviewing the traditional and state-based views on higher education governance" and "trying to revive university autonomy" are the three main strategies for restoring university autonomy in Iran.}, keywords = {University Autonomy,critical discourse analysis,Government,Norman Fairclough Approach,Power}, title_fa = {چگونگی کاربست قدرت در استقلال دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران: یک تحلیل گفتمان انتقادی}, abstract_fa = {در بررسی و تحلیل ماهیت استقلال دانشگاهی در نظامهای آموزش عالی، ارزیابی و تبیین رابطه میان دو نهاد دولت و دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار بود. به میزانی که دولت بر سیاستگذاریهای آموزش عالی دخالت و کنترل دارد، به همان تناسب اصل استقلال دانشگاه با چالش روبرو شد. پژوهش حاضر با هدف فهم و تبیین چگونگی حضور و اثرگذاری نهاد قدرت بر آموزش عالی ایران انجام شده است. روش این پژوهش متأثر از رویکرد نورمن فرکلاو، «تحلیل گفتمان انتقادی» بود. اسناد و متون موردمطالعه این پژوهش شامل کلیه متون و منابع نوشتاری و گفتاری است که پیرامون شرایط استقلال دانشگاهی در ایران و در ابعاد چهارگانه استقلال سازمانی، علمی، مالی و استخدامی مطرح بود. با توجه به رویکرد تحلیل گفتمان، روش عملی جمعآوری دادهها، مرور اسناد است. یافتههای پژوهش نشان داد، نهاد دولت از طریق عوامل مختلفی بر هر چهار نوع استقلال دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران تأثیر میگذارد. این عوامل به سه دسته «نظارتی و کنترلی»، «اداری و حقوقی» و «مالی و آموزشی» تقسیم و طبقهبندی شدهاند. با استناد به یافتههای این پژوهش، مطالبه صنفی و تلاش اجتماع علمی برای غلبه بر سیاستها و رویههای کنونی اعمال قدرت از سوی نهاد دولت بر استقلال دانشگاهی در ایران اکیداً پیشنهاد میشود. علاوه بر آن، «تعدیل نگرشهای سیاسی»، «بازنگری دیدگاه سنتی و دولتگرا در حکمرانی آموزش عالی» و «تلاش برای احیای استقلال استخدامی دانشگاهها» سه پیشنهاد سیاستی اصلی در احیای استقلال دانشگاهی در ایران قلمداد میشود.}, keywords_fa = {استقلال دانشگاه,تحلیل گفتمان انتقادی,دولت,رویکرد نورمن فرکلاو,قدرت}, url = {https://www.jiera.ir/article_83761.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_83761_6396d062361220dc428df5a210c98558.pdf} } @article { author = {moghadasi, javad and Mohammadkhani, kamran and mohammaddavudi, amirhossein}, title = {Identify Methods of Staff Development in Higher Educational System of Iran (Case of Study: Islamic Azad University Region 8)}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {25-39}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.83762}, abstract = {Not only identify and classify dimensions and components of Staff development is important but also identify methods. This study aimed to identify methods of staff development in higher education system. This study was descriptive survey. The study population included all staff of Islamic Azad University in Region 8 in 2016(N=3812) .The sample size were 203 individuals base on Cochran formula by using classified random sampling. The data was collected via researcher-made questionnaire. Cranach's alpha coefficient was used to determine reliability (0.96). The data were analyzed using factor analysis. The findings showed that 5 methods influence on staff development such as Inter-university, extra-University, formal, informal and group method which factors can be explained 67.625% of total variance. The most power to explain was related to informal method (18.02%) and the least power to explain was related to formal methods (10.92%). Higher administrators need to use several methods such as informal, group development, Inter-university, extra-University methods influence.}, keywords = {staff development,Higher education,Islamic Azad University,Factor analysis}, title_fa = {شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی؛ مورد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8}, abstract_fa = {توسعه کارکنان به شناسایی و نیازسنجی ابعاد و مؤلفهها خلاصه نمیشود بلکه روشهای توسعه نیز در موفقیت این برنامهها بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395 (3812 N=) و حجم نمونه 203 نفر بر اساس فرمول کوکران تعیین گردید که به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با ضریب آلفای کرونباخ 96/0 استفاده شد. دادهها پس از گردآوری با روش «تحلیل عاملی اکتشافی» تحلیل گردید. یافتهها نشان داد پنج روش در توسعه کارکنان مؤثر بوده و شامل: دروندانشگاهی، بروندانشگاهی، رسمی، غیررسمی و روش گروهی است و درمجموع 625/67 از کل واریانس دادهها را تبیین مینمود. بیشترین قدرت تبیین مربوط به روش غیررسمی (02/18) و کمترین آن مربوط به روش رسمی (92/10) بود. به نظر میرسد مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی لازم است بهمنظور توسعه کارکنان از روشهای مختلف استفاده نمایند.