فریبا تابع بردبار؛ معصومه اسماعیلی؛ مهرناز امیری
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 16-28
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش پیشبینیکنندگی مهارتهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی روانی و تابآوری بر اضطراب کرونا بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و با توجه به روش، یک مطالعهی توصیفی- همبستگی به شیوه پیشبینی بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 که تعداد آنها حدوداً 8064 نفر بود ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش پیشبینیکنندگی مهارتهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی روانی و تابآوری بر اضطراب کرونا بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و با توجه به روش، یک مطالعهی توصیفی- همبستگی به شیوه پیشبینی بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 که تعداد آنها حدوداً 8064 نفر بود که نمونهای به تعداد 367 نفر به روش طبقهای از آنها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی روانشناختی، تابآوری و اضطراب کرونا بود. تجزیهوتحلیل دادهها به وسیله آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام گرفت. نتایج حاصل نشان داد که راهبردهای مثبت تنظیم شناخی هیجان، مؤلفههای سرسختی روانی و تاب-آوری با اضطراب کرونا دارای همبستگی منفی در سطح 01/0 هستند. ولی بین راهبردهای منفی با اضطراب کرونا همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از طریق راهبردهای مثبت تنظیم شناخی هیجان، تعهد، کنترل، چالش جویی و تابآوری میتوان نمرات اضطراب کرونا را به صورت معکوس پیشبینی کرد. راهبردهای منفی تنظیم هیجان نیز نمرات اضطراب کرونا را به صورت مستقیم پیشبینی کردند. بنابراین برای کاهش اضطراب کرونا باید به مقوله های تنظیم شناختی هیجان، سرسختی روانی و تابآوری توجه ویژه شود.
وجیهه ظهورپرونده؛ حسین غفاریان
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 110-119
چکیده
هدف از پژوهش حاضرتدوین مدل اضطراب کرونا در دانشآموزان براساس ابعاد روانشناسی مثبتگرا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود.جامعهآماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 به حجم983 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 276 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضرتدوین مدل اضطراب کرونا در دانشآموزان براساس ابعاد روانشناسی مثبتگرا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود.جامعهآماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 به حجم983 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 276 نفر انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده های پژوهش پرسشنامه های اضطراب کرونا و روانشناسی مثبت گرا بود.روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی و صوری مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 و 89/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از تکنیک های آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد روان شناسی مثبتگرا (شادی، بهزیستی روانی، خوشبینی، خودارزشمندی، امیدواری، مهارتهای بین فردی و مسئولیت پذیری) بر اضطراب کرونا دانشآموزان تاثیر مستقیم و معناداری دارد. نتایج شاخصهای مدل برازنده حاکی از برازش مطلوب مدل بود و در حقیقیت نتیجه کلی این است که مدل طراحی شده اضطراب کرونا دانشآموزان براساس ابعاد روان شناسی مثبتگرا از برازش مطلوبی برخوردار است.
ظریفه سهرابی؛ سجاد طاهرزاده قهفرخی؛ ابراهیم حاتم پور؛ فریق میروقشلاق؛ مهدی محمدپور
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 165-177
چکیده
گسترش بیماری کرونا و اضطراب کرونا با تعطیلی مدارس و تغییر سریع شیوه آموزشی، بر زندگی تحصیلی و آموزشی دانش اموزان تاثیر گذار بوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب کرونا با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی امید تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دوره اول ...
بیشتر
گسترش بیماری کرونا و اضطراب کرونا با تعطیلی مدارس و تغییر سریع شیوه آموزشی، بر زندگی تحصیلی و آموزشی دانش اموزان تاثیر گذار بوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب کرونا با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی امید تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر ارومیه میباشد (حدوداً 20000 نفر)، نمونه پژوهش شامل 400 نفر است که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری داده ها از سه پرسشنامه، مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS)، مقیاس امیدبه تحصیل (AHS) و پرسشنامه استاندارد بهزیستی تحصیلی پیتریننوهمکاران (2014)استفاده شد که به صورت آنلاین در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که اضطراب کرونا با امید تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان رابطه دارد و امید تحصیلی نقش میانجی را بین اضطراب کرونا و بهزیستی تحصیلی دانشآموزانایفا می کند. در نتیجه افزایش اضطراب کرونا با کاهش امید به تحصیل همراه می شود و این کاهش امید تحصیلی منجر به کاهش بهزیستی دانش آموزان می گردد. بر این اساس، نیاز است تا مدارس و نظام آموزشی در زمان حضور بیماری کرونا و پس از آن، آموزش ها قدامات و مشاوره های لازم را برای بهبود اضطراب کرونا، بهزیستی تحصیلی و امید تحصیلی دانش آموزان انجام دهند.