مطالعة حاضر با هدف تعیین اثربخشی بستة آموزشی مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر مهارتهای شناختیِ درسِ علومِ دانشآموزان دختر پایة هشتم در سال تحصیلی 96-1395 انجام شده است. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش، کلیة دانشآموزان دختر پایة هشتم مدارسِ دارای امکانات سختافزاریِ شهرِ کرمان بودند، که درمجموع تعداد 40 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب و به شیوة تصادفی در دو گروه (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همة شرکتکنندگان، با استفاده آزمون پژوهشگر ساختة مهارتهای شناختیِ درسِ علوم، شامل 60 سؤال چهارگزینهای و 10 سؤال تشریحی، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسة دوساعته بستة آموزشی مبتنی بر نرمافزار ساختِ نقشة ذهنی و گروه کنترل آموزش مرسوم را از طرف معلم دریافت کردند. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس تکمتغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، دانشآموزانی که بستة آموزشی مبتنی بر نرمافزار ساختِ نقشة ذهنی را آموزش دیدند، نمراتِ بالاتری در مهارتهای شناختی کل و همچنین در کلیة سطوح مهارتهای شناختی بهویژه مهارتهای (یادآوری، فهمیدن، کار بستن، تحلیل) کسب کردند. بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد میشود، نقشههای ذهنی بهعنوان ابزاری جهت فعال کردن یادگیریهای قبلی دانشآموزان و ایجاد ارتباط بین مفاهیم درسی بهمنظور درک هر چهبهتر مطالب، در آموزش و تدریس مورداستفاده قرار گیرند.
The purpose of the current study was to determine the effectiveness of the educational package based on mind mapping multimedia software, on the cognitive skills of science lesson of female students of eighth grade. The methodology of research was experimental, with pretest-posttest and control. The population of the study was 8th grade girl students of Kerman schools selected by multistage cluster sampling and randomly divided into two groups (20 people in experimental group and 20 people in control group). In pre-test and post-test, all subjects were evaluated by using a researcher-made test of cognitive skills in the science course, including 60 multiple-choice questions and 10 essay questions. The experimental group received the educational program in 10 sessions. Data were analyzed using covariance analysis. The results of this study show that the students have been trained by educational package based on mind mapping multimedia software, obtained the higher score in total cognitive skills as well as all level of cognitive skills specially in skills such as remember, understand, apply and analysis. Also, according to the results of this study, it is suggested that the mind maps are used as a tool to activate students' previous learning and connecting the concepts of the courses, in order to understand more about education and teaching materials.