فاطمه کریمی اصفهانی؛ فاطمه قائمی
دوره 10، شماره 33 ، مرداد 1395، ، صفحه 33-50
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه توانایی حل مسئله اجتماعی با حافظه کاذب در نوجوانان بزهکار و سالم بود. این مطالعه از نوع تحقیقات همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش را تعداد 53 نفر از نوجوان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و 48 نوجوان غیر بزهکار شاغل به تحصیل در دبیرستآنهای شهر تهران که با استفاده از روش تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه توانایی حل مسئله اجتماعی با حافظه کاذب در نوجوانان بزهکار و سالم بود. این مطالعه از نوع تحقیقات همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش را تعداد 53 نفر از نوجوان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و 48 نوجوان غیر بزهکار شاغل به تحصیل در دبیرستآنهای شهر تهران که با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند، تشکیل داد. از فرم کوتاه پرسشنامه مهارتهای حل مسئله اجتماعی و ابزار بررسی حافظه کاذب (الگوی DMR) جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روش های آمار توصیفی از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده در نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که در نوجوانان بزهکار، جهتگیری مثبت حل مسئله و سبک منطقی حل مسئله با حافظه کاذب همبستگی مثبت و معناداری دارد. در نوجوانان سالم، جهتگیری منفی حل مسئله و سبک تکانشی-بی دقتی حل مسئله با حافظه کاذب همبستگی منفی و معناداری دارد. همچنین یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که حافظه کاذب، ابعاد سازگارانه حل مسئله را به صورت مثبت (352/0=β) و ابعاد ناسازگارانه حل مسئله را به صورت منفی (368/0-=β) پیشبینی میکند.
فاطمه صفری کربلایی؛ غلامعلی افروز؛ مهوش رقیبی
دوره 10، شماره 33 ، مرداد 1395، ، صفحه 210-239
چکیده
بزهکاری یکی از مشکلات دوره نوجوانی است که میتواند مشکلات جدی برای نوجوانان، خانواده و اجتماع ایجاد نماید که عوامل متعددی در بروز آن دخالت داند. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت ویژگیهای زیستی، شخصیتی و بهره هوشی نوجوانان بزهکار استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. در این پژوهش 86 نفر از نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت استان ...
بیشتر
بزهکاری یکی از مشکلات دوره نوجوانی است که میتواند مشکلات جدی برای نوجوانان، خانواده و اجتماع ایجاد نماید که عوامل متعددی در بروز آن دخالت داند. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت ویژگیهای زیستی، شخصیتی و بهره هوشی نوجوانان بزهکار استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. در این پژوهش 86 نفر از نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت استان سیستان و بلوچستان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و چک لیست ویژگیهای زیستی، پرسشنامه شخصیتی آیزنک نوجوانان، مقیاس هوشی وکسلر کودکان و بزرگسالان در مورد آنان اجرا و تکمیل شد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع تحلیلی میباشد. بر اساس نتایج بدست آمده، نوجوانان بزهکار از نظر ویژگیهای معلولیت های بدنی، بیماریها در حدطبیعی جامعه بودند، در مورد ویژگیهای شخصیتی، از نظر برونگرایی، روان رنجوری و روانپریشی تعدادی نیازمند توجه و درمان بودند. همچنین میانگین ضرایب هوشی نوجوانان بزهکار 79 میباشد. با شناسایی علمی این ویژگیها، مشخص میشود که برنامهریزیهای مناسب جهت پیشگیری از بزهکاری و بازپروری نوجوانان بزهکار در زمینه تدوین برنامههای آموزشی و هدایت شغلی و تحصیلی آنان از موارد قابل توجه است.