}, keywords_fa = {آموزش عالی,توسعه کارکنان,دانشگاه آزاد اسلامی}, url = {https://www.jiera.ir/article_83762.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_83762_3035b6126c1422dc9e65589c9f54cf6a.pdf} } @article { author = {sadri, abbas}, title = {Institutionalizing of Knowledge Management in Iranian Universities}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {41-63}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.83763}, abstract = {This study is preliminary based on two main goals. One study on what has happen to Institutionalizing of knowledge management and secondly considering element for to Institutionalizing of knowledge management to a model. This study was conducted through Appling is on the basis of qualitative and grounded theory of research. For achieving such goals, we have used three different techniques: documentary method, focus group and interview. Statistical society of this study comprises faculty members of universities and talented expertise from related field. The focus group including 6 faculty members from universities and we selected 4 faculty members and two expertise in order to conduct deeply consideration through interviews. We have applied the purposive samling. In order to analyses data gained through interview we used Strauss method for coding the data that it was comprises of open coding, axial coding and selective coding. The findings show that Institutionalizing of knowledge management is faced with challenges that we point out 10 crucial challenges and the reason behind of such challenges are due to lack of appropriate organizational culture, lack of specialized bodies, insufficient managerial capabilities and inadequate infrastructures. Subsequently we could identify 3 different captions for Institutionalizing of knowledge management as follow: 1) management 2) organizational culture 3) infrastructure (human resources and supplies and equipment’s). Accordingly, we have provided subtitles for each caption. Such model can play a crucial role in Institutionalizing of knowledge management in Iranian universities. Based upon such model we develop a program for implementation of knowledge management.}, keywords = {infrastructure,Organizational Culture,Management,Knowledge Management,human resources}, title_fa = {استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای ایران}, abstract_fa = {این پژوهش با دو هدف اصلی شامل اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاهها در جهت استقرار مدیریت دانش و شناسایی مؤلفههایی برای استقرار مدیریت دانش از طریق ارائه یک مدل است. تحقیق پیشرو از نوع کیفی و نظریه دادهبنیاد است. برای گردآوری دادهها سه روش مورداستفاده قرار گرفته است: پژوهش اسنادی، گروههای کانونی و مصاحبه عمیق. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و متخصصان مدیریت دانش بود که بهصورت هدفمند و به شیوه موارد خاص یا یگانه، یک گروه کانونی متشکل از 6 نفر از اساتید دانشگاه انتخاب گردید. همچنین برای انجام مصاحبه عمیق، 4 نفر از اعضاء هیئتعلمی و دو نفر از متخصصان حوزه مدیریت دانش بهصورت هدفمند (موارد خاص و یگانه) انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش کوربین و اشتراوس برای کدگذاری استفاده شد که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که چالشهای متعددی برای استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای ایران وجود دارد که در این پژوهش به 10 مورد اشاره شده است. بیشتر چالشها را میتوان به عدم وجود فرهنگسازمانی مناسب، عدم وجود نیروی انسانی آموزشدیده، ضعفهای مدیریتی و عدم وجود زیرساختهای مناسب مربوط دانست. همچنین سه مؤلفه اصلی در استقرار مدیریت دانش شناسایی شد: مدیریت، فرهنگسازمانی و زیرساخت (منابع انسانی و تجهیزاتی) که زیر مؤلفههای گوناگونی برای هر یک تدوین شد. برآیند گروه کانونی در پژوهش، تدوین مدلی است که میتواند در استقرار مدیریت دانش در دانشگاهها راهگشا باشد. همچنین برنامههایی پیشنهادی عنوان شدهاند که دانشگاهها بنا به مأموریت خود میتوانند از این برنامهها استفاده کنند.}, keywords_fa = {زیرساخت,فرهنگسازمانی,مدیریت,مدیریت دانش,منابع انسانی}, url = {https://www.jiera.ir/article_83763.