سعید غفاری؛ عاطفه شیروانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدارس غیردولتی بهعنوان سازمانی مشارکتی و نوپدید در ایران، با هدف تفویض اختیار به صاحبان اصلی آموزشوپرورش یعنی اولیا و ایجاد فضای همیاری و همکاری تشکیل شد. سنجش اثربخشی این مدارس، از ابعاد درونی و بیرونی زمینه توسعه یا عدم توسعه آن و رفع نقاط قوت و ضعف را فراهم میآورد. به این منظور در این مقاله از مدل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدارس غیردولتی بهعنوان سازمانی مشارکتی و نوپدید در ایران، با هدف تفویض اختیار به صاحبان اصلی آموزشوپرورش یعنی اولیا و ایجاد فضای همیاری و همکاری تشکیل شد. سنجش اثربخشی این مدارس، از ابعاد درونی و بیرونی زمینه توسعه یا عدم توسعه آن و رفع نقاط قوت و ضعف را فراهم میآورد. به این منظور در این مقاله از مدل ترکیبی کارت امتیاز متوازن و تحلیل پوششی دادههای بازهای استفاده شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی- تحلیلی و از جنبه روش گردآوری اطلاعات، یک پژوهش کتابخانهای – میدانی است. در بخش گردآوری دادههای کیفی، دادهها از افراد جامعهی موردمطالعه که شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه کیفیت مدارس بوده، گردآوری شد. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی اغلب مصاحبه است. در پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف تحقیق از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده خواهد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها با توجه به ماهیت کیفی اطلاعاتی که از مصاحبه به دست آمده و استخراج مفاهیم مشابه در آنها از روش کدگذاری دادههای کیفی استفاده شده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 30 مدرسه از مناطق 20 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند و از این تعداد 10 مدرسه دوره ابتدایی، 10 مدرسه دوره متوسطه اول و 10 مدرسه متوسطه دوم بودند. با استفاده از نرمافزارهای SPSS استفاده شده است. این پژوهش مدل مناسب و کاربردی را برای رتبهبندی، برنامهریزی و بهبود عملکرد مدارس ارائه میکند که میتواند در سازمانهای دیگر مانند بانکها، آب و غیره به کار گرفته شود.
رکسانا فکری؛ احمد علمشاهی
دوره 10، شماره 32 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 162-185
چکیده
ارزیابی راهبردی در سازمان، به عنوان یکی از وظایف مهم و اساسی مدیریت و یکی از اولین و اساسیترین بخشهای برنامهریزی راهبردی به شمار میرود. در عصر دانشمحور امروز، سازمانهایی موفقترند که راهبردهای جدید مبتنی بر مزیتهای رقابتی را به سرعت اجرا کنند و با شناخت محیط و مشتریان، فرایندها و عملیات خود را بهبود بخشند. دانشگاه نیز ...
بیشتر
ارزیابی راهبردی در سازمان، به عنوان یکی از وظایف مهم و اساسی مدیریت و یکی از اولین و اساسیترین بخشهای برنامهریزی راهبردی به شمار میرود. در عصر دانشمحور امروز، سازمانهایی موفقترند که راهبردهای جدید مبتنی بر مزیتهای رقابتی را به سرعت اجرا کنند و با شناخت محیط و مشتریان، فرایندها و عملیات خود را بهبود بخشند. دانشگاه نیز به عنوان یک نهاد مهم در راستای آموزش، توسعه و تأمین منابع انسانی باید رقابتی بماند تا بتواند تقاضای مشتریان خود فراهم نماید. لذا، میل به بقا در این محیط رقابتی، برای دانشگاه باز – که در آن به جنبه کاهش موانع زمانی و مکانی برای آموزش و بهرهگیری از روشهای نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات بیشتر از سایر جنبهها توجه میشود- آنان را از روی آوردن به مدیریت و برنامهریزی راهبردی برای افزایش قابلیت انطباق با محیط متغیر امروزی و توانایی و پاسخگویی و جلب رضایت مشتریان ناگزیر ساخته است. یکی از مدلهای راهبردی بسیار توانا در این زمینه، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جنبههای مختلف یک سازمان به طور متعادل پرداخته میشود. لذا در این پژوهش با بهکارگیری نقاط قوت این مدل در مدیریت راهبردی ارزیابی عملکرد، مدل بومی شده کارت امتیازی متوازن در دانشگاههای باز ارائه و به طور موردی در دانشگاه پیام نور- به عنوان بزرگترین دانشگاه باز در ایران- به کار گرفته شده است. نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه میتواند به طور کاربردی برای برنامهریزی راهبردی و ارزیابی عملکرد دانشگاههای باز و همچنین دانشگاههای مبتنی بر روشهای آموزش از راه دور به کار گرفته شود در توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی نیز موثر است.