اسماعیل رحمانی؛ سیروس قنبری
چکیده
هدف پژوهش بررسی نقش رهبری زهرآگین مدیران در ایجاد ترومای سازمانی با میانجیگری رفتار منافقانه معلمان بود. روش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش دبیران مدارس متوسطه استان خوزستان در سال 1399 به تعداد 16750 نفر بودند، از این جامعه بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 407 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی نقش رهبری زهرآگین مدیران در ایجاد ترومای سازمانی با میانجیگری رفتار منافقانه معلمان بود. روش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش دبیران مدارس متوسطه استان خوزستان در سال 1399 به تعداد 16750 نفر بودند، از این جامعه بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 407 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. جمعآوری دادهها از پرسشنامههای؛ رهبری زهرآگین (Schmidt, 2008)، ترومای سازمانی (Vivian & Hormann, 2015) و رفتار منافقانه (هادوینژاد، 1390) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبسـتگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که رهبری زهرآگین مدیران دارای اثر مثبت و معنیدار بر ترومای سازمانی و رفتار منافقانه در دبیران مدارس متوسطه بود. همچنین رفتار منافقانه دارای اثر مثبت و معنیدار بر ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه بود (05/0 p≤). بهعلاوه، رهبری زهرآگین مدیران بهواسطه رفتار منافقانه دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنیدار بر ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه بود (05/0 P≤). بهطوریکه رهبری زهرآگین مدیران و رفتار منافقانه 55 درصد از تغییرات ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه را تبیین کردند. به نظر میرسد رفتار منافقانه در دبیران مدارس متوسطه در رابطهی رهبری زهرآگین مدیران و ایجاد ترومای سازمانی نقش واسطهای داشته باشد.