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_83763_a5e667ab485fe4e2a22e0232160d8380.pdf} } @article { author = {shayan, maryam and yaftian, narges}, title = {Performance Assessment of the 10th Student and First High School Teacher in Mathematical Literacy Assessment}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {65-94}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.83764}, abstract = {It is Important to recognize effective factors in students mathematical so, mathematical has an important role in writing curriculum. Since 2000 student ability to face daily challenge, "Mathematical Literacy" was assessed with set of real-world problems in PISA survey. Studying ML of students in grade 10 and math teachers in junior school is the purpose of this descriptive-survey research. Statistical society are the students of grade 10 and math teachers in junior school of one of the countries of Isfahan and the sample available are 56 students and 14 teachers. In this paper a researcher made test is used as measuring tools that it's formal and content validity are confirmed by expert in mathematical education. In PISA framework, mathematics is divided into four content categories: Quantity, Uncertainly and data, Change and relationship and Space and shape. This paper is done in Space and shape category. According to the results of this research students and teachers don't have desirable operation in ML assessment. I wish the results of this paper make changes in educational resources and teaching method to raised student's ML.}, keywords = {Mathematical Literacy,students of grade 10,Math Teachers in Junior School,PISA}, title_fa = {ارزیابی عملکرد دانشآموزان پایه دهم و معلمان متوسطه اول در آزمون سواد ریاضی}, abstract_fa = {هدف تحقیق توصیفی-پیمایشی حاضر بررسی سواد ریاضی دانشآموزان و معلمان ریاضی بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه دهم و معلمان ریاضی متوسطه اول یکی از شهرستانهای استان اصفهان و نمونه در دسترس 56 دانشآموز و 14 معلم بود. ابزار اندازهگیری آزمونی محقق ساخته در حوزه فضا و شکل بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحبنظران تأیید شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق دانشآموزان، مسائل ریاضی را جدای از جهان پیرامون خود میدانند و هر چه سطح مسائل از مفاهیم کتب درسی دورتر میبود، عملکرد دبیران کاهش مییافت. درمجموع، نتایج عملکرد دانشآموزان و معلمان در آزمون مطلوب نبود. همچنین با استفاده از آزمون کای اسکور مشخص شد که صحت پاسخگویی دانشآموزان به صحت پاسخگویی معلمان وابسته است. امید است یافتههای این پژوهش، به بازنگری در منابع آموزشی و شیوه تدریس معلمان بیانجامد.}, keywords_fa = {پایه دهم,پیزا,دانشآموزان سواد ریاضی,معلمان ریاضی متوسطه اول}, url = {https://www.jiera.ir/article_83764.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_83764_9870dbae47a8f3e8a22c7fcb2c970912.pdf} } @article { author = {Tabe Bordbar, Friba and shafiei sarvestani, maryam and Mousavi poor, Seyyed Rohallah}, title = {The Relationship between Learning Styles and Capability of Future Research with the Moderating Role of Research Self-Efficacy}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {95-111}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.83766}, abstract = {One of the main tasks of the educational centers is the training of human resources equipped with future knowledge, who, in addition to daily life problem solving can also think of innovation and invention. The purpose of this study was to investigate the direct and indirect effects of learning styles and research self-efficacy of students on their future research capability.To this end, 220 students of public universities in Shiraz were selected by cluster sampling method and evaluated by Wark's learning styles questionnaire (1998), research self-efficacy (Salehi, 2011) and future research capability (Parsa et al., 2011). Correlation coefficients showed that there is a correlation between dimensions of learning styles as the exogenous variables of the model with research self-efficacy and future research capability. Moreover, among learning style dimensions, auditory and reading-writing styles had direct and significant effects in increasing the capability of future research. In addition to direct effects, research self-efficacy could interfere with the relationship between learning styles and future research capability. The results of this research show that learning styles and research self-efficacy can affect students' learning outcomes. Therefore identifying obvious and hidden variables in the classroom can lead to raising the level of knowledge and the learner's capability to create knowledge and predict the future.