معین صوراسرافیل؛ سید محمدمهدی احمدی؛ احمد مرادخانی
دوره 16، شماره 57 ، تیر 1401، ، صفحه 74-90
چکیده
در آموزههای دینی اسلام، تشویق، بهعنوان روش تربیتی مورد تأکید قرار گرفته است. آموزههای دینی، در جهت تربیت و هدایت انسانها، از روش تشویق استفاده کرده است. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی مبتنیبر روش تشویق مورد نظر آموزههای دینی بود. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش گردآوری ...
بیشتر
در آموزههای دینی اسلام، تشویق، بهعنوان روش تربیتی مورد تأکید قرار گرفته است. آموزههای دینی، در جهت تربیت و هدایت انسانها، از روش تشویق استفاده کرده است. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی مبتنیبر روش تشویق مورد نظر آموزههای دینی بود. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی؛ و از نظر ماهیت دادهها، کیفی بود. بر این اساس، ابتدا، از طریق روش تحلیل محتوای کیفی، آموزههای دینی مرتبط با روش تشویق استخراج شد. سپس، از طریق نظریه زمینهای، طی سه فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی به تحلیل اطلاعات اقدام شد. نتایج نشان داد، رهبری تحولگرا، رهبری هدفگذار، رهبری بصیرتافزا، رهبری مبتنیبر مصلحت اجتماعی، رهبری انگیزهبخش و رهبری دوراندیش، عوامل نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی هستند. بر این اساس، در یک چشمانداز کلی، پدیده تربیت تحولآفرین در نظام تربیت کارگزاران جامعه اسلامی شناسایی شد.
دانیال داوودی راد؛ عباس عباس پور؛ محمدرضا میگونپوری
دوره 15، شماره 54 ، مهر 1400، ، صفحه 33-50
چکیده
کارآفرینی اجتماعی، راهبردی اساسی برای توسعه پایدار است؛ آموزش عالی نیز، آبشخور تحولات بنیادین در نهادینهسازی کارآفرینی اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی کارآفرینی اجتماعی برای نظام آموزش عالی ایران بود. پژوهش حاضر از طریق روش تحقیق ترکیبی انجام شد. در بخش کیفی پژوهش، از طریق نمونهگیری هدفمند، با 15 نفر از صاحبنظران ...
بیشتر
کارآفرینی اجتماعی، راهبردی اساسی برای توسعه پایدار است؛ آموزش عالی نیز، آبشخور تحولات بنیادین در نهادینهسازی کارآفرینی اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی کارآفرینی اجتماعی برای نظام آموزش عالی ایران بود. پژوهش حاضر از طریق روش تحقیق ترکیبی انجام شد. در بخش کیفی پژوهش، از طریق نمونهگیری هدفمند، با 15 نفر از صاحبنظران آموزش عالی مصاحبه به عمل آمد. بر این اساس، پرسشنامهای ساخته شد. در بخش کمی پژوهش نیز، از طریق نمونهگیری تصادفی، 384 نفر از دانشجویان دانشگاههای شهر تهران انتخاب و پرسشنامه روی آنها اجرا شد. دادههای پژوهش، در بخش کیفی، با روش نظریه زمینهای؛ و در بخش کمی، از طریق مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد، عوامل زیرساختی، طراحان و متخصصان برنامهریزی درسی، دانشجو، استاد، عدم آیندهپژوهی کارآفرینی، اقتصادی، سیاستهای آموزش عالی، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی، مدیریت آموزش عالی، عوامل فرهنگی، اجتماعی و برنامههای درسی و کیفیت ناکارآمد، عوامل کارآفرینی اجتماعی نظام آموزش عالی ایران هستند. بر این اساس، در یک چشمانداز کلی، پدیده کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی، به نام عاملیت وجودی شناسایی شد.
محمد نریمانی؛ میرنادر میری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای تشکیلدهنده و عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی رتبههای برتر کنکور در قالب یک الگوی پارادایمی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، نظریه زمینهای مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 33 دانشجوی رتبه برتر کنکور در مقاطع و رشتههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای تشکیلدهنده و عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی رتبههای برتر کنکور در قالب یک الگوی پارادایمی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، نظریه زمینهای مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 33 دانشجوی رتبه برتر کنکور در مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی در سال 96-1395 بودند که بر اساس روش نمونهگیری نظری و اصل اشباع انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که سازه موفقیت تحصیلی بهعنوان مقوله اصلی مبتنی بر مؤلفه دستیابی به اهداف است. از مؤلفههای تشکیلدهنده این مقوله میتوان به قبولی در دانشگاههای معتبر، رسیدن به مدارج عالی علمی و کسب تخصص در رشته تحصیلی اشاره کرد. همچنین از عوامل اثرگذار بر موفقیت تحصیلی میتوان به غایتنگری و خودباوری بهعنوان شرایط علی؛ حمایت خانوادگی و امکانات آموزشی بهعنوان شرایط زمینهای؛ هوش تحصیلی بهعنوان شرایط واسطهای و پشتکار و برنامهریزی بهعنوان راهبرد اشاره کرد. مقوله مرکزی به دست آمده، انگیزش موفقیت تحصیلی است که تمام عوامل علی، زمینهای و مداخلهای تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی را در بر گرفته و نیز پاسخ نهایی به سؤال اصلی پژوهش یعنی عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی است.