احمد قبادی الوار؛ سیدنجم الدین موسوی؛ رضا سپهوند؛ حجت وحدتی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 337-451
چکیده
سرمایه انسانی بهعنوان بزرگترین و باارزشترین دارایی و سرمایه هر سازمان و کشوری محسوب میشود. در توسعه پایدار، انسان، محور توسعه شناخته میشود. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای سرمایه انسانی اثرگذار بر برند دانشگاههای آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک دلفی فازی بوده است. جامعه آماری این تحقیق اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد ...
بیشتر
سرمایه انسانی بهعنوان بزرگترین و باارزشترین دارایی و سرمایه هر سازمان و کشوری محسوب میشود. در توسعه پایدار، انسان، محور توسعه شناخته میشود. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای سرمایه انسانی اثرگذار بر برند دانشگاههای آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک دلفی فازی بوده است. جامعه آماری این تحقیق اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه 5 کشور بود. با توجه به هدف تحقیق روش تحقیق آمیخته می باشد . جامعه آماری این تحقیق اعضای هیات علمی دانشگاه ازاد منطقه 5 می باشند که برای مرحله کیفی 15 نفر به روش نمونه گیری قضاوتی انتخابب شدند و در مرحله دوم نمونه گیری 73 نفر به صورت طبقه بندی در دسترس انتخاب شدند. پس از بررسی نظرات 32 مؤلفه بهعنوان سرمایه انسانی اثرگذار بر برند شناسایی شد که از بین آنها مؤلفههای مانند، توانایی یادگیری، خلاقیت، میل به موفقیت داشتن، نوآوری، مهارت انسانی، پویا و بهروز بودن، داشتن روحیه همکاری و کار تیمی، دانش و تحصیلات بهروز و معتبر، توانایی تغییر مؤلفههای بودند که همه خبرگان اهمیت آنها را برای ایجاد برند دانشگاهی مبتنی بر سرمایه انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار زیاد بیان کرده بودند.
محمدجواد بربری؛ حسین راغفر؛ عبدالحسین کلانتری؛ غلامرضا غفاری
چکیده
در این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر آموزش بر توسعه، در بازه زمانی 2015-1980 در ایران و 11 کشور منتخب، اثر متغیرهای آموزشی (نرخ باسوادی، تعداد دانشجویان و هزینه آموزش عالی) بر روی توسعه مورد تحلیل قرار گرفته و با استفاده از تحلیل طولی و پانل دیتا، مدل موردنظر برازش داده شده است. مطابق یافتههای پژوهش از طریق تحلیل دادهها توسط نرمافزار ...
بیشتر
در این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر آموزش بر توسعه، در بازه زمانی 2015-1980 در ایران و 11 کشور منتخب، اثر متغیرهای آموزشی (نرخ باسوادی، تعداد دانشجویان و هزینه آموزش عالی) بر روی توسعه مورد تحلیل قرار گرفته و با استفاده از تحلیل طولی و پانل دیتا، مدل موردنظر برازش داده شده است. مطابق یافتههای پژوهش از طریق تحلیل دادهها توسط نرمافزار R و روش تحلیل واریانس در شاخصهای آموزش و توسعه اختلاف معناداری مشاهده شد. بر اساس مدل پانلی برازش داده شده بیشترین تأثیر را آموزش عمومی (نرخ سواد) و پسازآن شاخص هزینههای دولت در آموزش عالی بر توسعه داشتند. کشورهای انگلستان، ایالاتمتحده و ژاپن که دارای سابقه بیشتری در امر توسعه آموزشی هستند، ازنظر شاخصهای توسعه هم در وضعیت بالاتری قرار داشتند. ضرایب تأثیرگذاری شاخصهای آموزشی بر توسعه در زمینه آموزشهای عمومی بیانگر این بود که کوچکترین تغییر در سطح سواد اثر بیشتری روی شاخص توسعه در کشورهای توسعه یافته دارد؛ اما با توجه به پایین بودن نسبی سطح سواد در کشورهایی نظیر ایران، هند و مصر هنوز فضای زیادی برای سیاستگذاری در آموزش عمومی جهت تأثیرگذاری بر توسعه وجود دارد. کشورهایی که دارای رشد شتابان و معاصر در توسعه آموزشی هستند (کره جنوبی، چین، ترکیه و برزیل) در میانه این دو طیف قرار داشتند. ازنظر تأثیرگذاری آموزش عالی بر توسعه، ضرایب کشورهای کمتر توسعه یافته اغلب بیشتر از کشورهای توسعه یافته بود. کشور ایران علیرغم اینکه در دوره مذکور با رشد فزاینده تعداد دانشجویان مواجه بود، شاخص توسعه از رشد مناسبی برخوردار نبود و ضرایب مربوط به شاخص آموزش عالی در مقدار پایینتری نسبت به آنچه انتظار میرود قرار گرفته بود. این بدین معنا است که علیرغم گسترش آموزش عالی دیگر عوامل منجر به توسعه در کشور فراهم نبوده و امکان پر کردن شکاف علمی و فنآورانه به وجود نیامده است.