}, keywords = {Future research,self-efficacy,Learning Style}, title_fa = {رابطه سبکهای یادگیری و قابلیت آیندهپژوهی با نقش واسطهای خودکارآمدی پژوهشی}, abstract_fa = {یکی از وظایف اصلی مراکز آموزشی، تربیت نیروهای انسانی مجهز به دانش آینده است که علاوه بر حل مسئله و رفع مشکلات روزمره زندگی بتوانند به نوآوری و اختراع نیز بیندیشند. هدف از این پژوهش، بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبکهای یادگیری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان بر قابلیت آیندهپژوهی آنان بود. بدین منظور تعداد 220 دانشجوی دانشگاههای دولتی شهر شیراز به شیوه خوشهای انتخاب و از طریق پرسشنامههای سبکهای یادگیری وارک (1998)، خودکارآمدی پژوهشی (صالحی، 1390) و قابلیت آیندهپژوهی (پارسا و همکاران، 2011) مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. ضرایب همبستگی بهدستآمده نشان داد که بین ابعاد سبکهای یادگیری بهعنوان متغیرهای برونزای مدل با خودکارآمدی پژوهشی و قابلیت آیندهپژوهی همبستگی وجود دارد. سبک شنیداری و سبک خواندنی- نوشتنی تأثیر مستقیم و معنادار در افزایش قابلیت آیندهپژوهی داشت. خودکارآمدی پژوهشی علاوه بر اثرات مستقیم توانست رابطه بین سبکهای یادگیری و قابلیت آیندهپژوهی را مورد واسطهگیری قرار دهد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که سبکهای یادگیری و خودکارآمدی پژوهشی میتواند پیامدهای یادگیری دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین شناسایی متغیرهای پیدا و پنهان در کلاس درس میتواند به ارتقاء سطح دانش یادگیرندگان کمک کرده و آنها را به خلق دانش و توانایی پیشبینی آینده هدایت نماید.}, keywords_fa = {آیندهپژوهی,خودکارآمدی,سبک یادگیری}, url = {https://www.jiera.ir/article_83766.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_83766_73745ab0fa2be1fdf9436f389f4cc17e.pdf} } @article { author = {zandi, taleb and hosseini, adnan}, title = {The Effectiveness of Combining the Keller's Motivational Design Model with Science Course on Achievement Emotions of Students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {113-130}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.83767}, abstract = {The main goal of this study was to examine the effectiveness of teaching of science course with combining Keller's motivational design model on achievement emotions of elementary students. The study had a quasi-experimental design with pre-test, post-test and control group. The research population was included all of the Fourth grade male students of the elementary schools in sanandaj during the academic year of 2016-17, witch among them a fifth grade class with 32 students as a experimental group and another class with 31 students as control group were selected using a multi stage cluster sampling method. Achievement emotions questionnaire – elementary school (pekrun, et al., 2007) was used as research tool. The teaching program with combining four elements of Keller's motivational design model was conducted for students in the experimental class during 8 sessions (each 45 min) and 2 sessions per week while the control group was trained without teaching by combining elements of motivational design in the classrooms. Data analyzed done with covariance analysis method. The results of multivariate covariance showed that there is a significant difference between two groups in the dependent variable (classroom emotions). The results of one way covariance analysis in the text of mancova also showed that there is a significant difference between the two groups in the post-test scores of different classroom emotions and by combining elements of motivational design has been able to increase the students' positive emotion of enjoyment and reduce the negative emotions of anxiety and boredom in the experimental group in the classroom situation (P>0/05).}, keywords = {Keller's motivational design,combining motivation with teaching,Achievement emotions,Science Course}, title_fa = {اثربخشی تلفیق الگوی طراحی انگیزشی کلر با آموزش درس علوم تجربی بر هیجان های تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق الگوی طراحی انگیزشی کلر با آموزش درس علوم تجربی بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه دو شهر سنندج در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، یک کلاس با 32 دانشآموز بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگری با 31 نفر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سنجش هیجانهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی (پکران و همکاران، 2007) استفاده گردید. برنامه آموزش با تلفیق عناصر الگوی انگیزشی کلر طی 8 جلسه 45 دقیقهای برای دانشآموزان گروه آزمایش برگزار گردید، درحالیکه گروه گواه تحت آموزش با شیوه رایج در کلاس درس قرار داشتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و در سطح 05/0> p نشان داد بین دو گروه، ازلحاظ متغیر وابسته ترکیبی (هیجانهای تحصیلی کلاس) تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. نتایج تحلیل کوواریانس در متن مانکووا نیز نشان داد بین گروههای آزمایش و گواه ازلحاظ نمرات پسآزمون هیجانهای مختلف کلاس درس تفاوت معنیدار وجود دارد و آموزش با تلفیق عناصر انگیزشی سبب افزایش هیجان مثبت لذت و کاهش هیجانهای منفی اضطراب و خستگی در دانشآموزان شده است.