فریبا درتاج؛ مریم رجبیان ده زیره؛ آزاد الله کرمی
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 85-97
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای در پیشبینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی ازلحاظ روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور کرمان بودند که 473 نفر از آنها (366 نفر از دانشجویان و 107 نفر از اساتید) با روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای در پیشبینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی ازلحاظ روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور کرمان بودند که 473 نفر از آنها (366 نفر از دانشجویان و 107 نفر از اساتید) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نگرش به یادگیری الکترونیکی سید تقوی (1386) و سواد رسانهای فلسفی (1393) بود. دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنیداری کمتر از 05/0 بهطور معنیداری بیشتر از حد متوسط (4) است (05/0 P<). وضعیت سواد رسانهای در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنیداری 001/0 بهطور معنیداری بیشتر از حد متوسط (3) است ( 01/0 P<). بین سواد رسانهای و نگرش به یادگیری الکترونیکی در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0>P). متغیر سواد رسانهای بهصورت مثبت و معنیدار نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی را در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا پیشبینی میکرد (01/0>p، 0/81 =β). بر اساس نتایج، میتوان با برگزاری دورههای آموزشی مهارتهای سواد رسانهای دانشجویان و اساتید را جهت ایجاد نگرش مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی افزایش داد.
مژگان محمدی نائینی؛ نرگس کشتی آرای؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 131-145
چکیده
اساتید به عنوان نمایندگان اصلی برنامه های درسی مهمترین عامل در برنامه درسی بین المللی دانشگاه ها هستند.لذا پژوهش حاضر در صدد طراحی مدل اساتید در برنامه درسی بین المللی آموزش عالی ایران بوده است.این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع مقوله بندی قیاسی از دیدگاه اساتید و صاحب نظران برنامه درسی وبا شیوه نمونه گیری هدفمند ...
بیشتر
اساتید به عنوان نمایندگان اصلی برنامه های درسی مهمترین عامل در برنامه درسی بین المللی دانشگاه ها هستند.لذا پژوهش حاضر در صدد طراحی مدل اساتید در برنامه درسی بین المللی آموزش عالی ایران بوده است.این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع مقوله بندی قیاسی از دیدگاه اساتید و صاحب نظران برنامه درسی وبا شیوه نمونه گیری هدفمند به صورت فیش برداری از متون انجام شده است.در فرایند کد گذاری نظرات ارایه شده توسط متخصصان وصاحب نظران برنامه درسی به مفاهیم مجزا تفکیک شدند وسپس مفاهیم مشترک هم دسته گشتند ودر دسته های مجزا قرار گرفتند و مولفه باورها ونگرش ها،غنی سازی صلاحیت های حرفه ای-تخصصی،دانش وآگاهی های علمی-تکنولوژیکی،اقتصادی ،سیاسی وفرهنگی،موانع سیاسی،اقتصادی ومدیریتی به عنوان تم های اصلی شناسایی شدند و این تم ها به همراه تم های فرعی هم دسته آنها در مدل تحلیلی به صورت مجزا دسته بندی شده اند.در فرایند کد گذاری نظرات استخراج شده به مفاهیم مجزا تفکیک شدند وسپس مفاهیم مشترک در دسته های مجزا قرار گرفت. ودر مدل نهایی مولفه ها به صورت مجزا و در غالب مدل های تحلیلی ارایه گردید.