حمید نهاردانی؛ علی معقول؛ احمد زنده دل؛ حسن نودهی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 629-651
چکیده
تحولات روزافزون صنعت، اطلاعات و فناوریهای نوین در جهان، با سرعت بالا در حال پیشروی است. کشورهایی که به دنبال خودکفایی و استقلال همه جانبه هستند، باید کشور خود را با کارآفرینی، تولید و اشتغال پایدار و منابع انسانی فعال در صنایع، برای مقابله با شکافی مهارتی بین مهارتهای موجود و مهارتهای مشاغل نوین آماده سازند. تحت این شرایط، ...
بیشتر
تحولات روزافزون صنعت، اطلاعات و فناوریهای نوین در جهان، با سرعت بالا در حال پیشروی است. کشورهایی که به دنبال خودکفایی و استقلال همه جانبه هستند، باید کشور خود را با کارآفرینی، تولید و اشتغال پایدار و منابع انسانی فعال در صنایع، برای مقابله با شکافی مهارتی بین مهارتهای موجود و مهارتهای مشاغل نوین آماده سازند. تحت این شرایط، به اهمیت ماموریت دانشگاههایی که در تربیت کارآفرین ماهر، فعالیت میکنند، پی میبریم. مدیریت دانش در سازمانها بویژه سازمانهای آموزشی، یک راهکار اثربخش برای حل این معضل میباشد. این پژوهش بر پایه راهبرد داده بنیاد، به مطالعه و بررسی استراتژی مدیریت دانش در دانشگاه فنی و حرفه ای میپردازد. دادههای تحقیق از طریق 14 نفر از خبرگان مدیریتی و فنی، به صورت نمونه با کفایت داده، و مصاحبه نیمه ساختاریافته، گردآوری شد. اعتبار و روایی دادههای پژوهش، از نظرات خبرگان پژوهشهای مبتنی بر داده بنیاد و نیز بازبینی مصاحبه شوندگان تأیید شد. لذا از یافتههای پژوهش الگویی با شرایط ذیل حاصل شد. راهبردها شامل: 1- تربیت تکنسین کارآفرین 2-بهسازی منابع انسانی3- کیفی سازی آموزش دانشگاه و نیز شرایط علی شامل: 1-پتانسیل منابع انسانی2-ماموریت دانشگاه (کارآفرینی)، همچنین مقوله یا پدیدههای محوری شامل: رهبری سازمان، و نیز زمینه شامل: 1-سرمایه فکری 2-خلق دانش 3-استراتژی مدیریت، همچنین شرایط مداخله گر شامل: 1-ساختار سازمانی 2- کار تیمی 3- فرهنگ سازمانی 4- تقسیم دانش، و در انتها پیامدها: استراتژی مدیریت دانش در دانشگاه ؛ مدیران عالی دانشگاه را دررسیدن به اصل ماموریت و هدف سازمان(تربیت تکنسین ماهر و کارآفرین)رهنمون می سازند.