}, keywords_fa = {تلفیق انگیزش با آموزش,درس علوم تجربی,طراحی انگیزشی,هیجانهای تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_83767.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_83767_7b4fff86e796a713afc863b91c954cc6.pdf} } @article { author = {hashemi, somayyeh and hashemi, zahra and naghsh, zahra}, title = {The Mediating Role of the Achievement Emotions in the Relationship between Class Psychosocial Climate and Academic Burnout}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {131-146}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.83768}, abstract = {The aim of this study was to investigate the mediatory role of the achievement emotions in relationship with class psychosocial climate, and academic burnout to illustrate the relationship between research variables in the causal model. The research population consisted of all students of Alzahra University in Tehran, among them 300 students were selected through random multi-stage cluster sampling. The instruments for data gathering were: a short version of the achievement Emotions Questionnaire (PEGQ), Goetz & Perry (2005), the Questionnaire of Joe Psychosocial class of Fraser, Giddings and McBurray (1995), and the Academic Burnout Questionnaire (Salmela Arrow et al., 2009). The validity of the questionnaires were confirmed by statistical factor analysis. To examine reliability of the measures, Cronbach alpha coefficient was used. Two hypothetical models were tested by path analysis. The indicators of the results showed that the goodness of fit statistics are very suitable in both models. This means that both models are well supported by the empirical data and the mediatory role of positive and negative of the achievement emotions in the relationship between exogenous and endogenous variables was verified. The findings of the path analysis showed that the direct effects of adaptive and non-adaptive the class psychosocial climate (solidarity and friction), on the positive emotions (positive and negative), and the direct effect of the positive and negative progressive emotions on the academic burnout were significant. The non-direct effects of adaptive and non-adaptive the class psychosocial climate (solidarity and corruption), on the academic burnout were significant. In the mediating model, positive emotional was 39% of academic burnout and 36% for positive emotional variance and negative emotion was mediated by 42% of variance of academic burnout and 38% of negative emotion variance. Implications and suggestion for future studies are discussed. }, keywords = {Class Psychosocial Climate,Achievement emotions,Academic burnout}, title_fa = {نقش واسطهای هیجانهای پیشرفت در رابطه میان جو روانی- اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای هیجانات پیشرفت در رابطه میان جو روانی- اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی در راستای ارائه یک مدل علّی برای روابط بین متغیرهای پژوهش بود. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به تعداد 300 نفر انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت پکران، گوئتز و پری (2005)، پرسشنامه جو روانی اجتماعی کلاس فریزر، گیدینگز و مک روبی (1995)، و سیاهه فرسودگی تحصیلی سالملاـ آرو و همکاران (2009)، استفاده شد. برای پردازش دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. شاخصهای حاصل از نتایج، حاکی از برازش بسیار خوب در مدل بود. و تمامی اثرهای مستقیم و غیرمستقیم معنادار و 42% واریانس فرسودگی تحصیلی و 36% واریانس هیجانات مثبت و 38% واریانس هیجانات منفی تبیین شد.}, keywords_fa = {جو روانی-اجتماعیکلاس,فرسودگی تحصیلی,هیجانات پیشرفت}, url = {https://www.jiera.ir/article_83768.