هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت، متناسب با مختصات بافتی نظام آموزش عالی ایران بود. در این پژوهش، روش پژوهش کیفی با رویکرد نظریه زمینهای انجام شد. جامعه آماری پژوهش خبرگان آموزش عالی بودند، که 36 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند جهت مصاحبه نیمهساختارمند انتخاب شد. در مرحله اول کدگذاری باز، 2027 مفهوم به دست آمد. دادههای مرحله دوم کدگذاری باز، در قالب 1262 مفهوم و 157 مقوله عمده طبقهبندی شد. در مرحله کدگذاری محوری، در قالب کدگذاری نظری، 25 مقوله نظری تعیین شد. سپس، برحسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقهبندی شد. در مرحله کدگذاری انتخابی، مقوله گفتمان کیفیت، بیم و امید، بهعنوان مقوله مرکزی انتخاب شد. از نظر خبرگان آموزش عالی، چالشهای موجود کیفیت دانشگاهی در ایران ناشی از چالش گفتمان بود، و نه چالش شکلی و ماهوی؛ و حتی معرفتشناختی. با توجه به درک و تفسیر خبرگان، کیفیت دارای دو بعد بیم و امید بود. بر این اساس، در یک چشمانداز کلی، بینش دوگانه و تقابلگرایانهای از گفتمان کیفیت به نامهای گفتمان کیفیت نظارتی بهعنوان بیم و گفتمان کیفیت مشارکتی بهمنزلهی امید در دانشگاههای کشور گونهشناسی و طبقهبندی شد. همچنین، الگوی طراحی شده در پژوهش حاضر، داری مفهومی پیچیده و چندبعدی بود. این الگو در صورتی کارکرد مثبت خواهد داشت، که بسان یک کلیت واحد به تمامی ابعاد آن به طور یکسان توجه شود.
The aim of this study is to design an accreditation and quality assurance model, appropriate to underlying condition and contextual features Iran's higher education system. The study was conducted using qualitative research with the Grounded Theory approach. The study population had higher education experts, which 36 persons by purposive sampling for semi-structured interview were selected. In addition to interview, 3 other sources were used to collect data, which are, observing, taking notes and documents. After that, we act the first to open coding, then, to have axial and selective action. In the first phase open coding, in 2027 the concept was obtained. The second phase of open coding data, in 1262 concept and 157 major categories were classified. In axial coding stage, 25 theoretical codes were determined. Then, in terms of condition, interactive / process and outcome characteristics was classified. In selective coding, category of quality discourse, fear and hope, as the central category where selected. In the opinion of higher education experts, Existing challenges in academic quality in Iran are due to the challenge of discourse, and no challenge in nature in and shape and even epistemological. Due to the understanding and interpretation of the experts, quality has two dimensions of fear and hope. accordingly, in a general perspective, dual and conflict vision of quality discourse, in the name of the discourse of regulatory quality as fear, and discourse of cooperative quality as hope was typified and classified.in the universities of Iran. Also, the model designed in this study is a complex and multidimensional concept. In case this model will have a positive function, which like a unit totality should be considered in every aspect of it alike.