آسیه شریعتمدار؛ آرزو امینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر عزتنفس دانشآموزان دبستانی با استفاده از طرح تجربی تک موردی با پیگیری یکماهه صورت گرفت. بدین منظور از جامعهی دانشآموزان دختر پایهی سوم دبستانهای دولتی واقع در منطقه 6 شهر تهران، تعداد سه نفر از آنها که عزتنفس ضعیف یا متوسط داشتند، با توجه به ملاکهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر عزتنفس دانشآموزان دبستانی با استفاده از طرح تجربی تک موردی با پیگیری یکماهه صورت گرفت. بدین منظور از جامعهی دانشآموزان دختر پایهی سوم دبستانهای دولتی واقع در منطقه 6 شهر تهران، تعداد سه نفر از آنها که عزتنفس ضعیف یا متوسط داشتند، با توجه به ملاکهای ورود، انتخاب شدند و مداخلات معنوی را به مدت 13 جلسه دریافت کردند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهی عزتنفس آلیس پوپ (1989) استفاده شد و دادهها به روش تحلیل نگارهای و تعیین درصد بهبودی عزتنفس مورد تحلیل قرار گرفتند. در پایان مداخلات، نتایج حاصل از درصد بهبودی عزتنفس هر سه مراجع نشاندهندهی افزایش معنادار نمرات آنها در بُعد عزتنفس اجتماعی و عمومی بود. نمرات شرکتکنندگان به ترتیب در سه بُعد عزتنفس جسمی، تحصیلی و خانوادگی نیز پس از مداخلات افزایش یافت که نشاندهندهی تأثیر مثبت آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب است. بر اساس نتایج میتوان گفت، آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر ابعاد مختلف عزتنفس تأثیرگذار بوده و عزتنفس اجتماعی و عمومی شرکتکنندگان را بهصورت معناداری افزایش داده است.