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_83768_fc57dd19d935cedde6dace91207d8045.pdf} } @article { author = {Masoudi Tafreshi, Mahnaz and Irajirad, Arsalan}, title = {Mediating Role of Cognitive Trust and Emotional Commitment on the Relationship between Job Satisfaction and Knowledge Sharing Intention}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {147-163}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.85752}, abstract = {The purposeful sharing of knowledge in organizations leads to faster individual learning, develops creativity, and ultimately leads to improved individual performance in the organization. The purpose of this study was to investigate the mediating role of cognitive trust and emotional commitment on job satisfaction and intention to share knowledge on education staff in District 3 of Tehran in 1395. The statistical population of this study is 200 employees of Education Organization of District 3 of Tehran. Using Cochran's formula, 130 of them were selected by stratified random sampling method. In order to collect data, a questionnaire including the intention to share the knowledge of Charghi (2001), Blasttin job satisfaction questionnaire (2008), Kim's emotional commitment questionnaire, Choi, Kualahan and Han (2008), and finally the trust trust questionnaire (2009) Is. Validity (content, convergence and divergence), and reliability (Cronbach's alpha, compound, and composite reliability coefficients) of the questionnaires indicated that the research measure expressions had a good validity and reliability. The analytical results by structural equation modeling using SMART-PLS software showed that all three exogenous variables of job satisfaction, cognitive trust and emotional commitment have a significant and significant effect on the intention to share knowledge. In addition, both the variables of emotional commitment and cognitive trust play an intermediary effect on the relationship between job satisfaction and the intention to share knowledge, while emotional commitment, as compared with cognitive trust, has a greater impact as a mediator variable on the intention to share knowledge.}, keywords = {Trust,Commitment,Satisfaction,Intention to Share Knowledge}, title_fa = {نقش واسطه ای اعتماد شناختی و تعهد عاطفی بر رابطه رضایتمندی شغلی و قصد اشتراک گذاری دانش}, abstract_fa = {اشتراک هدفمند دانش در سازمانها به یادگیری سریعتر فردی منجر گشته، خلاقیت را توسعه میدهد و درنهایت به بهبود عملکرد فرد در سازمان میانجامد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش واسطهای اعتماد شناختی و تعهد عاطفی بر رابطه رضایتمندی شغلی و قصد اشتراکگذاری دانش بر کارکنان آموزشوپرورش منطقه 3 تهران در سال 1395 بود. جامعه آماری 200 تن از کارکنان سازمان آموزشوپرورش منطقه 3 شهر تهران بودند و با استفاده از فرمول کوکران 130 تن از آنان با روش تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه قصد اشتراکگذاری دانش چرجی (2001)، پرسشنامه رضایتمندی شغلی بلاستین (2008)، پرسشنامه تعهد عاطفی کیم، چوی، کوال و هان (2008) و سرانجام، پرسشنامه اعتماد ین (2009)، استفاده شده است. روایی (محتوی، همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن بودند که ابرازهای اندازهگیری پژوهش از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند. نتایج تجزیهوتحلیل به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SMART-PLS نشان داد که هر سه متغیر برونزای رضایتمندی شغلی، اعتماد شناختی و تعهد عاطفی، تأثیر مثبت و معناداری بر قصد اشتراکگذاری دانش دارند. علاوه بر این، هر دو متغیر تعهد عاطفی و اعتماد شناختی، اثر میانجی بر رابطه بین رضایتمندی شغلی و قصد اشتراکگذاری دانش ایفا میکنند؛ ضمن اینکه تعهد عاطفی در مقایسه با اعتماد شناختی، تأثیر بیشتری بهعنوان متغیر میانجی بر قصد اشتراکگذاری دانش دارد.}, keywords_fa = {اعتماد شناختی,تعهد عاطفی,رضایتمندی شغلی,قصد اشتراکگذاری دانش}, url = {https://www.jiera.ir/article_85752.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_85752_06482c63a1ece4f9844aaf951b8d61c1.pdf} } @article { author = {Madani, Seyed Ali and Kavyani, Elham and Saeidipour, Bahman and Laei, Susan}, title = {Explaining and Designing the Pattern of Dynamism and Persistence of the Higher Education System: Grounded Theory Approach}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {165-183}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.83770}, abstract = {Even though there is a general agreement on the importance of the role of Persistence in higher education, a model that uniquely assesses the role and impact of Dynamism and Persistence on universities has not been presented and no explicit explanation has been made. Considering the pivotal role of the Dynamism and Persistence of higher education in the framework of the qualitative approach and applying the research methodology of Grounded theory, we are going to explain the Dynamism and Persistence model of the higher education system in the universities. Semi-structured interviews were conducted in order to collect