صابر مهری؛ محسن پروازی شندی؛ بیتا آجیل چی
چکیده
هدفاز پژوهش حاضر مقایسه حرمت خود، منبع کنترل و کمالگرایی در دانشجویان زن و مرد ورزشکار با دانشجویان زن و مرد غیر ورزشکار بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان ورزشکار زن و مرد در دوازدهمین دوره المپیاد بازیهای ورزشی در مردادماه سال 1393 در تهران بودند که از این تعداد 92 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدفاز پژوهش حاضر مقایسه حرمت خود، منبع کنترل و کمالگرایی در دانشجویان زن و مرد ورزشکار با دانشجویان زن و مرد غیر ورزشکار بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان ورزشکار زن و مرد در دوازدهمین دوره المپیاد بازیهای ورزشی در مردادماه سال 1393 در تهران بودند که از این تعداد 92 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با 92 دانشجوی غیر ورزشکار زن و مرد دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و قم، ازلحاظ متغیرهای جمعیت شناختی شامل سن، جنس، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل همتا شدند بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حرمت خود کوپر اسمیت (1967)، منبع کنترل نوویکی و استریکلند (1973) و آزمون کمالگرایی مثبت و منفی تری-شورت و همکاران (1995) استفاده شد. تحلیل واریانس دوعاملی چند متغیری نشان داد که بین افراد ورزشکار و غیر ورزشکار، در متغیرهای منبع کنترل و حرمت خود تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما در مقایسه جنسیتی، زنان و مردان تنها در متغیر منبع کنترل تفاوت معنادار دارند. بررسی تعامل گروه با جنسیت نیز نشان داد که بین زنان و مردان ورزشکار در مقایسه با زنان و مردان غیر ورزشکار تنها در متغیر منبع کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. تفاوت معناداری بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران و زنان و مردان و همچنین تعامل ورزشکاری و جنس در خصوص متغیر کمالگرایی مشاهده نشد (05/0P<). با توجه به یافته فوق به نظر میرسد تأثیر ورزش در بالا بردن حرمت خود در دانشجویان نهتنها در مواجهه آنان با مشکلات و شکستها میتواند مفید باشد بلکه تأثیر به سزایی در تعاملات بهینه آنان دارد.
امالبنین هاشمی گرجی؛ نورعلی فرخی؛ حسن اسدزاده
دوره 8، شماره 25 ، شهریور 1393، ، صفحه 61-83
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش منبع کنترل بر تفکر انتقادی دانشآموزان دوم و سوم دبیرستان بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی انجام شده است. آزمودنیهای پژوهش 463 نفر از دانشآموزان دختر و پسر شهر ساری بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند. گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه منبع کنترل و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا انجام شد. ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش منبع کنترل بر تفکر انتقادی دانشآموزان دوم و سوم دبیرستان بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی انجام شده است. آزمودنیهای پژوهش 463 نفر از دانشآموزان دختر و پسر شهر ساری بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند. گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه منبع کنترل و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا انجام شد. دادههای پژوهش با بهرهگیری از مستقل و تحلیل واریانس دوراهه تحلیل گردیدند. یافتهها نشان دادند که t شاخهای آماری آزمون بین دانشآموزان دارای منبع کنترل درونی و بیرونی ازنظر تفکر انتقادی تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما بین میزان تفکر انتقادی دانشآموزان رشتههای علوم انسانی، ریاضی و علوم تجربی تفاوت معنیداری وجود دارد.