information and use a targeted sampling method with 18 experts familiar with the topics of higher education. Data analysis was performed in three stages: open coding, axial coding and selective coding. The results show that 390 codes or the initial concept of interviews, as well as 40 concepts and 23 categories, are presented in the form of a paradigmatic model, including the development of multiple capacities and capabilities of higher education as the core category and the causative conditions (qualified faculty, diversity Educational and research programs, development of applied research, combined training capacity, university interaction with industries, flexible and practical curriculum), underlying factors (multiple educational facilities, motivation of professors, student attraction at all levels, appropriate social communication, development of online systems ), Interventional conditions (attraction and promotion, student empowerment, Q. Development strategies, appropriate image of universities), strategies (foreign students, human resource empowerment, new training capacities), post-secondary factors (individual-organizational levels).}, keywords = {Higher education,Dynamism,Persistence,Grounded theory}, title_fa = {تبیین و طراحی الگوی پویندگی و تحرک نظام آموزش عالی: رویکرد داده بنیاد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با هدف تبیین مدل پویندگی و تحرک نظام آموزش عالی صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد بود. بهمنظور گردآوری اطلاعات و با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند، با 18 نفر از خبرگان آشنا به مباحث آموزش عالی مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تجزیهوتحلیل داده در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج 390 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها و 40 مفهوم و 23 مقوله را در قالب مدل پارادایمی شامل توسعه ظرفیتها و قابلیتهای چندگانه آموزش عالی بهعنوان مقوله محوری و شرایط علی (کادر هیات علمی مجرب، تنوع برنامههای آموزشی و پژوهشی، گسترش پژوهشهای کاربردی، ظرفیت آموزش ترکیبی، تعامل دانشگاه با صنایع، برنامه درسی انعطافپذیر و کاربردی)، عوامل زمینهای (امکانات آموزشی متعدد، انگیزه اساتید، جذب دانشجو در تمامی مقاطع، ارتباطات مناسب اجتماعی، توسعه سامانههای آنلاین)، شرایط مداخلهگر (جذب و ارتقاء، توانمندسازی دانشجویان، سیاستهای توسعهای، تصویر مناسب از دانشگاهها)، راهبردها (دانشجویان خارجی، توانمندسازی منابع انسانی، ظرفیتهای آموزشی جدید) و عوامل پسآیندی (در سطوح فردی-سازمانی) مطرح ساخت.}, keywords_fa = {آموزش عالی,پویندگی,تحرک,نظریه داده بنیاد}, url = {https://www.jiera.ir/article_83770.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_83770_4be8af5eca54221bd5096ed495f0726d.pdf} } @article { author = {DARINI, VALI MOHAMMAD and namdar joyami, ehsan}, title = {Requirements and Strategies for Compilation and Implementation to Privatize Higher Education and Make Corrective Suggestions for It}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {185-216}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.85052}, abstract = {The research aimed to evaluate the design and implementation of higher education privatization policies. To this end, strategies, programs, and policies of this section (design and implementation) were received according to interviews and documents (literature and background), proposing strategies for each section. This review was conducted using laboratory method and semi-structured interviews applying thematic content analysis. In this regard, factors involved in the privatization of (design and implementation) of higher education in the world and Iran were recognized at first, which were then categorized in 22 areas and recommendations were provided for each factor. Following that, the requirements for privatization of higher education in Iran in the section of design and implementation were presented and placed in eight general areas. In compliance with any required section in the design and implementation (policy and strategic, legal, financial and economic, research and educational, management and organizational, social and cultural, infrastructural and communication requirements), a section was designed and implemented as executive corrective strategies and recommendations. In the next stage, barriers to the design and implementation of these sections were categorized into six fields (i.e., legal, economic, political, administrative structural, educational, and cultural and social barriers), and corrective strategies were recommended to deal with the mentioned barriers.}, keywords = {Privatization,Higher education system,Design of Privatization Policy,Implementation of the Privatization Policy,Corrective Strategies}, title_fa = {الزامات و استراتژی های های تدوین و اجرا در خصوصیسازی آموزش عالی و ارایه پیشنهادات اصلاحی برای آن}, abstract_fa = {این پژوهش به دنبال بررسی استراتژیهای تدوین و اجرای سیاستهای خصوصیسازی آموزش عالی است. ازاینرو استراتژیها و برنامهها و سیاستهای این بخش (تدوین و اجرا) بر اساس مصاحبه و اسناد و مدارک (ادبیات و پیشینه پژوهش) مرور شد و برای هرکدام راهکارهای پیشنهادی و اصلاحی آورده شده است. این پژوهش، بهصورت مروری (انتزاعی) و کتابخانهای به همراه مصاحبههای نیمه ساختاریافته است که با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی (تحلیل محتوا) از نوع تحلیل مضمون انجامشده است. در این راستا ابتدا عوامل دخیل رشد خصوصیسازی (تدوین و اجرا) آموزش عالی در جهان و ایران شناسایی شد و در 22 محور دستهبندی شدند و برای هرکدام پیشنهادها و راهکارهایی اصلاحی آورده شده است. سپس الزامات خصوصیسازی آموزش عالی در ایران در بخش تدوین و اجرا آورده شد و در 8 محور کلی قرار گرفتند و متناسب با هر بخش الزامی در تدوین و اجرا (الزامات سیاستگذاری و راهبردی- الزامات قانونی- الزامات مالی و اقتصادی- الزامات آموزشی و پژوهشی- الزامات مدیریتی و سازمانی- الزامات اجتماعی و فرهنگی- الزامات زیرساختی- الزامات ارتباطی) بخشی بهعنوان اجرا و پیشنهادها و راهکارهای اصلاحی اجرایی برای بخش تدوین و اجرا آورده شده است. در ادامه نیز موانع تدوین و اجرا در 6 محور (موانع قانونی- موانع اقتصادی- موانع سیاسی- موانع ساختاری اداری- موانع آموزشی- موانع فرهنگی و اجتماعی) دستهبندی شدند و پیشنهادها راهکارهای اصلاحی در جهت برخورد با موانع به تفکیک هر بخش آورده شده است.}, keywords_fa = {اجرای سیاست خصوصیسازی,تدوین سیاست خصوصیسازی,خصوصیسازی,راهکارهای اصلاحی,نظام آموزش عالی}, url = {https://www.jiera.ir/article_85052.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_85052_655a22f3ed36f913151ae0decf747645.pdf} } @article { author = {bagheri, mohsen and Abdoli Bozchaloii, somayyeh and Mousavi poor, Saeed}, title = {The Effect of Applying Pebble in the Pond Model on Students’ Problem-Solving Skills}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {43}, pages = {217-232}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2019.144952.1596}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of Pebble-in-the-Pond instructional design model on the students’ problem-solving skills of Training Science department in Arak University. For this purpose, the quasi-experimental method with the pre-post-test plan including the control group was used. The research population included 170 students of Bachelor degree in Training Science majoring at educational technology in Arak University in the academic year of 2016-2017 that 30 of them who had chosen the system-based instruction course were selected purposefully. Then, they were randomly assigned to an experimental and a control group each consisting of 15 subjects. The data gathering instrument was Hapner and Petterson problem-solving questionnaire (1982). In order to analyze the data, the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used. The statistical findings showed that the instructional method based on the Pebble-in-the-Pond model did not affect the students’ problem-solving skills significantly, (P<. /05). Nevertheless experimental group performed relatively better than control group in problem-solving skills variable.}, keywords = {Instructional Design,Pebble in the Pond Model,problem-solving skills}, title_fa = {تأثیر مدل طراحی آموزشی موجوار بر مهارتهای حل مسئله دانشجویان}, abstract_fa = {این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی موجوار بر مهارتهای حل مسئله دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه اراک انجام شده است. بدین منظور، از روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعهی تحقیق، شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی- گرایش تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک، در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 30 نفر که درس آموزش مبتنی بر سیستمها را برگزیده بودند، بهصورت هدفمند انتخاب شده و بهطور تصادفی، در دو گروه آزمایش، 15 نفر و کنترل، 15 نفر جای گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی حل مسئلهی هپنر و پترسون (1982) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتههای آماری نشان داد که روش آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی موجوار بر مهارت حل مسئلهی دانشجویان تأثیر معنادار نداشته است (0.05